کد خبر: 497649
تاریخ انتشار :

رئیس دفتر سیاسی حزب توسعه ملی:احزاب محوریت شورایعالی اصلاح‌طلبان باشند/ افرادی عضو شورایعالی می‌شوند که شاید در محله و فامیل‌شان هم آن‌ها را نشناسند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، تجربه دو دوره تشکیل شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و بروز مشکلاتی که داشت باعث شد تا احزاب و افراد اصلاح‌طلب به فکر طرح پیشنهادهایی برای اصلاح این نهاد بیفتند. یکی از احزاب اصلاح‌طلب که طرح خود را برای اصلاح شورایعالی ارائه کرده، حزب توسعه ملی است. درباره جزئیات این طرح با علی باقری رئیس دفتر سیاسی این حزب گفت وگو کرده‌ایم که در زیر می‌خوانید؛
*آقای باقری، شنیده می‌شود که حزب توسعه ملی، طرحی پیشنهادی برای اصلاح ساختار شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، ارائه کرده است، جزئیاتی ااین طرح را چیست؟
بله این خبر درست است و ما طرحی را به آقای خاتمی و افراد اثرگذار بر شورایعالی اصلاح‌طلبان ارائه کرده‌ایم. طرح ما سه محور اصلی دارد. یکی از محورهای طرح ما این است که بنای شورایعالی باید بر روی احزاب باشد. از دهه 60 که جمع هماهنگ‌کننده چپ -که به نوعی پدربزرگ شورایعالی فعلی است- از همان ابتدای تشکیل ابتنای این جمع بر احزاب بوده است و این موضوع تا سال 84 هم ادامه پیدا کرد. در سال 84 به دلیل تغییر شرایط سیاسی کشور و مجموعه اتفاقاتی که رخ داد نقطه عطفی شد و از آن به بعد حضور اشخاص حقیقی در جریان اصلاحات پررنگ‌تر شد. بنابراین ما معتقدیم از ابتدا بنای جمع هماهنگ‌کننده جناح ما احزاب بوده‌اند و باید به همین الگو برگردیم. منظور من این نیست که افراد حقیقی حذف شوند اما صحبت بر این است که محور باید احزاب شوند.
نکته دوم این است که در دهه 60 و اویل دهه 70 هفتاد گروه‌های سیاسی محدود بودند و در ابتدای آغاز به کار شورای ائتلاف نیروهای خط امام از 6 یا 7 گروه تشکیل شده بود و خیلی به ندرت گروه جدیدی تشکیل و اضافه می‌شد. تفاوتی که الان وجود دارد این است که شاید حدود 100 حزب خود را عضو جرگه اصلاح‌طلبان می‌دانند که حضور همه این‌ها باعث تشکیل مجمعی بزرگ می‌شود و تصمیم‌گیری را دشوار می‌کند. پیشنهاد دوم ما در این راستاست و ما می‌گوییم علی رغم تمام مشکلات و معضلاتی که وجود دارد ما ناگزیر هستیم که کفی کمی و کیفی برای حداقل استعداد و توان احزاب سیاسی برای حضور در شورایعالی را مشخص کنیم؛ این موضوع قابل احصا است و می‌توان با شاخص‌هایی قابل اندازه‌گیری مانند تعداد اعضا، تعداد دفاتر فرعی حزب در استان‌ها، داشتن ارگان رسمی، تولید مواد آموزشی حزبی، میزان مشارکت فعال در انتخابات‌ها، پیروزی در انتخابات‌ها و... .
نکته سوم این است احزابی که در شورایعالی حضور دارند قطعاً هم‌وزن نیستند حتی اگر کفی برای حضور تعیین کنیم. بنابراین پیشنهاد ما این است که به سبک دفتر تحکیم وحدت احزاب بین یک تا سه یا پنج حق رای داشته باشند که به این ترتیب وزن احزاب هم لحاظ شود. این موضوع باعث می‌شود برای متوازن شدن وزن احزاب نیاییم این وزن‌دهی را در حوزه شخصیت‌های حقیقی به صورت غیرشفاف و غیر رسمی بخواهیم اعمال کنیم تا باعث سو تفاهم بین احزاب شود.
*پیشنهاد شما برای حضور افراد حقیقی در شورایعالی اصلاح‌طلبان به چه نحوی است؟
ما با واقعیتی در فضای سیاسی روبرو هستیم که تا اطلاع ثانوی با شخصیت‌هایی ملی و تاثیرگذار اصلاح‌طلب مواجه هستیم که مع‌الاسف در احزاب موجود نمی‌گنجند. بنابراین چشم بر روی این افراد هم نمی‌توان بست. بر این اساس ما معتقدیم که در شرایط مطلوب شورایعالی فقط شامل احزاب می‌شود اما برای یک دوره‌ی گذار ما فکر می‌کنیم حضور افراد حقیقی در کنار احزاب که فقره اصلی جمع را تشکیل می‌دهند، بلامانع است با برخی شروط؛ اول اینکه به لحاظ تعداد افراد حقیقی حداکثر یک سوم تعداد نمایندگان احزاب باشند، دوم اینکه افرادی انتخاب بشوند که به واقع بتوان صفت ملی را در خصوص آنها به کار برد و برای این افراد شاخص‌های مشخصی وجود داشته باشد. بعضاً افرادی عضو شورایعالی می‌شوند که این‌ها را شاید در محله و فامیل‌شان هم نشناسند و مرجعیت و محل رجوع بودن آنها به شدت زیر سوال است. شرط سوم این است که این افراد حقیقی توسط جمع نمایندگان احزاب انتخاب شوند. شرط دیگر هم این است که افراد حقیقی حزبی نباشند چون اگر احزاب افراد توانمندی دارند می‌توانند به عنوان نماینده حزب به شورایعالی بفرستند.
نکته آخر هم این است که به دلیل ابهاماتی که در دوره‌های قبل وجود داشته، نمایندگان احزاب هم عضو چند حزب نباشند.
* شما خبری دارید که در تشکیل دور جدید شورایعالی اصلاح‌طلبان، به پیشنهادات شما عمل خواهد شد یا خیر؟
اطلاع دقیقی ندارم اما فکر می‌کنم اگر به ابهاماتی که طرح ما برای شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وارد کرده است پاسخی داده نشود، مشکلات گذشته باز هم بروز پیدا خواهد کرد. حتی شاید این بار وسعت و ثقل بیشتری هم داشته باشد.
منبع:اعتماد آنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها