کد خبر: 508678
تاریخ انتشار :

بی حیایی دیپلماتیک آمریکا در عراق

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز بعد از دخالت های آشکار 'برت مک گورک' فرستاده ویژه رییس جمهور آمریکا در ائتلاف نظامی تحت امر واشنگتن موسوم به مبارزه با تروریسم و سفیر آمریکا در بغداد در تشکیل دولت جدید و جبهه بندی های سیاسی داخلی عراق، روند این دخالت ها به دیگر مسوولان آمریکایی نیز کشیده شده است.
وزیر خارجه عراق روز گذشته (چهارشنبه) در کنفرانس خبری در نیویورک در پاسخ به دخالت های 'جان بولتون' مشاور امنیت ملی آمریکا که رسانه های عراقی از آن به 'تهدید' تعبیر کردند، با دخالت های واشنگتن در امور داخلی عراق مخالفت کرد.
'ابراهیم الجعفری' که به نمایندگی از کشورش برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل بسر می برد، گفت: عراق با جنگ های متعددی درگیر شده و عراقی ها هزینه های بسیار بابت به هم خوردن امنیت پرداختند بر همین اساس با صدای رسا می گوییم که با هیچ تهدید یا مداخله ای همراهی نخواهیم کرد.
بولتون اخیرا با تکرار ادعاها و تهدیدات دولتمردان تندروی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفته بود که ایران درصورت آسیب زدن به منافع آمریکا یا شهروندانش یا همپیمانانش در عراق، سوریه و دیگر کشورها با 'عواقب سنگین' رو به رو خواهد شد.
این اظهارات چند روز پس از آن بیان شد که مقامات و منابع عراقی از وجود مدارک قطعی مبنی بر دست داشتن کنسولگری آمریکا در بصره در حمله اخیر عده ای نفوذی به ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر و به آتش کشیدن آن خبر دادند.
اما جدیدترین این دخالت های آشکار مسوولان آمریکایی در امور داخلی عراق، سخنان 'مارکو روبیو' سناتور ارشد جمهوریخواه است که گفته است: واشنگتن نباید اجازه دهد یک فرد نزدیک به ایران وزیر نفت جدید عراق شود.
این سناتور جمهوری ‌خواه ایالت فلوریدا و نامزد ریاست جمهوری در انتخابات 2016 آمریکا افزوده است: 'باید حواسمان به وزارت نفت عراق باشد، برای ایران حضور یک حامی این کشور در این منصب، اهمیتش تقریبا برابر با اهمیت منصب نخست‌ وزیری عراق است'.
وی در ادامه دخالت مفتضحانه واشنگتن در اوضاع داخلی عراق گفته است: 'اگر کسی که مورد حمایت ایران است به منصب وزارت نفت عراق برسد، این موضوع سبب یک منبع درآمد برای ایران و همچنین ابزاری برای دور زدن تحریم‌های آمریکا تبدیل می‌شود'.
در همین راستا سایت خبری آمریکایی 'Defence One' (متخصص در امور نظامی) به نقل از یک مسوول عالی رتبه آمریکا که نامش را ذکر نکرده آورده است که اگر در راس دولت جدید عراق نخست وزیری نزدیک به ایران باشد، واشنگتن همه کمک های مالی و تسلیحاتی اش را از بغداد قطع می کند.
این مسوول آمریکایی در این تهدید آشکار افزوده است که حتی اگر جناح های سیاسی عراق افراد نزدیک به ایران را در پست های مهم وزارتی بگمارند این کمک ها از عراق قطع خواهد شد.
به اعتقاد نخبگان سیاسی عراق، آمریکا با بهانه قراردادن جمهوری اسلامی ایران درصدد توجیه کردن دخالت های آشکارش در امور داخلی عراق خصوصا تشکیل دولت جدید است.
براساس این باور ، اصولا چشمان طمع ورز آمریکا به ثروت های عراق به ویژه نفت دوخته شده و 'دونالد ترامپ' رییس جمهور آمریکا در دوره رقابت های انتخاباتی اش به صراحت به آن اشاره کرده بود.
بسیاری از رسانه های مقاومت در عراق این روزها به طور گسترده این سخنان ترامپ را که - در جریان رقابت های انتخاباتی آمریکا - در آن گفته بود: 'چیزی به نام عراق دیگر وجود ندارد و آمریکا باید نفت این کشور را که یکی از بیشترین ذخایر جهان است، برای خود مصادره کند.' بازپخش کرده اند.
گزارش رسانه های جهانی حاکیست که اصولا کل قصه اشغال عراق در 2003 توسط دولت جمهوریخواه 'جرج دبلیو بوش' (همفکر سیاسی ترامپ) برای استیلا و سرقت منابع نفتی عراق بوده و سلاح های کشتار جمعی در آن برهه، همه اش بهانه بوده است.
این اعتقاد وجود دارد که واشنگتن اخیرا بعد از ناکامی از اعمال نفوذش در تشکیل دولت جدید، اکنون با کنار زدن همه عرف های دیپلماتیک، با گستاخی تمام با عراق به عنوان بخشی از مایملک امریکا در منطقه برخورد می کند.
برهمین اساس صدای مخالفت با آمریکا در هفته های اخیر در عراق به طور محسوسی رو به فزونی گذاشته است.
'انتصار الموسوی' نماینده استان بصره از فراکسیون الفتح اخیرا در بیانیه ای خواستار اخراج سفیران آمریکا و انگلیس از عراق به خاطر دخالت آشکار آنها در امور داخلی شده بود.
سفیر انگلیس در بغداد نیز همسو با متحد سیاسی اش، سفیر آمریکا، جملاتی را در خصوص تشکیل دولت جدید عراق بر زبان جاری کرده بود که با انزجار عمومی در عراق مواجه شد تا جایی که دولت قانون (نوری المالکی) خطاب به سفیر انگلستان گفته بود که انگلیس باید بداند که دوره قیمومیت اش بر عراق در 1918 به اتمام رسیده است و اکنون ما در سال 2018 بسر می بریم.
در جریان خشونت های اخیر استان بصره نیز کنسولگری آمریکا در بصره متهم به دست داشتن در این حوادث شد تا جایی که برخی از نمایندگان عراق در پارلمان جدید خواستار بسته شدن کنسولگری آمریکا در بصره شدند.
صاحب نظران در عراق نسبت به دخالت رو به فزونی و خارج از عرف دیپلماتیک آمریکا ابراز نگرانی می کنند و معتقدند که اگر دولت عراق نسبت به دخالت موضع قاطع و شجاعانه نگیرد، بیم آن می رود که واشنگتن آن را بخشی از حق خود بداند و این امر تبعات خطرناکی به دنبال داشته باشد.
برخی از نمایندگان پارلمان عراق گفته اند که چهارمین دوره پارلمان عراق به مسئله خروج نیروهای نظامی امریکا از عراق و سازماندهی تعداد کارمندان سفارت آمریکا در بغداد اختصاص خواهد داشت.
سفارت آمریکا در بغداد یکی از بزرگترین سفارتخانه های امریکا در جهان به شمار می رود که در منطقه حفاظت شده امنیتی 'سبز' در مرکز بغداد واقع شده و اکنون واشنگتن بنای ساخت بزرگترین کنسولگری خود را در اربیل در شمال عراق گذاشته است.
افکارعمومی و نخبگان عراق از سیاست های آمریکا در عراق به شدت ابراز نگرانی می کنند و معتقدند واشنگتن می خواهد از عراق صحنه ای برای تسویه حساب های خود با رقبای منطقه ای و بین المللی بسازد و این چیزی است که مسوولان عراقی همواره با آن مخالفت کرده در سخنان وزیر خارجه عراق در نیویورک نیز بر آن تاکید شده است.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها