کد خبر: 514229
تاریخ انتشار :

واکنشهای بین المللی به تحریم های جدید آمریکا علیه ایران

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، دولت آمریکا با اعمال دور جدیدی از تحریم ها از تاریخ ۱۳ آبان، تحریم هایی را علیه ایران در حوزه نفتی و بانکی اعمال کرده است که این اقدام با واکنش های مختلف بین المللی همراه بوده است.
ترکیه
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در این خصوص اعلام کرد که ترکیه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نخواهد کرد. هدف آمریکا از این اقدام برهم زدن موازنه جهانی است و ما دوست نداریم در جهان امپریالیستی زندگی کنیم.
همچنین «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز با انتقاد از تحریم های آمریکا علیه ایران و نا آگاهانه و خطرناک توصیف کردن آنها گفت: ترکیه مخالف از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران است زیرا این تحریم‌ها هیچ نتیجه‌ای ندارد. منزوی کردن ایران، عاقلانه نیست.
چاووش‌ اوغلو با اعلام اینکه این تصمیم آمریکا بر جهان تاثیر می‌گذارد، یادآور شد که یک سوم واردات گاز ترکیه را ایران تامین می‌کند و برای هر کشوری بسیار دشوار است، منابع تامین انرژی خود را به سرعت تغییر دهد.
اسپانیا
«جوزپ بورل» وزیر امور خارجه اسپانیا، اعلام کرد که اتحادیه اروپا بر حفظ توافق هسته ای با ایران و نیز رعایت و اجرای تمامی الزامات آن تأکید دارد. و با توجه به ادامه روند پایبندی به این توافق، دلیلی وجود ندارد که آمریکا از برجام خارج گردد.
وی با تأکید بر آمادگی این کشور در ارائه کمک هائی به شرکت های فعال در ایران در برابر تحریم های آمریکا افزود: مواضع مادرید همانند موضع گیری اتحادیه اروپا است و بر این اساس ما مخالفت خود را با اقدام یکجانبه آمریکا در وضع تحریم علیه تهران اعلام می کنیم. همچنین آماده ایم تا به شرکت های فعال اسپانیائی در ایران در برابر تحریم های آمریکا کمک کنیم.
روسیه
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز ضمن نامشروع خواندن تحریم های آمریکا علیه ایران اعلام کرد که این تحریم ها به شدت ناقض تصمیم شورای امنیت سازمان ملل است.
لاوروف گفت: ما از برجام که توسط شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ به اتفاق آراء تصویب شد، پیروی می کنیم و این توافق قدرت را برای کسانی که مشارکت خود را در این مکانیسم حفظ کرده اند، حفظ می کند.
وی خاطرنشان کرد اکنون یک چارچوب مشترک با کشورهای باقی مانده در برجام در حال شکل گیری است که اجازه می دهد همچنان به اجرای مفاد این سند، به ویژه روابط اقتصادی با ایران و بدون مشارکت آمریکا ادامه داد و این موضوع ساده ای نیست.
رئیس کمیته بین الملل دومای روسیه نیز در واکنش به تحریم های جدید آمریکا علیه ایران گفت: آمریکا با اعمال تحریم های نفتی علیه ایران به اهداف خود دست نخواهد یافت. آن ها سر و صدای زیادی کرده اند، اما در عین حال ۸ کشور از تحریم های آمریکا خارج شده اند و این در حالی است که تعدادی از دیگر کشورها نیز با وجود تحریم ها همچنان به خرید نفت ایران ادامه خواهند داد.
فلسطین
جنبش های جهاد اسلامی و حماس تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران را محکوم و تاکید کردند که دولت آمریکا تمامی قوانین بین المللی را نادیده می گیرد و سیاست قلدرمآبانه را در قبال ایران در پیش گرفته است.
جنبش جهاد اسلامی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «تصمیمات خصمانه آمریکا علیه مساله فلسطین و ملت های عربی و اسلامی باعث تقویت این باور نزد ملت فلسطین می شود که آمریکا سعی در ترویج فساد در جهان را دارد و هیچ کسی هم جلودار آن نیست و حمایت های آمریکا از اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین نیز تداوم همان زورگویی این کشور به ملت های جهان است».
در ادامه این بیانیه آمده است که «ملت های آزاده جهان باید در برابر سیاست های مبتنی بر زور آمریکا ایستادگی کنند و جلوی بی احترامی این کشور به ارزش ها و قوانین انسان دوستانه را بگیرند».
جنبش حماس نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که هدف از این تحریم‌ها بر هم زدن امنیت و ثبات منطقه و تضعیف عوامل و عناصر مقاومت است.
این جنبش همچنین بر همبستگی خود با ملت و دولت ایران و تمامی نیروهای فعال در مقابل زورگویی و سلطه‌طلبی‌های صهیونیستی آمریکایی تاکید کرد.
انگلیس
سخنگوی نخست وزیر انگلیس در واکنش به تحریم های آمریکا گفت: ما از بازگشت تحریم‌های آمریکا متاسفیم. ما همچنان معتقدیم که توافق هسته‌ای ایران جهان را امن‌تر می‌کند و موضع ما همچنان این است که تا زمانی که ایران به تعهداتش برای اعمال محدودیت‌های شدید بر فعالیت‌های هسته‌ایش بر اساس توافق پایبند باشد، ما هم به آن متعهد خواهیم بود.
ژاپن
وزارت خارجه ژاپن نیز پس از اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران تصمیم توکیو برای ایجاد مکانیسم تجاری جدید برای معامله با ایران خبر داد.
«هیروشیگه سه‌کو» وزیر بازرگانی ژاپن، در این خصوص گفت: این کشور آماده می‌شود تا واردات نفت ایران را از سر گیرد. ایالات متحده برای ارائه معافیت‌ها، به موضوع ثبات در تامین منابع انرژی و پیامدهای آن بر شرکت های ژاپنی توجه کرده‌ است.
وی افزود: البته تصمیم نهایی با شرکت‌های خصوصی در ژاپن است، اما بر پایه تصمیم فعلی، این شرکت‌ها به احتمال زیاد آماده می‌شوند تا واردات نفت خام ایران را از سر گیرند.
ارمنستان
«آنا نقدعلیان» سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان نیز در اظهاراتی اعلام کرد: روابط دوستانه دیرین با ایران برای ما حیاتی است. ما با دقت رویدادها را در این زمینه زیرنظر داشته و با همه طرف‌ های مشمول در این حوزه در تماس دائم هستیم. ما همواره نگرانی خود از این مسئله را بیان کرده‌ ایم.
جمهوری آذربایجان
«لیلا عبدلله‌اف» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که کارشناسان این کشور تحریم‌ های آمریکا علیه ایران و پیامدهای احتمالی آن بر اقتصاد باکو را بررسی می‌ کنند. ایران همسایه مجاور و شریک تجاری جمهوری آذربایجان در حوزه های بسیاری است.
منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها