کد خبر: 521999
تاریخ انتشار :

میت رامنی: ترامپ خود را شایسته ردای ریاست جمهوری نشان نداده

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، میت رامنی، سناتور جمهوریخواه از ایالت یوتا، از رویکرد و برخی تصمیم‌های اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شدیدا انتقاد کرده است.

به گزارش انتخاب به نقل از بی بی سی، رامنی، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ ، در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست، از سیاست و شخصیت دونالد ترامپ انتقاد شدید کرده و گفته است که "مقام ریاست جمهوری آمریکا شکل دهنده شخصیت ملت ماست و شخصیت ترامپ در این زمینه ضعیف است." ترامپ در پاسخ به این مقاله گفته است که "خیلی بهتر بود میت توجهش را به دیوار امنیتی و خیلی چیزهای دیگری متمرکز می‌کرد که در آنها می‌تواند مفید باشد."

سناتور رامنی در اشاره به تصمیم غیرمنتظره دونالد ترامپ به خروج نظامی از سوریه، گفته که "عملکرد ترامپ در مقام رئیس جمهوری به خصوص در ماه دسامبر به سراشیبی تندی افتاد" و افزوده است: "استعفای جیم ماتیس، وزیر دفاع، و جان کلی، رئیس دفتر ریاست جمهوری، انتصاب افراد کم تجربه‌تر به مناصب ارشد، رها کردن متحدانی که در کنار ما می‌جنگند، و ادعای بی‌پایه رئیس جمهوری در این مورد که مدتهای مدیدی است که در صحنه جهانی سر آمریکا کلاه رفته، همگی اعتبار ریاست جمهوری او را خدشه دار کرده‌اند."

ترامپ در سفر به عراق که کوتاه مدتی پس از تصمیم به خروج نظامی از سوریه انجام شد، در ملاقات با نظامیان آمریکایی گفت که ایالات متحده مدت‌های مدید وظیفه حفظ نظم و امنیت جهانی را برعهده داشته و هزینه آن را پرداخته در حالیکه کشورهای دیگر از ادای سهم خود را در این زمینه امتناع کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۶ احتمال گزینش رامنی به عنوان "یار انتخاباتی" ترامپ باعث گرمی موقت روابط آن دو شد

اعلام خروج ناگهانی آمریکا از سوریه با انتقادهایی از سوی برخی از شخصیت های جمهوریخواه مواجه شده اما رامنی تنها کسی است که این اقدام را نشانه ضعف سیاسی رئیس جمهوری و تضعیف موقعیت ایالات متحده در جهان خوانده است.

میت رامنی در ادامه مقاله نوشته است: "در حالیکه ملت دچار شکاف شده و خشمگین و ناخرسند است، برخورداری رئیس جمهوری از کیفیت رهبری ضرورتی حیاتی دارد اما در این حوزه است که ضعف متصدی کنونی این مقام بیش از همه جا به چشم می‌خورد." رامنی نتیجه گرفته است که "دونالد ترامپ خود را شایسته ردای ریاست جمهوری آمریکا نشان نداده است."

ساعاتی بعد، دونالد ترامپ در واکنش به مقاله رامنی در توییتر خود نوشت: "بازهم سرو کارمان با میت رامنی است. سوال اینجاست که آیا او آدم پرتی است؟ امیدوارم که این طور نباشد. واقعا بیشتر ترجیح می‌دهم که میت روی دیوار امنیت [مرزی] و چیزهای زیاد دیگری تمرکز کند که می‌تواند در آنها مفید باشد. من بدجور بردم، اما او نبرد. او باید برای همه جمهوری‌خواهان خوشحال باشد. برای تیم بازی کن و ببر!"

مناظره انتخاباتی رامنی و اوباما - رامنی به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات سال ۲۰۱۲ از اوباما شکست خورد

انتخابات ریاست جمهوری

مقاله تند میت رامنی در حالی منتشر می‌شود که احزاب اصلی آمریکا به تدریج آماده می‌شوند تا زمینه ورود نامزدهای خود به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را فراهم کنند. برخی ناظران گفته‌اند ممکن است رامنی، که دو بار در انتخابات ریاست جمهوری ناکام مانده، در صدد ورود به صحنه رقابت برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه باشد یا دست‌کم در نظر دارد به عنوان یک وزنه سیاسی، در گزینش نامزد حزب جمهوریخواه تاثیر بگذارد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲، دونالد ترامپ نامزدی میت رامنی برای حزب جمهوریخواه را تایید کرد و رامنی موضع او را "بسیار مهم" دانست اما در گزینش نامزدهای حزب جمهوریخواه برای انتخابات سال ۲۰۱۶، میت رامنی مخالف گزینش دونالد ترامپ بود. در مقابل، ترامپ شخص میت رامنی و موضعگیری او را "بی اثر" توصیف کرد.

با اینهمه، قبل از اعلام رسمی گزینش دونالد ترامپ به نامزدی حزب جمهوریخواه در سال ۲۰۱۶، این احتمال مطرح شد که ممکن است ترامپ میت رامنی را به عنوان معاون رئیس جمهوری برگزیند. این احتمال برای مدتی باعث گرمی روابط بین دو طرف شد اما در نهایت، دونالد ترامپ مایک پنس را به عنوان "یار انتخاباتی" خود در نظر گرفت.

گفته شده که موضعگیری اخیر میت رامنی، که به تازگی به سنای آمریکا راه یافته، می‌تواند پیامی به رئیس جمهوری باشد که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ با منتقدی صریح‌اللهجه در داخل حزب جمهوریخواه مواجه خواهد بود. رامنی در مقاله خود نوشته است: "برای در دست گرفتن مجدد رهبری سیاسی جهان، آمریکا باید نخست بر نقاط ضعف کنونی در صحنه سیاست داخلی غلبه کند و برای این منظور، لازم است متصدی عالیترین مقام کشور بار دیگر الهام‌بخش ما باشد."

وی افزوده است که "اگرچه دونالد ترامپ گزینه اول من برای نامزدی ریاست جمهوری نیست اما رفتارمن با او مانند رفتارم با هر کسی خواهد بود که در مقام فرماندهی کل ایالات متحده قرار دارد."

در واکنش به انتشار مقاله میت رامنی در واشنگتن‌پست، براد براسکیل، مدیر رسانه‌های دیجیتال در ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ و از اعضای "کارزار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۲۰" گفته است: "حسادت نوشابه‌ای است که باید گرم نوشیده شود و رامنی همین حالا این موضوع را اثبات کرد."

میت رامنی، که ۷۱ سال دارد، در سال ۱۹۹۳ به حزب جمهوریخواه پیوست و از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۰۷ فرماندار ایالت ماساچوست بود. او یک بار در سال ۲۰۰۸ برای گزینش به نامزدی حزب جمهوریخواه به رقابت پرداخت اما جان مک‌کین به نامزدی حزب برگزیده شد. در این انتخابات، از باراک اوباما، از حزب دموکرات به پیروزی رسید. در سال ۲۰۱۲، رامنی به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه در برابر باراک اوباما به رقابت پرداخت و از او شکست خورد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها