کد خبر: 512149
تاریخ انتشار :

نامه‌نیوز بررسی کرد؛

مشت روحانی باز شد، همه چیز درباره چهار گزینه آقای رئیس‌جمهور/ آیا بهارستان به پاستور روی خوش نشان می‌دهد؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز : روحانی از ابتدای سال تا پیش از عزیمت به نیویورک چند بار نیت کرد تا ترکیب کابینه را تغییر دهد اما هر دفعه با مصلحت سنجی هایی از این کار منصرف شد. بلاتکلیفی در موضوع ترمیم هیأت وزیران صبر نمایندگان را لبریز کرد و آنها ظرف دو هفته وزرای کار و اقتصاد را به درب خروجی پاستور راهنمایی کردند.

بحث استیضاح وزرای راه و صمت در بهارستان داغ شده بود که روحانی از نیویورک به مجلس پیام داد و خواستار توقف نهضت استیضاح ها شد تا به تهران برگردد و خودش برای اصلاح کابینه آستین بالا بزند.

روز گذشته روحانی به وعده خود عمل کرد در دو نامه خطاب به شریعتمداری و آخوندی استعفای آنها را پذیرفت و در دو حکم جداگانه اسلامی و رحمانی را به سرپرستی وزارتخانه های راه و صمت منصوب کرد. امروز نیز حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری نامه اسلامی، رحمانی، دژپسند و شریعتمداری را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارتخانه های راه، صمت، اقتصاد و کار به مجلس برد.

طبق اعلام هیأت رئیسه جلسه رأی اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی شنبه 5 آبان در دو نوبت برگزار می شود. اما نکته ای که هنگام قرائت نامه رئیس جمهور توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد، فریادهای «دو دو» و «چهار چهار» برخی نمایندگان برای اعلام مخالفت و موافقت بود.

گویی بهارستانی ها انتظار دیگری داشتند و برخی گزینه ها را مناسب برای تصدی وزارت نمی دانند. حسینعلی امیری در حاشیه جلسه علنی مجلس در نشست خبری گفت: شرایط امروز کشور با زمان تشکیل دولت دوازدهم متفاوت است، طبیعتا باید متناسب با شرایط کشور دولت دوازدهم تغییراتی در خود اعمال می‌کرد که این مسئله امروز انجام شد .

از میان وزرای پیشنهادی شریعتمداری وضعیت سختی برای کسب رأی اعتماد دارد چون در ماه های اخیر با فشارهای زیادی مواجه بود و خیلی ها عملکرد وزارت صمت را برای مدیریت بازار خودرو ضعیف ارزیابی کردند، او برای آنکه بتواند بر کرسی وزارت تعاون تکیه بزند ضمن طرح برنامه اقناعی و اثبات توانمندی های مدیریتی اش، باید توجیهی قوی برای ماه های اخیر دوران مدیریتش در وزارت صمت عرضه کند.

رضا رحمانی از بدنه وزرات صمت انتخاب شد و گرچه برخی او را به مثابه محمد شریعتمداری توصیف می کنند اما سابقه نمایندگی اش به او برای گرفتن رأی اعتماد کمک می کند.

فرهاد دژپسند از معاونان نوبخت در سازمان برنامه و بودجه بود که بعد از مدتی بر اثر بالاگرفتن انتقادها به نوع مدیریتش استعفا کرد. او به توصیه طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم برای این مسئولیت پیشنهاد شد.

محمد اسلامی استاندار مازنداران و همکلاسی و دوست نزدیک محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در آمریکا بود.

در مجموع به جز محمد شریعتمداری، سایر گزینه های پیشنهادی گرچه مخالفان و موافقانی دارند اما وضعیت شان طوری نیست که گارد محکمی جلوی آنها باشد. به عبارت دیگر با طرح برنامه ها و دفاعیات منطقی می توانند نظر مثبت اکثریت نمایندگان را به دست آورند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها