کد خبر: 512976
تاریخ انتشار :

در مورد سوریه چه تصمیمی گرفته شد؟/ مهمترین بندهای بیانیه مشترک اجلاس چهارجانبه استانبول درباره سوریه

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در بیانیه پایانی اولین اجلاس چهارجانبه سران در استانبول درباره سوریه که با حضور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان برگزار شد، بر این نکات توافق شد:
- پایبندی بر حاکمیت،‌ استقلال و تمامیت ارضی سوریه و تعهد به اصول منشور سازمان ملل در تلاش‌ها برای حل بحران سوریه همزمان با رد طرح‌های جدایی‌طلبانه‌ای که حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و امنیت ملی کشورهای هم‌جوار را تهدید می‌کند.
- حمایت از راه حل سیاسی بحران سوریه و تعهد به تلاش با هم برای زمینه‌سازی شرایطی که محرک راه حل سیاسی در جهت برقراری صلح و ثبات در سوریه باشد.
- تاکید بر اینکه حل بحران سوریه نظامی نبوده و تنها از طریق راهکار سیاسی مبتنی بر مذاکراتی همسو با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت ممکن خواهد بود.
- اهمیت همکاری و هماهنگی بین تمام طرح‌های بین‌المللی با هدف مشارکت در ایجاد راه حلی دائمی و ثابت و کارآمد برای بحران.
- برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه و تداوم تلاش مشترک علیه تروریسم تا نابودی کامل دو تشکیلات داعش، جبهه النصره و افراد، گروه‌ها و تشکیلات مرتبط با القاعده و داعش و دیگر گروه‌هایی که شورای امنیت آنها را تروریستی می‌داند.
- دعوت به تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه قبل از پایان سال ۲۰۱۸ با هدف اصلاح قانون اساسی و زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات شفاف و آزاد تحت نظارت سازمان ملل که تمامی سوری‌ها از جمله سوری‌های مقیم کشورهای دیگر در آن مشارکت کنند و عالی‌ترین معیارهای شفافیت و قانونی بودن در آن رعایت شود.
- استقبال از توافق روسیه و ترکیه درباره ثبات وضعیت در منطقه ادلب که در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۸ به امضا رسید و تقدیر و تشکر بابت پیشرفت احراز شده در زمینه خروج سلاح‌های سنگین و اخراج گروه‌های تروریستی تندرو از منطقه عاری از سلاح.
- مخالفت با استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی هر طرفی در سوریه یا هر مکان دیگر در جهان و دعوت از طرف‌های درگیر سوری برای احترام گذاشتن به معاهده منع تسلیحات شیمیایی.
- تاکید بر اهمیت زمینه‌سازی‌ مناسب در سراسر سوریه جهت بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان وپناهجویان سوری به منازل و شهرهای اصلی‌شان و حمایت از بازگشته‌هایی که در معرض درگیری مسلحانه، ظلم سیاسی و بازداشت اجباری بوده‌اند و تامین زیرساخت‌های لازم برای افراد بازگشته‌.
- درخواست از جامعه جهانی در راس آن سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه برای افزایش کمک‌های انسانی به ملت سوریه.
به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، این نشست در کاخ تاریخی "وحید الدین" مشرف بر تنگه بسفر برگزار شد و مذاکرات چهارجانبه سه ساعت طول کشید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها