کد خبر: 516945
تاریخ انتشار :

آیین نامه داخلی استیضاح رئیس مجلس را پیش بینی نکرده است/ علیرضا رحیمی: شکایت علیه رئیس مجلس سابقه نداشته است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز- خبری که حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده اصولگرای مجلس در مورد کلید خوردن استیضاح رئیس مجلس داد، تعجب آور و مهم بود. تعجب آور از این رو که پیش از این هیچ وقت چنین رویکردی در مجلس شورای اسلامی دنبال نشده است و مهم از آن رو که استیضاح علی لاریجانی بدون شک با پشت پرده های سیاسی بسیاری همراه است.
بسیاری از فعالای سیاسی این اقدام طیف پایداری را سیاسی دانسته و چندان هم جدی نگرفته اند. این گروه از سیاسیون با توجه به سابقه طولانی علی لاریجانی در اداره مجلس و نقش پررنگ او در تحولات سیاسی کشور همراهی قاطبه نمایندگان مجلس با این استیضاح را ممکن نمی دانند.
به نتیجه رسیدن یا نرسیدن این اقدام جریان تندرو اما همه ماجرا نیست. قبل از ورود به بحث پیش بینی نتیجه این اقدام باید دانست که آیین نامه داخلی مجلس در این باره چه می گوید و این حرکت مخالفان چقدر قانون محور است.
نکته مهم این است که اساسا عبارت استیضاح رئیس مجلس در آیین نامه داخلی وجود ندارد و تنها امکان طرح شکایت وجود دارد.
ماده ۲۶ آیین‌نامه داخلی مجلس در این باره آورده است: «هرگاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفای وظایف رئیس یا سایر اعضای هیأت رئیسه معترض باشند، می‌توانند طی تقاضای کتبی با امضای حداقل 25 نفر یا به‏ درخواست کمیسیون تدوین آیین‌‏ نامه داخلی مجلس، تشکیل هیأت رسیدگی به اعتراضات، مرکب از رؤسای کمیسیون‌های تخصصی و اعضای کمیسیون تدوین آیین‏ نامه داخلی مجلس را درخواست نمایند. کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مکلف است ظرف سه روز نسبت به تشکیل هیأت رسیدگی به اعتراضات، اقدام نماید. هیأت اخیر مکلف است ظرف 10 روز با حضور سه نفر از منتخبین معترضین، به موضوع رسیدگی نماید.
در صورتی که اکثریت اعضای هیأت رأی بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند عضویت وی در هیأت رئیسه تعلیق می‌گردد.
گزارش هیأت در این باره در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در اولین جلسه علنی مجلس بدون بحث به رأی‏‌گیری گذاشته می‌شود.
درصورت رد عدم صلاحیت، عضو مزبور به کار خود ادامه خواهد داد و درغیر این‌ صورت از سمت خود مستعفی شناخته می‌شود و حق شرکت در انتخابات مجدد آن دوره را ندارد.»
گفتنی است، علیرضا رحیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گویی با ایسنا درباره درخواست تعدادی از نمایندگان برای پاسخگویی رییس مجلس در مورد ارسال مصوبات مجلس(لوایح پولشویی و پالرمو) به مجمع تشخیص مصلحت گفت: نمایندگان هر اعتراض و هر شکایتی از هر کدام از اعضای هیئت رئیسه داشته باشند، براساس آیین نامه داخلی مجلس به کمیسیون تدوین آیین نامه ارائه می‌شود. در این کمیسیون هیئتی به نام هیئت رسیدگی به اعتراض تشکیل می‌شود که مرکب از کمیسیون تدوین آیین نامه و روسای همه کمیسیون‌هاست.
وی ادامه داد: تاکنون طرح شکایت علیه رئیس مجلس در این زمینه سابقه نداشته، ولی برای اعضای هیئت رییسه در مجلس دهم، سال گذشته این تجربه اتفاق افتاد و علیه سه عضو هیئت رئیسه بخاطر دیدار با آقای خاتمی شکایت شد که از ۱۹ نفر حاضر سه رای آورد.
رحیمی در پایان با تایید کاهش تعداد امضاهای شکایت از رییس مجلس گفت: این فرایند استیضاح نیست بلکه خود متقاضیان نام استیضاح را بر آن گذاشتند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها