کد خبر: 521170
تاریخ انتشار :

منتجب‌نیا: گاهی گزارش‌های مضحکی تهیه می‌شود که افراد عادی هم می‌فهمند دروغ است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حجت الاسلام رسول منتجب نیا با اشاره به این‌که «دشمن سرمایه گذاری زیادی برای فعالیت تبلیغاتی و رسانه‌ای علیه کشورمان انجام داده است»، اظهار کرد: نظریه‌ای در بین مسولان وجود دارد که برای حفظ نظام واعتماد مردم نباید خبرهای منفی، کاستی‌ها واشکالات بیان شود تا مردم دلسرد نشوند که البته این نظریه صددرصد غلط و خطرناک است، زیرا تجربه نشان داده است هرچقدر مسائل را از مردم مخفی کنیم و آنها را بیگانه بدانیم، در دنیای ارتباطات، مسائل درز پیدا کرده و میدان برای شایعات وفعالیت رسانه‌های بیگانه باز می شود.
وی ادامه داد: در حکومت مردم سالار دینی اطلاع رسانی بی‌طرفانه و واقع بینانه یک ضرورت است. بی اطلاع گذاشتن مردم موجب نشر شایعات و دروغ شده و فضا را برای رسانه‌های دشمن آماده می‌کند. دشمن برای امروز و آینده کشور ما برنامه دارد و از طریق رسانه‌هایش به دنبال این است که زهر خود را بریزند؛ بنابراین حکومت، مسئولان و رسانه‌ها باید به دنبال اطلاع‌رسانی کامل و بی‌طرفانه باشند. اگر مردم احساس کنند رسانه‌های داخلی اطلاع کافی به مردم نمی‌دهند یا اطلاع رسانی‌ها آن‌ها با جهت‌گیری خاصی همراه است، اعتماد آن‌ها کم می‌شود. اطلاع‌رسانی باید دقیق، واقع‌بینانه و بی‌طرفانه باشد. در غیر این صورت اعتماد مردم ضعیف‌تر شده و آن‌ها به سمت رسانه‌های بیگانه بسیج می‌شوند.
وی همچنین با اشاره به این‌که «راهکار مقابله با رسانه‌های بیگانه فیلتر کردن آن‌ها نیست»، بیان کرد: در اطلاع‌رسانی نباید حقایق کتمان شود .در حال حاضر در اخبار می‌بینیم که مسائلی درباره سوءاستفاده‌ها و رانت‌ها مطرح می‌شود اما دنباله این مسائل یا مطرح نمی‌شود یا این‌که با ابهام است. ابهام در اطلاع‌رسانی برای مردم یک عامل آزار دهنده است که موجب بی اعتمادی آن‌ها می‌شود. در اطلاع‌رسانی باید از ابهام خوداری کرد و جامعه را در شبهه و شک نگه نداشت.
این فعال سیاسی همچنین با بیان این‌که «گاهی گزارش‌های مضحکی تهیه می‌شود که افراد عادی هم می‌فهمند این گزارش‌ها دروغ است»، تصریح کرد: نباید مسئولان گزارش‌های دروغ به مردم بدهند یا وعده‌های پوچی مطرح کنند. این که برای خوشآمد مردم مطلب دروغ مطرح شود، کار درستی نیست. چه اشکالی دارد که رسانه‌ها واقعیت‌های تلخ وشیرین را در کنار هم بیان کنند یعنی هم از نقاط ضعف بگویند و هم قوت. این‌که بگویم اگر نقاط ضعف مطرح شود، دشمن سوءاستفاده می‌کند به گذشته تعلق دارد زیرا اگر اطلاعات دشمن از اطلاعات ما بیشتر نباشد کمتر هم نیست.
وی ادامه داد: ما در آستانه دهه فجر باید همه واقعیت‌ها را به مردم بگوییم؛ هم خدمات و پیشرفت‌ها را بگوییم و هم کاستی‌ها و کم کاری‌ها. اگر این‌ها را نگوییم دیگران بیان می‌کنند پس بهتر است خودمان به واقعیات اشاره کنیم البته صداو سیما چندی است که این کار راشروع کرده ولی باید دقت شود که اطلاعات دقیقی به مردم داده شده و اغراق نشود. همچنین می‌شود آمار مقایسه ای از ایران امروز و قبل از انقلاب یا آمار مقایسه ای از ایران و کشورهای در حال توسعه داد. این کار هم در مردم امید ایجاد کرده و هم برای ضعف اشکالات تحرک ایجاد می‌کند.
وی در پایان با اشاره به این‌که «دشمن در زمینه فعالیت رسانه‌ای علیه کشورمان سرمایه‌گذاری زیادی کرده است» گفت: درمقابل رسانه‌های ما باید فعال شده و واقعیات را بیان کنند تا خلأیی در اطلاع رسانی باقی نماند که مردم بخاطر این خلأها به رسانه‌های خارجی رجوع کنند. وقتی مردم در کسب اخبار توسط رسانه‌های داخلی اشباع شوند، دیگر انگیزه‌ای برای این‌که سراغ رسانه‌های دشمن بروند، ندارند. مردم می دانند کشورهای قدرتمند دوست آن‌ها نیستند اما از روی ناچاری و برای کسب اطلاعات به این رسانه‌ها رجوع می‌کنند.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها