کد خبر: 522038
تاریخ انتشار :

انصاری: بن‌بست‌شکنی بین مجلس و شورای نگهبان از جمله وظایف مهم مجمع تشخیص است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، حجت‌الاسلام مجید انصاری در همایش تقنین در جمهوری اسلامی که صبح امروز در سال همایش دانشگاه مفید برگزار شد، اظهار داشت: مرحوم هاشمی رفسنجانی تلاش می‌کرد راهکاری برای بن بست های قانونی که در مجلس شورای اسلامی ایجاد می‌شد ارائه دهد.

وی با اشاره به روند قانون‌گذاری در کشور افزود: برای ادامه حرکت در جمهوری اسلامی اگر در پوسته‌های گذشته متوقف شویم و انعلاف لازم در زمینه احکام اسلامی نداشته باشیم نظام متهم به ناکارآمدی می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: امام راحل همواره مصلحت نظام را مورد تاکید قرار دانسته و در نامه‌های خود به مسئولین این موضوع را مورد توجه قرار می‌دادند.

انصاری ادامه داد: مهم‌ترین کارکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که در مواردی که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان ایجاد اختلاف می‌شود بن بست شکنی انجام دهد.

بیشتر بخوانید مرحوم هاشمی‌رفسنجانی پدر قانون‌گذاری کشور بود

وی افزود: در قانون اساسی سه کارکرد برای مجمع تشخیص مصلحت نظام در نظر گرفته شده ‌که در موارد اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بن بست شکنی کرده و مستشار عالی نهاد رهبری برای تعیین سیاست‌های کلی نظام است و همچنین حل معضلات نظام که از طریق عادی قابل حل نیست توسط این نهاد انجام می‌شود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی را باید به نوعی مؤسس مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست و تلاش‌های ایشان سبب تشکیل مجمع شد و اولین رییس مجمع تشخیص نظام ایشان بود، حدود 17 سال است که عضو مجمع هستم و 15 سال از این دوره را در خدمت مرحوم هاشمی بودم.

انصاری ادامه داد: مرحوم هاشمی با همه ظرفیت‌هایی که داشتند مجمع را در جایگاه شایسته خود استقرار و تثبیت کرد و 37 سیاست کلی در طول ریاست ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده که این سیاست‌ها راه گشا بود.

وی افزود: در حوزه حل اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان 200 مورد بوده ‌که مجمع تشخیص مصلحت نظام 40 نظر شورای نگهبان را تاکید کرده ‌و در بقیه موارد نیز نظر شورای نگهبان را مورد تاکید قرار داده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: سال 84 مقام معظم رهبری اختیار خود برای اعمال نظارت بر اجرای سیاست‌های کلان را به مجمع تشخیص نظام واگذار کردند.

انصاری ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان حلقه ای مکمل در نظام اسلامی از یک سو و سیاست گذاری نظام از سوی دیگر نهاد مهمی است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی افزود:در سال های اخیر هجمه های شدیدی توسط رسانه های بیگانه برای مقابله با انقلاب اسلامی انجام می شود و در این راستا تخریب چهره های شاخص روحانیت و انقلاب مورد توجه آنها است.

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها