کد خبر: 515248
تاریخ انتشار :

دیده بان حقوق بشر خواستار معرفی عاملی اصلی قتل خاشچقی شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حساب کاربری این سازمان در توئیتر افزود: این تحقیقات باید شامل تعیین نقش عربستان ، مقام یا مقامات صادرات کننده دستور و مسئول برنامه ریزی و انجام این قتل وحشیانه باشد.
دیده بان حقوق بشر همچنین از جامعه جهانی خواست به اصرار خود برای جلوگیری از تبرئه دولت سعودی در قتل این روزنامه نگار ناراضی ادامه دهند.
جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. رژیم سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.
ریاض در عین حال با متهم کردن شماری از نیروهای اطلاعاتی این کشور به دخالت در ترور خاشقچی تلاش کرد تا ولیعهد این کشور را از اتهام صدور دستور حذف این روزنامه نگار مخالف برهاند.
ناظران امور منطقه با بر شمردن استدلال های متعدد، بن سلمان ولیعهد سعودی را متهم به دست داشتن در قتل خاشقچی می کنند و معتقدند که نام بردن از افراد دیگر به عنوان قربانی این جنایت، تنها با هدف مبرا کردن ولیعهد جوان از اتهام قتل است.
ترکیه اعلام کرده است که جسد جمال خاشقچی درداخل کنسولگری یا یکی از اتاق های محل اسکان کنسول سعودی در استانبول با استفاده از اسید ، از بین رفته است .
سازمان دیده بان حقوق بشر همچنین در بیانیه روز پنجشنبه خود خواستار آزادی فوری مدافعین حقوق بشر شد که در زندان های سعودی به سر می برند.
بیانیه افزود : پرونده حقوق بشر سعودی ها در جلسه 5 نوامبر 2018 شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار گرفته است .
'مایک پیچ' معاون مدیر بخش خارمیانه و شمال افریقای سازمان دیده بان حقوق بشر با بیان اینکه کشورهای مختلفی رکوردار نقض حقوق بشر در جهان هستند ، افزود : بارزترین این کشورها عربستان است که در سطح وسیعی اقدام به سرکوب مخالفین خود می کند که نمونه آن به قتل رساندن وحشیانه جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول است.
وی افزود : در حالیکه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد همواره احترام به آزادی بیان و حقوق مدافعین حقوق بشر تاکید دارد دولت سعودی از زمان به قدرت رسیدن 'محمد بن سلمان' به عنوان ولیعهد سرکوب مخالفین و فعالان حقوق بشر را بیشتر کرده است .
این سازمان همچنین از ادامه حبس بدون اتهام دستکم 9 زن در زندان های سعودی ابراز نگرانی کرد و گفت این در حالی است که برخی از آنان ممکن است با احکام سنگین حبس تا 20 سال مواجه شوند.
مدیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین الملل هم روز چهارشنبه گذشته نسبت به اعدام قریب الوقوع 12 زندانی شیعه عربستانی در این کشور هشدار داد.
دیده بان حقوق بشر همچنین با اشاره به تجاوز نظامی ائتلاف خود خوانده عربی - غربی به یمن افزود : این ائتلاف در سایه نبود تحقیقات بیطرفانه مرتکب نقض های مکرر قوانین بین المللی انسانی از جمله جرایم جنگی در این کشور شده است .
عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.
تجاوز سعودی ها به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 16 هزار یمنی بی گناه و ویرانی این کشور شده است.
کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد پیش تر اعلام کرده بود که حدود نیم میلیون یمنی از ژوئن (خرداد/تیر) سال جاری تاکنون مجبور شدند که خانه و کاشانه خود را در الحدیده رها کنند.
پیش تر «مارک لوکوک» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل نسبت به همه گیر شدن گرسنگی در یمن هشدار داده بود.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها