کد خبر: 512728
تاریخ انتشار :

بازجویی های پرونده خاشقچی به ۳۸ نفر رسید

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که این افراد کارکنان محلی کنسولگری سعودی در استانبول بوده و به عنوان راننده، تعمیرکار و حسابدار در این محل مشغول به کار بودند و قرار است پنج کارمند دیگر نیز بازجویی شوند.
این رسانه اعلام کرد که بازپرس پرونده از این افراد سوالاتی درباره 'وجود یا عدم وجود یک وضعیت غیرعادی در کنسولگری'، ' مشاهده خاشقچی و 15 ماموری که آن روز وارد کنسولگری شدند' و نیز 'میزان سابقه کار آنها در کنسولگری' پرسیده است.
آناتولی همچنین اعلام کرد که تحقیقات درباره پرونده قتل خاشقچی توسط اداره ترور و جرایم سازمان سازمان یافته دادستانی استانبول ادامه دارد.
روزنامه ینی شفق ترکیه اول هفته جاری اعلام کرد که پرونده جمال خاشقچی روزنامه نگار که در اقدامی جنایتکارانه در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده، 45 شاهد دارد که همه آنها تبعه ترکیه و کارمند محلی این کنسولگری هستند.
این رسانه نزدیک به حاکمیت ترکیه در خبر خود عنوان کرد که مقامات سعودی به کارکنان محلی کنسولگری خود در استانبول هشدار داده اند که در رابطه با پرونده خاشقچی، با خبرنگاران صحبت نکنند.
رسانه های ترکیه از جمله روزنامه ینی شفق اعلام کرده اند که همه کارکنان محلی کنسولگری عربستان سعودی در روز ناپدید شدن خاشقچی در ساختمان کنسولگری، به مرخصی اجباری فرستاده شده اند و دادستان استانبول نیز برای روشن شدن موضوع در صدد کشف علت و عوامل تصمیم گیرنده صدور دستور اعطای این مرخصی اجباری است.
به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز دو روز پیش حادثه قتل خاشقچی را اقدامی با 'نقشه قبلی' خواند و با یادآوری اینکه 15 مامور از عربستان به استانبول آمده و این جنایت را انجام داده اند، تاکید کرد: باید مشخص شود که آنها از چه کسی دستور و اجازه گرفته و به استانبول آمده اند.
جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود که در روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرده بود، پس از ورود به کنسولگری ناپدید شده و از آن محل خارج نشد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود به مدت 18 روز منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرده و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.
مقام های دولت ریاض مدعی بازداشت 18 مظنون در ارتباط با این پرونده شده اند ولی به رغم گذشت بیش از سه هفته از قتل، هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده و تاکنون از پیکرخاشقچی روزنامه نگار به قتل رسیده توسط عوامل آل سعود خبری در دست نیست و آمران و عاملان اصلی این جنایت نیز معرفی نشده اند.
منبع: روزنامه ایران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها