کد خبر: 516976
تاریخ انتشار :

بحران در روابط ریاض و رباط بالا گرفت

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در این گزارش آمده است: بن سلمان، مغرب را از سفرهای دوره ای خود به کشورهای عربی که از پنجشنبه گذشته آغاز شده، حذف نکرده بلکه دولت رباط تصمیم گرفت که در شرایط کنونی با این سفر مخالفت کند.
بن سلمان پنجشنبه گذشته اولین سفر دوره ای خارجی خود پس از بحران قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار منتقد سعودی در استانبول را با عزیمت به امارات آغاز کرد و پس از آن راهی مصر، الجزایر، تونس و موریتانی شده است .
به گزارش پایگاه خبری مغربی لکم، دولت این کشور( مغرب) درخواست کرد که نشست کمیته عالی مشترک مغرب و عربستان که قرار بود این روزها برگزار شود، به تاخیر افتد .
یک منبع رسمی به این پایگاه خبری گفت: ریاض پیشنهاد برگزاری کمیته عالی مشترک مغرب وعربستان را مطرح کرد، اما رباط خواستار تعویق آن به زمان دیگری شده است .
دوازدهمین نشست کمیته عالی مشترک مغرب وعربستان در سال 2013 در جده برگزار شد.
وزارت خارجه مغرب آوریل (اردیبهشت) گذشته با ارسال پیامی به وزارت خارجه عربستان در خصوص فراهم ساختن مقدمات برگزاری سیزدهمین نشست کمیته عالی دو کشور از توافق دو طرف در خصوص برگزاری نشست کمیته مشترک در رباط قبل از پایان سال جاری خبر داده بود.
بحران مغرب و عربستان در سال جاری هنگامی شدت گرفت که مغرب برخلاف چند کشور عربی ، هیچگونه همدردی با ریاض پس از اعمال فشارهای بین المللی بر آن ناشی از متهم شدن به قتل خاشقچی نکرد و فقط 10 اکتبر (18 مهر) 'محمد ششم' شاه مغرب یک هیات عربستانی به ریاست 'عبدالعزیز بن سعود بن نایف' را به حضور پذیرفت.
تارنمای 'هویه پرس' مغرب در این ارتباط نوشت: بن سلمان ولیعهد سعودی قرار بود در چارچوب سفر منطقه ای خود به چند کشور شمال آفریقا، از مغرب نیز دیدار کند، اما رباط با این سفر در شرایط کنونی مخالفت کرد.
فعالان سیاسی و حقوقی مغرب و دیگر کشورهای عربی، بن سلمان را به جنایت جنگی در یمن و سرکوب مخالفان و روشنفکران در داخل عربستان متهم کرده اند.
عربستان خردادماه گذشته به مغرب برای میزبانی جام جهانی رای نداد و این باعث خشم شدید رباط شد . شماری از فعالان مغربی پس از این اقدام عربستان، سعودی ها را به خنجر زدن از پشت به مغرب متهم کردند و خواستار عقب نشینی نیروهای مغربی از ائتلاف ضد یمن شدند.
مغرب در بحران سیاسی به وجود آمده میان عربستان و قطر نیز اعلام بیطرفی کرد که این خشم سعودی ها را در پی داشت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها