کد خبر: 521992
تاریخ انتشار :

اثرات زعفران بر درمان بیماری‌های تنفسی

اثرات زعفران بر درمان بیماری‌های تنفسی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

برای خرید اینترنتی زعفران می توانید به صفحه لینک شده مراجعه کنید.

از آنجایی که گیاهان دارویی اثرات و عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند، امروزه استفاده از آن‌ها در طول روند درمان انواع بیماری‌ها مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. زعفران به عنوان یکی از گیاهان دارویی جایگاه ویژه‌ای در کشورهای مختلف بخصوص ایران پیدا کرده است. کلاله زعفران از گیاهی با نام علمی crocus sativus گرفته می‌شود که از خانواده زنبقیان به شمار می‌رود. علاوه بر استفاده از زعفران به عنوان چاشنی و طعم‌دهنده انواع غذاها و نوشیدنی‌های مختلف، این گیاه از دیرباز تاکنون به عنوان دارو در درمان بیماری‌ها و اختلالات متعددی استفاده می‌شده است. از جمله این اختلالات می‌توان به مواردی همچون سرفه، آسم، برونشیت، اختلالات معده، افسردگی، آلزایمر، نفخ، اختلالات قاعدگی و حتی سرطان اشاره نمود.

برای اطمینان در خریدی بدون واسطه و با قیمت مناسب به صفحه خرید زعفران بهرامن مراجعه کنید. قیمت زعفران بهرامن در مقایسه با کیفیت این محصول عامل رقابتی در فروش این ادویه گرانبهاست.

اثرات زعفران بر درمان بیماری‌های تنفسی

آسم یک بیماری تنفسی است که به صورت التهاب در مجاری تنفسی نمایان می‌شود. این التهاب در برخی افراد باعث بروز حملات متعدد تنفسی، تنگی نفس، خس خس و گرفتگی سینه و سرفه‌های مداوم بخصوص اوایل روز و نیمه‌های شب می‌شود. این بیماری منجر به افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن شده و نهایتا تنفس را در فرد مبتلا دچار مشکل می‌نماید. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌‍اند افزایش مصرف مواد حاوی آنتی اکسیدان در کاهش اثرات ناشی از بیماری آسم بسیار موثر است. کلاله زعفران به عنوان یکی از مواد غذایی شناخته شده دارای عناصر بسیار زیادی است. مطالعات متعددی در رابطه با تشخیص ترکیبات متعدد زعفران انجام شده و تاکنون حدود 150 ترکیب فعال در زعفران شناسایی شده که مهمترین آن‌ها کروسین، پیکروکروسین و سافرانال است؛ زعفران سرشار از آنتی‌اکسیدان و ریبوفالوین نیز می‌باشد. در طب سنتی کشورهای مختلف از جمله یونان، ایران و ... از زعفران به عنوان یک داروی آرام‌بخش و مسکن استفاده می‌شده است. از خواص دیگر زعفران می‌توان به ضد اسپاسم و گرفتگی، ضد افسردگی، ضد تورم و التهاب و تسکین‌دهنده سرفه در آسم و سیاه سرفه و به طور کلی درمان بیماری‌های ریوی اشاره نمود. در پژوهش دیگری ثابت شده است که زعفران و سافرانال موجود در آن اثرات ضد سرفه داشته و در درمان گلو درد، سر درد و ... به صورت مسکن عمل می‌نماید و منجر به افزایش اکسیژن‌رسانی به بافت‌های متعدد بدن می‌شود.

اثرات زعفران بر درمان بیماری‌های تنفسی

برای اطلاع از قیمت زعفران 1 گرمی کلیک کنید.

به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت زعفران به این دلیل که حاوی آنتی اکسیدان زیادی می‌باشد، در کاهش اثرات ناشی از بیماری‌های تنفسی گوناگون و کاهش سرفه به شکل موثری عمل می‌نماید.

منابع :

  • موسوي، مرضيه، بهارآرا، جواد، ظفربالا نژاد، سعيده، نژادشاهرخ آبادي، خديجه؛ اثرات توام عصاره آبي زعفران و ميدان الكترومغناطيسي با فركانس پايين برآنژيوژنز در پرده كوريوآلانتوئيك جنين جوجه؛ مجله دانشگاه علوم پزشكي شهركرد، دوره 15 ، شماره 1 فروردين و اردیبهشت 1392.
  • وثوقی، سمیه، نعمتی، علی، حیدرآقا بابا، سکینه وثوقی؛ مطالعه تاثیر عصاره آبی- الکلی زعفران بر تغییرات لنفوسیت در مایع لاواژ موش صحرائی مبتلا به آسم؛ مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، ویژه نامه فرآورده هاي طبیعی و گیاهان دارویی(87-91)؛1391.
  • مشتاق، صفا، بهارآرا، جواد، ظفر بالانژاد، سعيده، رمضاني، طيبه؛ اثر ضد رگ زايي عصاره آبي زعفران در مدل حلقه آئورت موش صحرايي نژاد ويستار؛ مجله دانشگاه علوم پزشكي شهركرد، دوره16 ، شماره 3، مرداد و شهريور 1393
  • كيان بخت، سعيد، مروري سيستماتيك بر فارماكولوژي زعفران و مواد موثره آن، فصلنامه گياهان دارويي، سال هفتم، دوره چهارم، شماره مسلسل بيست و هشتم، سال 1387.
  • دشتي رحمت آبادي، محمد حسين، نهنگي، حسين، اويسي، مستانه، انوري، مرتضي؛ اثر مصرف دم كرده زعفران در دوران بارداري بر وضعيت مادر و نوزادان در موش سفيد كوچك آزمايشگاهي، مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد، دوره19 ، شماره6، بهمن و اسفند 1390

وكيلي، عابدين، عينعلي، محمد رضا؛ بندگي، احمد رضا، اثر محافظتي زعفران در مقابل آسیب هاي اكسيداتيو در ايسكمي مغزي موضعی- موقتي در موش صحرايي، مجله دانشكده پزشكي، دانشگاه علوم پزشكي تهران، دوره 69 ، شماره 7، مهر 1390

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها