کد خبر: 503020
تاریخ انتشار :

دیاکو حسینی کارشناس مسائل استراتژیک مطرح کرد:

چرا ترامپ "گروه اقدام ایران" تشکیل داد؟/گروه جدید، آمریکا را از خیالبافی در می‌آورد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، امریکای ترامپ در حال حاضر در شرایط برنامه ریزی نشده ای در مورد ایران قرار گرفته است. تشکیل گروه اقدام ایران دقیقا برای چنین وضعیتی بوجود آمده است. اما سوال این است که آیا می توان آب رفته را به جوی برگرداند. آنها با تشکیل چنین گروهی در وزارت خارجه چه اقدامی را می خواهند اجرایی کنند که تا بحال آن را انجام نداده اند؟ آمریکا پس از خروج از برجام تلاش می‌کند وضعیت ناهماهنگ و به هم ریخته سیاست خارجی امریکا در مورد ایران را سر و سامان دهد و متحدان امریکا را بار دیگر در مورد ایران دور یک میز جمع کند. آیا چنین روندی امکان پذیر است؟ در این باره با دیاکو حسینی، کارشناس مسائل استراتژیک و مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید:
‌دلیل تشکیل گروه اقدام ایران از سوی آمریکایی ها در برهه کنونی چیست؟
در ظاهر امر علت تشکیل گروه اقدام ایران، هماهنگی بین سازمانی سیاست های ایالات متحده و اجرای آنهاست. شاید تشکیل این نهاد به وضعیت آشفتگی و تناقض در سیاست های آمریکا در برابر ایران خاتمه بدهد اما معلوم نیست که در عمل تا چه اندازه موفق باشد. من فکر می کنم جلوگیری از به هم ریختگی و آشفتگی سیاسی مهمترین دلیل تشکیل این گروه بوده است اما در عین حال می تواند نشان دهنده اولویت بالایی باشد که دولت آمریکا به مسئله ایران می دهد. تا وقتی جزییات بیشتری از نحوه اداره این تیم در وزارت امور خارجه و اساساً نقش وزارت امور خارجه در سیاستگذاری های مربوط به ایران نداشته باشیم، قضاوت کاملی از آنچه در حال وقوع است، نخواهیم داشت.
به نظرتان ترامپ با این اقدام از روش اصرار بر مذاکره به سمت تنش و برخورد شیفت پیدا کرده است؟
الزاماً اینطور نیست. در یک برداشت خوش بینانه، راه اندازی این گروه در وزارت امور خارجه امریکا که قاعدتاً مسئولیت دیپلماسی را برعهده دارد می تواند نشان دهنده این باشد که رئیس جمهور آمریکا به دنبال حل مسئله ایران از طرق دیگر نیست. اگر چنین گروهی در شورای امنیت ملی و یا پنتاگون تاسیس می شد، نمی توانستیم چنین تفسیر خوشبینانه ای داشته باشیم.
گفته می شود این موضوع اقدام علیه عراق قبل از 2003 را یادآوری می کند. ترامپ قصد دارد فضا را به سمت جنگ ببرد؟
من با این برداشت موافق نیستم. در مورد عراق " اداره طرح های ویژه" تحت هدایت افراد پنتاگون راه اندازی شد و نمی توانیم براحتی چنین مقایسه ای با آنچه اخیرا در وزارت امور خارجه آمریکا ایجاد شده داشته باشیم. بدون آنکه گرفتار خوشبینی مفرط شویم، می‌توانیم امیدوار باشیم که مطالعات و بررسی های این گروه جدید نهایتاً درک بهتری از مسائل و واقعیت های ایران به ایالات متحده بدهد و آنها را از خیال بافی های القا شده توسط تندورهای طرفدار چنگ، گروه های تبعیدی سلطنت طلب و یک گروهک تروریستی منزوی، نجات دهد.
منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها