کد خبر: 493677
تاریخ انتشار :

نقدی بر سخنان امام جمعه تهران/ ایثار سرمایه از کجا باید شروع شود؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نيوز، طبل جنگ اقتصادی 50 روز پیش به صدا درآمد، وقتی ترامپ یکطرفه تصمیم به خروج از برجام گرفت. آن زمان هر کسی از ظنّ خود آینده را پیش بینی می کرد و نسخه ای می‌داد. گروهی به نتیجه بخشی برجام اروپایی امیدوار بودند، عده ای نگاه به شرق را تشویق می کردند، جمعی به تمرکز بر اجرایی شدن شعار سال تأکید داشتند و برخی نیز در نامه‌ای بحث مذاکره مستقیم با آمریکا را پیش کشیدند.
در 40 روز مانده به بازگشت مرحله اول تحریم های آمریکا گویا سلایق و دیدگاه های مختلف در حال همسویی بیشتر است. یادآوری تنهایی ایران در 8 سال دفاع مقدس و غلبه بر دشمن متجاوز با اتکا به توانمندی و انسجام ملی بارها و بارها از تریبون های مختلف بیان می شود. جمع‌بندی صحبت‌ها نیز آن است که با عزم و همراهی ملی امکان شکست آمریکا در این جنگ اقتصادی وجود دارد.
نمونه اش صحبت های حجت الاسلام صدیقی در نمازجمعه تهران بود، او گفت: «در وضعیت امتحان هستیم، دنیا شما را مورد هجمه خود قرار می‌دهد، یهود، صهیونیست‌ها و مسیحی صهیونیست‌ها مرتبا بمباران‌های تبلیغاتی و نظامی می‌کنند و شما را مرتب دردمند می‌کند و بی‌دین‌ها و مشرکین و بی‌خداها دائما موجب موج‌های سهمگین درست کرده و شما را متزلزل می‌کنند اما نسخه درمان دردهای شما اگر اهل صبر باشید، انفعال پیدا نمی‌کنید و رو به خریدن نمی‌آورید و احتکار نمی‌کنید. باید صبر داشته باشید و حال برای خدا هرچه را که دارید، عرضه کنید و با دست خود دشمن را بر خود مسلط نکنید. شهدا خون داده‌اند و شما مال‌تان را بدهید. چرا به دشمن کمک و شهیدان را ناراضی می‌کنید.»(اینجا)
این صحبت بعد از انتشار در خبرآنلاین با واکنش کاربران مواجه شد. گروهی رویکرد ارشادی داشتند و نوشتند «امروز در این اوضاع سخت اقتصادی که قیمت کالاهای مختلف سیر صعودی دارد مسئولان اینقدر از شهدا هزینه نکنند، بیشتر به فکر مردم باشند و ادبیاتی را اتخاذ کنند که مایه رنجش عمومی نشود.»
جمعی نیز در جملاتی انتقادی به خطیب نمازجمعه تهران یادآور شدند که «زمان جنگ، شهدا از بین همین مردم بودند و خون دادند؛ ملت نیز مال دادند اما برخی از مسئولین زراندوزی و خیانت کردند، پس منت سر مردم نگذارند» .
البته گروه سومی از کاربران هم بودند که رویکرد کنایه آمیز از حجت الاسلام صدیقی خواستند «خود او برای مال دادن در جنگ اقتصادی پیشگام شود و بعد از دیگران پیروی از این مشی را خواستار باشد.» مثلا کاربری نوشت «شهدا خون دادند ما مالمان را بدهیم اما شما چی؟»
بررسی این نظرات و دیدگاه ها نشان می دهد که اقشار مستضعف و متوسط جامعه این خبر را خوانده اند و در پیام های گلایه آمیز می گویند «دیگر سرمایه برای نثارکردن در جنگ اقتصادی ندارند و فقط همه فکر و ذهن شان این است که اقساط معوقه شان روی هم تلمبار شده و چگونه می توانند آنها را تسویه کنند بنابراین در این امتحان رفوزه هستیم؛ بهتر است، آقازاده ها مال شان را بدهند».
بر کسی پوشیده نیست که روزهای سختی پیش روی کشور است و گذر از این روزها جز با وفاق و وحدت ملی ممکن نیست. اتاق جنگ آمریکا علیه ایران از وزارت دفاع به وزارت خزانه داری این کشور منتقل شده و مقامات کاخ سفید از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به اقتصاد کشور ما کوتاهی نخواهد کرد. به تعبیر روشن، آمریکا علیه کشور ما جنگ فراگیر اقتصادی به راه انداخته است که باید با وحدت کلمه و انسجام ملی در برابر این هجوم ایستادگی کرد تا آمریکا به هدفش دست پیدا نکند.
در مسیر ایستادگی راه متحمل شدن هزینه های کمتر، اجتناب تریبون داران از اتخاذ مواضع احساسی، تسلط بر خویشتن، تشویق و تقویت استفاده از ادبیات همگرایانه، پرهیز از امر و نهی آمرانه و حمایت یکپارچه تمام ارکان و دستگاه های حاکمیت از دولت است
منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها