کد خبر: 503913
تاریخ انتشار :

تاکید مرکل بر لزوم کاهش وابستگی به گاز روسیه

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان در سفر به قفقاز جنوبی بعد از دیدار از گرجستان و ارمنستان وارد آذربایجان شد. او در دیدار با رئیس جمهور آذربایجان، خواستار انجام میانجی‌گری در مناقشه قره‌باغ شد. مرکل از صادرات گاز دریای خزر به اروپا نیز حمایت کرد.
صدراعظم آلمان در باکو گفت که همکاری آلمان با آذربایجان باید توسعه یابد. او با رئیس جمهور آذربایجان درباره وضعیت حقوق بشر نیز صحبت کرد. صدراعظم همچنین پیشنهاد داد که آلمان در مناقشه قرهباغ میانجی‌گری کند.
مهم‌ترین موضوع اقتصادی آلمان و آذربایجان خط لوله‌ایست که قرار است گاز را از طریق گرجستان و ترکیه به جنوب اروپا منتقل کند. اتحادیه اروپا قصد دارد به کمک گاز آذربایجان وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهد.
مرکل در دیدار با رئیس جمهور آذربایجان گفت که آلمان قصد دارد کمک کند تا مناقشه قره‌باغ به شکل مسالمت‌آمیز حل شود. او تاکید کرد که مناقشه قره‌باغ معضلی برای منطقه است. منطقه قره‌باغ به آذربایجان تعلق دارد، اما توسط نیرو‌های وفادار به ارمنی‌ها کنترل می‌شود.
صدراعظم آلمان پیشنهاد میانجی‌گری و حل و فصل مناقشه قره‌باغ در پای میز مذاکره را در دیدار با رهبر ارمنستان هم طرح کرد. کشور آلمان عضو "گروه مینسک " است. این گروه سال‌ها پیش تشکیل شده، ولی تا کنون نتوانسته مشکل قره‌باغ را حل کند.
بحران قره‌باغ در سال ۱۹۸۸ شروع و بعد از فروپاشی اتحاد شوروی (۱۹۹۱) ادامه داشته است. حدود ۲۰ درصد از اراضی جمهوری آذربایجان به تصرف ارمنستان درآمده است. در سال ۱۹۹۴ به کمک گروه مینسک توافقنامه آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان امضا شد. این تنش تاکنون بیش از ۳۰ هزار قربانی بر جای نهاده است.
مرکل در این دیدار آذربایجان را یک شریک مهم در تامین انرژی اروپا دانست. وی همچنین بعد از مذاکره با رئیس جمهورآذربایجان بر این مسئله تاکید کرد که اتحادیه اروپا خواستار گسترش بازار انرژی خود برای کاهش وابستگی به گاز روسیه است.
وی همچنین تاکید کرد که آلمان به پایداری آذربایجان به عنوان یک کشور مسلمان سکولار علاقمند است.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها