کد خبر: 502711
تاریخ انتشار :

در گفت و گو با نامه نبوز عنوان شد؛

واکنش درایتی به تجمع طلاب در قم؛ خروج اعتراضات از مسیر مدنی معمول خطرناک است/ این تصور ایجاد شد که عده ای به دنبال فشار بر دولت هستند/ این کارها حاصل سطحی نگری افرادی است که جامعه را نمی شناسند/ اگر این خرمن آتش بگیرد خاموش کردن آن سخت است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: به رسمیت شناختن حق اعتراض یکی از اصول حقوق شهروندی است و دولت دوازدهم نیز در این زمینه گام های موثری برداشته است. مصداقش از ایجاد رویه اختصاص مکان های خاص برای برگزاری تجمعات دارای مجوز. همین دولت اما بیش از همه قربانی تجمعات اعتراضی شده است. احتمالا وجود مشکلات اقتصادی و نارضایتی های مردمی در این امر بی تاثیر نیست و همین وضعیت بستر لازم را در اختیار عده ای از عناصر تندرو قرار داده تا با سوار شدن بر موج اعتراضات مردمی منافع سیاسی و جناحی خود را دنبال کنند. تجمع اعتراضی مشهد علیه دولت تحت عنوان «نه به گرانی» هنوز از ذهن ها نرفته و مردم و مسئولان دیدید که عاقبت خروج یک تجمع برنامه ریزی شده از کنترل، چیست. با این حال شاهدیم که برخی قصد ندارند از این رویدادها درس بگیرند و هنوز بر همان مدار حرکت می کنند. از همین رو است که هنوز هم از واقع بینی فاصله گرفته و بدون در نظر گرفتن عوامل داخلی و خارجی مختلف دولت را مسبب همه مشکلات موجود معرفی کرده و مردم را به خیابان می کشانند تا علیه روحانی و کابینه او شعار دهند. فقط مردم نیست و در تازه ترین ابتکار خود سراغ طلاب قم رفته بودند. تجمع روز پنج شنبه آنان با حواشی بسیاری همراه شد زیرا به جای شعارهای مطالبه محور دست به تهدید زدند. انتشار تصور پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود« آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت» موج اعتراضی عظیمی در فضای مجازی به راه انداخت و سبب شد که این تجمع از مسیر خارج شده یک تجمع برنامه ریزی شده از سوی عده ای خاص تصور شود.
این تجمع در حالی از میزان اعتماد عمومی نسبت به اعتراضات خودجوش و جامعه طلاب کاست که انتظار می رود این قشر در وضعیت ملی نقش بیشتری در ارتقای اعتماد عمومی بازی کند. حجت الاسلام مصطفی درایتی فعال سیاسی اصلاح طلب ضمن ابراز تاسف از این بابت، به نامه نیوز، گفت: « بدون شک باید به جامعه اجازه داد که اعتراضات خود را بدون کمترین هزینه مطرح کند اما کارهایی که به این شکل انجام می شود و در کشور سابقه دار هم هست؛ موجب خدشه دار شدن اهمیت، جایگاه و ارزش اعتراض مردم می شود.»
وی تاکید کرد: « این گونه اقدامات بلافاصله این را به ذهن جامعه می رساند که تجمعات برنامه ریزی شده است. به این معنی که عده ای چیزهایی نوشته و دست افراد داده اند. اتفاقا در فضای فعلی مخفی کردن مسائل کار ساده ای نیست. دیدیم که روی دسته پلاکاردها نوشته بود که بعد از تجمع آن ها را برگردانید. طبیعتا این تصاویر در جامعه دست به دست می شود و این ذهنیت را می سازد که برخی از فضای ایجاد شده در جامعه سوءاستفاده می کنند.»
درایتی افزود: « تلاش مردم بر این است که روشن شود اعترضات تهدید امنیتی نیست و باید به عنوان حق طبیعی مردم مورد قبول قرار بگیرد اما به نظ می رسد که برخی در حال سوء استفاده از این فضا هستند و با توجه به زمینه های موجود دنبال ساماندهی تلاش هایی بر علیه دولت یا یک جریان سیاسی دیگر هستند. این رویه تلاش مردم برای ایجاد سعه صدر در حاکمیت و به رسمیت شناخته شدن اعتراضات را خدشه دار می کند.»
این روحانی اصلاح طلب به دشوار ساماندهی اینگونه تجمعات و احتمال خروج آن از کنترل را پیامد بعدی خواند و گفت: « در دی ماه سال گذشته دیدیم که اعتراضات از مشهد شروع شد و افرادی تجمع اعتراضات مردم را بر علیه دولت ساماندهی کرده و بعد هم کار از دستشان در رفت. امروز با توجه به مراکز اطلاع رسانی جامعه چنین صحنه سازی هایی دشوار است و اگر از روند معمولی اعتراض مدنی خارج شود به سرعت به سویی می رود که قبلا پیش بینی نشده است».
وی ادامه داد: « ذهن جامعه کاملا به این سو می رود که عده ای به دنبال سو استفاده از فضای موجود هستند. مخصوصا که وقتی بحث به حوزه و روحانیون می رسد. این رویکرد موجب دامن زدن به خیلی مسائل از جمله بی اعتمادی به جامعه روحانیت می شود. نباید این طور تصور کنند که اگر پنج تا روحانی را جمع کردند حتما نظر جامعه جلب می شود، اتفاقا جامعه بالافاصله به سوی دیگری میرود. به نظر من ادامه این رویکرد به ضد خود تبدیل می شود و نتیجه عکس دارد.»
درایتی با تاکید بر اینکه « این رویکرد نشان میدهد که آقایان طراح آن اصلا جامعه را نمی شناسند» گفت: « در فضای پرالتهاب کنونی اگر کار از مسیر طبیعی خارج شود دیگر بازگردادندن آن به مسیر خود سخت خواهد بود. وقتی هم که به مسیر خود برگردد ممکن است اتفاقات دیگری رقم زند و از کنترل خارج شود. مردم نمی توانند بپذیرند که این ها از روی صداقت و دلسوزی چنین رفتارهایی می کنند. باید از این تصور فاصله گرفته، واقعیت های جامعه را بفهمند و سعی کنند به نحوی رفتار کنند که آتش به یک خرمن آماده نزنند، خرمنی که اگر آتش بگیرد، خاموش کردن آن سخت است. اجازه دهند که مسیر اعتراضات مردم یک مسیر عادی ، طبیعی و غیر تصنعی باشد تا اگر زمانی هم اتفاقی افتاد بتوان آن را کنترل کرد.»
وی خاطرنشان کرد: «این گونه رفتارهای تنها نشانه سطحی نگری افرادی است که حتی حال و هوای جامعه خود را نمی شناسند.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها