کد خبر: 515230
تاریخ انتشار :

نامه نیوز بررسی کرد؛

ترامپیسم به کدام سو می رود؟/ ایالات سرنوشت ساز به ترامپ پشت کردند/ افزایش احتمال شکست ترامپ در انتخابات سال 2020 /دموکراتها به ایالات پاندولی امیدوار شده اند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز : اگرچه رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا سعی دارد اوضاع سیاسی جاری در کشورش را عادی جلوه دهد، اما جمهوریخهواهان به شدت نگران نتایج انتخابات میاندوره ای کنگره، به خصوص نتایج ان در سه ایالت ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان هستند. سه ایالتی که دو سال قبل ( در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016) به پیام آوران شکست هیلاری کلینتون تبدیل شدند، هم اکنون بار دیگر به حزب دموکرات تمایل پیدا کرده اند. این بدترین خبر ممکن برای ترامپ محسوب می شود.
چنانچه نشریه "نیشن" نیز اشاره کرده است، سه نامزد دموکرات یعنی تامی بالدوین از ویسکانسین، دبی استابنو از میشیگان و ‌رابرت کیسی از پنسیلوانیا توانستند در جریان رقابتهای انتخابات میاندوره ای بر رقبای جمهوریخواه خود غلبه پیدا کرده و راهی مجلس سنا شوند. از سوی دیگر، دموکراتها در انتخابات فرمانداری های این سه ایالت صنعتی توانستند پیروز شوند .
ترامپ به خوبی می داند که در ساختار انتخاباتی الکترال، نقش ایالات پاندولی و خصوصا سه ایالت میشیگان و پنسیلوانیا و ویسکانسین تا چه اندازه پررنگ است. از سوی دیگر، با توجه به رقابت تنگاتنگی که میان دموکراتها و جمهوریخواهان در ایالت فلوریدا وجود داشته است ( که هنوز آرای ان در حال بازشماری است)، ترامپ نمی تواند بر روی آرای این ایالت مهم نیز در انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 حساب ویژه ای باز کند.
طی روزهای اخیر، بسیاری از تحلیلگران مسائل امریکا از افول ترامپیسم در این کشور سخن می گویند. اگرچه دونالد ترامپ سعی دارد با استناد به حفظ اکثریت سنا توسط جمهوریخواهان، خود را پیروز انتخابات میاندوره ای کنگره قلمداد کند اما بر همگان مسجل است که اگر به جای 34 کرسی سنا، همه کرسی های آن به رای گذاشته می شد، دموکراتها شانس بیشتری برای پیروزی داشتند! فراتر از آن، ترامپ نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از شکست جمهوریخواهان در انتخابات مجلس نمایندگان نیز به کار گرفت اما در این خصوص ناموفق بود.
روزنامه واشنگتن پست ضمن اشاره به تقابل دو حزب سنتی ایالات متحده آمریکا تاکیدکردکه در جریان رقابتهای انتخابات میاندوره ای کنگره، کسانی که مخالف سیاستهای ترامپ مانند اعمال محدودیت علیه مهاجرین و مسلمانان هستند تا کسانی که طرفداران سیاستهای رئیس جمهور آمریکا بودند در تقابلی آشکار با یکدیگر قرار گرفتند.
بسیاری از تحلیلگران مسائل داخلی ایالات متحده آمریکا به این موضوع توجه دارند، که شکست دموکراتها در انتخابات سنا ، یعنی جایی که آنها باید از 26 کرسی خود در سنا دفاع می کردند و تنها در 8 کرسی قدرت پیروزی بر جمهوریخواهان را داشتند ، به معنای تایید سیاستهای ترامپ از سوی شهروندان آمریکایی نیست! ضمن آنکه بسیاری از سناتورهای جمهوریخواه آمریکایی ترجیح داده اند طی دو سال اخیر کمتر در تایید سیاستهای ترامپ سخن به میان آورند. سناتورهایی جمهویخواه مانند لیندسی گراهام، جف فلیک ، راند پال و .... بارها سیاستهای بین المللی ترامپ را مورد انتقاد شدید قرار داده و حتی در مواردی، خواستار عبور حزب متبوعشان از ترامپ و معرفی نامزدی دیگر در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 شده اند.
با این حال بسیاری از تحلیلگران مسائل آمریکا معتقدند که با شکست حزب جمهوریخواه در انتخابات میاندوره ای مجلس نمایندگان ، شاهد فاصله گیری علنی تعداد بیشتری از سران و سیاستمداران و سناتورهای این حزب از کاخ سفید خواهیم بود. همچنین این موضوع، منجر به افزایش میزان آسیب پذیری ترامپ در برابر هم حزبی های خود خواهد شد و اختلاف در حزب جمهویخواه بر سر وی را تقویت خواهد کرد. در هر حال، نتیجه انتخابات میاندوره ای کنگره، تا حدود زیادی آرایش سیاسی داخلی ایالات متحده آمریکا را طی سالهای 2018 تا 2020 مشخص خواهد کرده است . در نهایت اینکه فارغ از جنجالهای تبلیغاتی صورت گرفته از سوی ترامپ، مقامات کاخ سفید نسبت به از دست رفتن برتری ترامپ در ایالات کلیدی و سرنوشت ساز به شدت نگران هستند. اگر این بار ایالاتی مانند فلوریدا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین آرای خود را به سود نامزد رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جهوری سال 2020 به گردش در آورند، در آن صورت دیگر خبری از حضور رئیس جمهور جنجالی ایالات متحده در کاخ سفید نخواهد بود
لازم به ذکر است که در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی ، ترامپ علی رغم کسب حدو 3 میلیون رای عمومی کمتر نسبت به هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات، با استناد به ساختار انتخاباتی معیوب و ناعادلانه آمریکا ( ساختار الکترال) توانست بر رقیب خود غلبه پیدا کند و راهی کاخ سفید شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها