کد خبر: 517190
تاریخ انتشار :

ادعای آمریکا درباره عدم پیشرفت در مذاکرات آستانه

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، هیتر نائورت سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای درباره مذاکرات آستانه گفت که این رایزنی‌ها نتوانسته به تعیین فهرست مورد توافق برای اعضای کمیته قانون اساسی سوریه بینجامد و در نتیجه پیشرفتی در روند سیاسی حل این جنگ اسف‌بار حاصل نشده است.
بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، نائورت در ادامه با ادعای اینکه روند تعیین کمیته قانون اساسی سوریه به بن بست رسیده است، همچنین مدعی شد که ایران و روسیه کماکان از این مذاکرات برای کتمان کردن عدم مشارکت بشار اسد در روند سیاسی تعیین شده تحت قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل استفاده می‌کنند.
وی افزود: همه ما باید برای دستیابی به این هدف آن گونه که در قطعنامه 2254 برای کاهش تنش در سوریه تعیین شده و نیروی تازه دادن به روند سیاسی تلاش کنیم اما موفقیت بدون اینکه جامعه بین‌الملل دمشق را برای مشارکت نکردن در حل این بحران مسئول بداند، ممکن نخواهد بود.
به گزارش ایسنا، مذاکرات آستانه با ابتکار عمل ایران، روسیه و ترکیه با هدف یافتن راه حلی سیاسی برای جنگ سوریه آغاز شد و تاکنون به برقراری آتش بس در برخی نقاط سوریه و ایجاد مناطق کاهش تنش انجامیده است.
این سه کشور که همواره بر حل سیاسی بحران سوریه و سپس برگزاری انتخابات در سوریه تاکید داشته‌اند، در چارچوب مذاکرات آستانه اکنون در تلاشند تا کمیته‌ای را برای تعیین قانون اساسی تشکیل دهند.
اما این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که یک منبع آگاه روس به تازگی گفته است که روند تعیین کمیته قانون اساسی در حال انجام و پیشرفت است اما سختی‌هایی نیز دارد. وی در این باره تصریح کرد: تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه به سختی در حال انجام است و امیدواریم پیش از پایان ۲۰۱۸ با لیست اعضای این کمیته موافقت شود. تاکنون با ۷۵ درصد از لیست اعضا موافقت شده و در حال حاضر باید درباره ۱۵ یا ۱۶ نامزد دیگر از میان نمایندگان جامعه مدنی برای عضویت در کمیته موافقت شود.
یازدهمین دور از نشست‌های صلح سوریه نیز از صبح روز چهارشنبه هفتم آذر ماه در آستانه پایتخت قزاقستان آغاز شد و تا روز هشتم آذر ماه (پنج‌شنبه) به طول انجامید. کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در خصوص این نشست بیانیه‌ای 15 بندی منتشر کردند و در آن تعهد قوی خود را به حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و به اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد مورد تاکید مجدد قرار دادند.
این کشورها در بخش دیگری از این بیانیه بر عزم خود برای تقویت تلاش‌های مشترک به منظور آغاز هرچه سریعتر کمیته قانون اساسی در ژنو که از حمایت طرفین سوری در انطباق با تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوری در سوچی برخوردار باشد، تاکید کردند و تصمیم گرفتند رایزنی های خود در تمام سطوح را به منظور نهایی نمودن ایجاد آن در سریع ترین زمان ممکن تقویت نمایند.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها