کد خبر: 512641
تاریخ انتشار :

اشپیگل: چگونه خاندان سعودی می‌تواند تا این حد مضحک عمل کند؟/گویی پادشاه میداس بازگشته است/ هر چه که سعودی‌ها به آن می‌پردازند به فاجعه منجر می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، نشریه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی به انتقاد از سیاست‌های مخرب سعودی‌ها در موضوع پرونده «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی پرداخت.
«کریستف رویتر» نویسنده این گزارش معتقد است که هر چه که سعودی‌ها به آن می‌پردازند به فاجعه منجر می‌شود و این موضوع در زمینه خاشقچی هم صدق می‌کند. ضمن اینکه فارغ از همه ابعاد این ماجرا، چگونه یک خاندان می‌تواند تا این حد مضحک عمل کند؟
در ادامه آمده است که شاه «میداس» شخصیت اسطوره‌ایست که هر چه را لمس می‌کرد، تبدیل به طلا می‌شد. او حتی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را هم تبدیل به طلا کرد ولی چون به عاقبت کاری که می‌کرد، فکر نکرده بود، همین رفتار باعث شد که به زودی گرسنه و تشنه شود. این موضوع درباره خاندان سعودی هم صدق می‌کند. هر چه که سعودی‌ها به آن می‌پردازند به هر حال تغییر می‌کند اما فرقی که با موضوع شاه میداس دارد این است که تبدیل به طلا نمی‌شود. آنچه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در چند سال گذشته در عرصه سیاست خارجی انجام داده است، نوعی فاجعه است. اولین مورد جنگ یمن است که بر طبق ادعای وی باید در طول چند هفته تمام می‌شد اما با گذشت سه سال همچنان ادامه دارد و مناطق مسکونی، سرویس مدرسه و کل یمن را نابود کرده است و نشانی از پیروزی وجود ندارد.
اقدام بعدی او به گروگان‌ گرفتن «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان در ریاض بود. این رفتار باعث شد که الحریری بیش از گذشته در لبنان محبوبیت داشته باشد و خطر جنگ با حزب‌الله را هم بیشتر کرد. ماجرا به همینجا هم ختم نشد بلکه سعودی‌ها با قطر که یکی از همسایگان این کشور است هم دچار مشکل شدند و این تنش‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که توئیت «کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا که خواستار آزادی یک فعال حقوق‌بشر شده بود باعث شد تا روابط اقتصادی و دیپلماتیک میان اوتاوا و ریاض به شدت محدود شود. مجموعه این عوامل، اینکه می‌توان رفتار حاکمان سعودی غیر قابل پیش‌بینی است را افزایش داده است.
چطور می‌توان عملکردی داشت که تا این حد مسخره‌ باشد؟
با وجود همه مسایل یاد شده، اکنون نوبت به قتل جمال خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول رسیده است. او نه نادیده گرفته شد و نه موجودیتش انکار شد. چرا که برای او وقتی در سفارت تعیین شده بود که هرگز از آن ساختمان خارج نشد.تصاویر دوربین‌های ترکیه‌ای هم نشان می‌دهند که ۱۵ نفر وارد سفارتخانه شده‌اند. (دوربین‌های سعودی‌ها کار نکرده‌اند) پلیس ترکیه اعلام کرده است که یکی از مقامات بلندپایه پزشک قانونی هم در این جمع بوده است و با خود اره هم داشته‌اند.
حالا چه می‌شود که سعودی پس از گذشت چندین روز، مرگ خاشقچی را می‌پذیرد اما می‌گوید که این روزنامه‌نگار ۵۹ ساله در پی درگیری پیش‌بینی نشده کشته شده است. ضمن اینکه وجود افرادی برای تمیز کردن محل حادثه که از آنها فیلمبرداری هم شده است نشان می‌دهد که چقدر (یک دولت) می‌تواند کوته فکر باشد؟ حال این سوال پیش می آید که چرا یک دستگاه حکومتی باید یکی پس از دیگری اقدامات مخربی داشته باشد؟
اشپیگل نوشت که در روزهای گذشته مطالب زیادی درباره ابعاد اخلاقی قتل این روزنامه‌نگار نوشته شده است. اما یک مسئله وجود دارد که ورای ابعاد اخلاقی ماجراست و آن هم حماقت است، حماقت باورنکردنی. گویی پادشاه میداس بازگشته و همه چیز را لمس می‌کند اما بدتر از قبل عمل می‌کند و شرایط هم از قبل بدتر شده است.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها