کد خبر: 496497
تاریخ انتشار :

عضو کمیسیون برنامه و بودجه :کارمندان وزارتخانه‌ها روزانه ۱۵ دقیقه کار مفید می کنند/ 4 میلیون کارمند در وزارتخانه ها داریم

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی امروز کشور گفت: یکی از مشکلات اصلی اقتصادی در کشور ما وابستگی بودجه به نفت است که تحریم‌های نفتی باعث می‌شود تا ما با چالش مواجه شویم.
به گزارش نامه نیوز، وی افزود: ما نفت را همواره خام فروخته‌ایم و درآمد آن را در بودجه خرج کردیم و نتوانسته‌ایم تا شرایط را برای افزایش ارزش افزوده در داخل فراهم کنیم تا ناچار نشویم نفت خام را بفروشیم و درآمد آنها را در ردیف‌های بودجه به انحاء مختلف صرف هزینه‌های جاری کنیم.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: ما در درآمدهای نفتی و نحوه هزینه‌کرد آن مشکل ساختاری داریم و باید این ایده و فکر در ارتباط با نفت که خام بفروشیم و درآمد آن را برای مسائل جاری هزینه کنیم، عوض شود.
قوامی خاطرنشان کرد: دولت‌های ما دولت‌های رانتیر هستند، یعنی دولت‌هایی که بیشتر درآمدشان از طریق رانت نفت تأمین می‌شود و این رانت نفت در ردیف‌های بودجه قرار می‌گیرد و هزینه می‌شود.
وی افزود: امروز ما ۴ میلیون کارمند حقوق‌بگیر داریم و به جای اینکه در بخش تولید فعالیت کنند در وزارتخانه‌های مختلف تقسیم شده‌اند و کار مفید آنها هم در حد ۱۵ دقیقه است و ما هرچه نفت می‌فروشیم باید برای پرداخت حقوق این کارمندان هزینه کنیم.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: این مسئله نشان می‌دهد که کارآمدی در دستگاه‌های مختلف پایین و بهره‌وری اندک است و این مشکلات البته مشکلات ساختاری است و برای حل آن باید کار جدی انجام شود.
قوامی خاطرنشان کرد: جامعه ما از یک جامعه مولد به یک جامعه غیرمولد تبدیل شده و در این شرایط اگر نفت بشکه‌ای ۱۲۰ دلار هم فروخته شود، درآمد آن برای افزایش حقوق و مسائل جاری هزینه می‌شود و اقتصاد کشور بیمارتر می‌شود.
وی افزود: دولت سیزدهم که بر سر کار بیاید باید همه درآمدهایش را علاوه بر اینکه برای پرداخت هزینه‌های جاری خرج می‌کند، باید پول اوراق مشارکتی که در این سال‌ها منتشر شده را نیز پرداخت کند که سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان است و انتشار اوراق مشارکتی درواقع به گروگان گرفتن بودجه سال‌های بعدی کشور است.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در پایان گفت : چابک‌سازی دولت، و افزایش بهره‌وری کارهایی است که باید انجام شود اما انجام آن سخت است و هیچ کس زیر بار انجام اینها نمی‌رود.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها