کد خبر: 513230
تاریخ انتشار :

توافق دوباره بنگلادش و میانمار برای بازگرداندن آوارگان روهینگیا

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، بنگلادش و میانمار امروز (سه‌شنبه) توافق کرده‌اند بازگرداندن اولین گروه از آوارگان مسلمان روهینگیایی را از کمپ‌های بنگلادش به میانمار از ماه نوامبر آغاز کنند.
به نوشته روزنامه «بیزنس استاندارد»، وزارت خارجه بنگلادش بعد از سومین جلسه کارگروه وزرای خارجه دو کشور خبر داد دو طرف توافق کرده‌اند فرآیند بازگرداندن آوارگان روهینگیایی به میانمار را ماه آینده آغاز کنند.
بنگلادش، نیمه ماه نوامبر را زمان مناسبی برای این اقدام می‌داند. اعضای کارگروه مشترک بنگلادش و میانمار روز چهارشنبه از کمپ‌های آوارگان روهینگیا در بنگلادش بازدید می‌کنند.
ماه آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی بعد از حملات ارتش میانمار و تجاوز یا به آتش کشیدن خانه‌های اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور، صدها هزار نفر به بنگلادش گریختند. در حال حاضر حدود یک میلیون آواره روهینگیایی در بنگلادش زندگی می‌کنند ولی حکومت میانمار آن‌ها را به عنوان شهروند میانمار قبول ندارد.
یک ماه پیش از این «شیخ حسنیه» نخست وزیر بنگلادش در مصاحبه‌ای ضمن انتقاد از میانمار در قبال آوارگان روهینگیا گفت که دیگر نمی‌تواند مسئولیت حضور این جمعیت را در کشوری با مشکلات زیاد، تحمل کند.
وی هشدار داد صبرش در مقابل «آنگ سان سوچی» رهبر حزب حاکم میانمار کم شده و افزود، حکومت میانمار با وجود توافق‌های انجام گرفته میان دو کشور، هیچ اقدامی عملی برای بازگردانی اقلیت روهینگیا انجام نمی‌دهد.
سال گذشته میلادی نیز دو کشور با تشکیل کارگروه مشترک تصمیم گرفته بودند بازگردانی آوارگان میانماری را از اول سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز کنند اما این توافق اجرایی نشد.
چندین دهه است که مسلمانان روهینگیا با رفتارهای تبعیض‌آمیز و خشونت‌آمیز دولت میانمار مواجه بوده‌اند.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها