کد خبر: 517906
تاریخ انتشار :

اما و اگرهای حمایت های دولتی/ سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه: مشمولان به درستی پالایش نشده اند/ تابش: سبد کالا در بودجه سال بعد هم دیده شده است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: افزایش مشکلات اقتصادی و سنگینی بار تامین معیشت در طبقه محروم و متوسط موضوعی نیست که دولت ها قادر به نادیده گرفتن آن باشند. دولت دوازدهم نیز در همین راستا ارائه سبد کالای حمایتی را در دستور کار قرار داده است. حمایتی که به نظر کافی نمی رسد. بسیاری از فعالان سیاسی و اقتصادی این کمک را ناکافی نادانسته و به این راهکار دولت نقد دارند. برخی سیاسیون نیز این شیوه را نپسندیده اند. به عنوان مثال محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نحوه توزیع سبد کالای حمایتی را دارای اشکال دانسته است. او اصل کار را تایید می کند اما معتقد است که پایش نکردن دقیق مشمولان می تواند مشکل ساز باشد.
به گفته وی «هنوز بسیاری از افراد جامعه و سرپرستان خانوارها، با وجود اینکه حقوق ماهیانه‌شان کمتر از 3 میلیون تومان است، نمی‌دانند که اصلا سبد حمایتی به آنها تعلق می‌گیرد یا خیر.»
این نماینده مجلس در گفت و گویی با خبرگزاری تسنیم، گفت: «یکی از اشکالاتی که به این طرح وارد است این است که، هنوز افراد، اطلاع دقیقی از اینکه آیا اصلا شامل این طرح می‌شوند یا خیر، ندارند. به عنوان مثال، در طرح توزیع سبد کالای حمایتی اصلا مشخص نیست که افرادی که تحت پوشش هیچ‌کدام از سازمان‌های حمایتی نیستند و یا دارای مشاغل آزاد هستند، چگونه باید از مزایای سبد کالای حمایتی بهره‌مند شوند.»
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین خاطرنشان کرد: «در مجموع طرح سبد کالای حمایتی برای اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه تا حدودی مطلوب است و می‌تواند بخشی از هزینه‌ها را جبران کند، اما در اجرا دارای اشکالاتی است که باید رفع شود.»
محمدرضا تابش نماینده اصلاح طلب مجلس هم ارائه سبد کالای حمایتی را بهتر از افزایش یارانه نقدی می داند و معتقد است که « بالا بردن توقعات مردم در این شرایط که منابع ما محدود و کم است باعث دامن زدن به بی‌اعتمادی می‌شود.»
وی در گفت و گویی با خبرگزاری ایلنا، گفت: « درباره مطرح شدن بالا بردن میزان یارانه افراد با توجه به گرانی‌های اخیر در جامعه گفت: توزیع همین یارانه فعلی به نوبه خودش یک منبع عظیم از دارایی‌های کشور را از دسترس خارج می‌کند و مانع تولید و پیشرفت می‌شود؛ پس این کار همچین هدفمند هم نیست.»
به گفته او، « بسیاری از طرفداران آقای احمدی‌نژاد و نمایندگان مجلس امروز عنوان می‌کنند یارانه افراد پردرآمد جامعه قطع شود و یارانه دیگران چند برابر شود.»
تابش با اشاره به وضعیت اقتصادی و معیشتی امروز جامعه عنوان کرد: «چگونه یارانه‌ها را افزایش دهیم، دولت امروز یک‌سری اقداماتی را در این زمینه انجام داده است مثلا یارانه مستمری بگیران و افراد تحت پوشش کمیته امداد را بین پنج تا شش برابر افزایش داده است،‌ این یعنی جهت‌دهی و بهره‌مندسازی افراد نیازمند یارانه .»
این نماینده اصلاح‌طلب مجلش شورای اسلامی با بیان اینکه توزیع سبد کالا هم یک نوع هدفمندی یارانه است، گفت: « توزیع سبد کالا هم یک نوع یارانه است اما هدفمند صورت می‌گیرد. با اینکه این پول را به دست مردم بدهیم مخالف هستیم و معتقدیم باید تمام تلاش خود را برای حمایت از طبقات ضعیف جامعه بگذاریم .»
وی ادامه داد: دولت در مورد توزیع سبد کالا کار درستی انجام داده است و در بودجه سال آینده نیز این مساله دیده شده و تقویت خواهد شد.
تابش در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گفتن این که یارانه‌ها را افزایش دهیم آن هم در شرایطی که پشتوانه و منابع وجود ندارد چه تاثیری می‌تواند بر جامعه داشته باشد، عنوان کرد: «گفتن چنین سخنان غیر کارشناسی شده توقعات را آن هم در شرایطی که منابع ما کم است و تحریم‌ها وجود دارد بالا می‌برد. هنگامی توقعات و انتظارات بالا برود و دولت و حاکمیت نتوانند کاری از پیش ببرند، باعث به وجود آمدن یک نوع جو بی اعتمادی در جامعه می‌شود که این اصلا زیبنده نظام و حاکمیت نیست. »

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها