کد خبر: 515834
تاریخ انتشار :

نامه نیوز بررسی کرد؛

دبیرکل جدید جمعیت رهپویان کیست؟/ بسیجی دیروز سیاست‌ورز امروز

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز : 10 سال پیش تشکلی به نام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در اردوگاه اصولگرایان اعلام موجودیت کرد که ویژگی های خاص خود را داشت. بررسی سوابق اعضای شورای مرکزی از یک واقعیت پرده بر می دارد که گرچه همه آنها تحصیلات عالی دانشگاهی در رشته های مختلف دارند اما در یک ویژگی مشترک هستند و آن داشتن سابقه فعالیت در بسیج است.

علیرضا زاکانی که تا سال 95 دبیرکلی جمعیت رهپویان را برعهده داشت، در سال های قبل از مجلس هفتم رئیس بسیج دانشجویی سراسر کشور بود. او در سال 95 تصمیم گرفت این مسئولیت را به یار نزدیک و قائم مقامش پرویز سروری بسپارد، و در حوزه های دیگری به سیاست ورزی بپردازد. پرویز سروری فعالیت در بسیج اسلامشهر را در کارنامه داشت اما دوره زمامداری او به طولانی دوره زاکانی نشد و 2 سال بعد این مسئولیت را به محمد دهقان سپرد.

محمد دهقان تا قبل از مجلس هفتم رئیس بسیج دانشجویی استان تهران بود. او دانش آموخته دکتری حقوق، از آزادگان هشت سال دفاع مقدس و نماینده مردم طرقبه و چناران در 4 دوره اخیر مجلس شورای اسلامی است. محمد دهقان از نیمه مجلس هشتم تصمیم گرفت به نمایندگی مجلس اکتفا نکند و بیشتر در مدیریت پارلمان نقش آفرین باشد به همین دلیل به انتخابات هیأت رئیس مجلس ورود کرد و به عنوان یکی از 12 عضو هیأت رئیسه انتخاب شد. او دو سال آخر مجلس هشتم و 4 سال مجلس نهم جمعا 6 سال به نشستن بر کرسی دبیری هیأت رئیسه قناعت کرد اما از ابتدای دوره دهم دیگر به نشستن بر کرسی دبیری راضی نبود چون رویای نایب رئیسی را در سر می پروراند، حتی این رویا در انتخابات هیأت رئیسه موقت مجلس دهم محقق شد و توانست با اختلاف چند رأی علی مطهری را پشت سر بگذارد و نایب رئیس دوم هیأت رئیسه موقت شود اما کرسی نایب رئیسی مثل کرسی دبیری وفا نداشت و چند روز بعد زمانی که انتخابات هیأت رئیسه دائم برگزار شد محمد دهقان به اجبار جای خود را به علی مطهری داد.

محمد دهقان کرسی نایب رئیسی مجلس را نه سهم خود بلکه حق خود می دانست به همین خاطر در انتخابات هیأت رئیسه سال دوم و سوم نیز تلاش کرد تا علی مطهری را کنار بزند اما تلاش های او با توفیق همراه نشد.

محمد دهقان گرچه رفیق نزدیک علیرضا زاکانی است، کسی که دوست دارد همه او را به لقب «آقای افشاگر» بشناسند اما خود محمد دهقان رویکرد محافظه کاری دارد نه آنکه افشاگری بلد نباشد اما سبقه او نشان می دهد که در افشاگری افراط نمی کند. او در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 وقتی رئیس ستاد انتخات محمدباقر قالیباف شد رویکرد جدیدی از خود نشان داد و توئیت پشت توئیت درباره عملکرد دولت یازدهم یا به چالش کشیدن سیاست های این دولت افشاگری می کرد. بعد از انتخابات نیز با محمدباقر قالیباف به شعار نواصولگرایی وفادار ماند و اسفندماه سال 96 در کنگره جمعیت پیشرفت و عدالت با رأی مجمع عمومی به عضویت شورای مرکزی آن جمعیت درآمد اما عضویت او در تشکل منسوب به قالیباف باعث نشد که به همکاری با جمعیت رهپویان خاتمه دهد.

حالا او یک ماه بعد از برگزاری پنجمین کنگره جمعیت رهپویان، دبیرکل شده است. دبیرکلی که به نظر می رسد می خواهد جا پای زاکانی بگذارد. چراکه روز گذشته در قالب نطق میان دستور دولت روحانی به ویژه محمد جواد ظریف را به باد انتقادهای تند گرفت.

حال باید منتظر ماند و دید گام های بعدی محمد دهقان چیست؟ آیا به ریاست مجلس دوره آینده می اندیشد یا مثل زاکانی خود را در قامت رئیس جمهور بالقوه تصور می کند؟ گام بعدی او هرچه باشد قطعا یک پله بالاتر از وضعیت کنونی خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها