کد خبر: 522045
تاریخ انتشار :

پیشنهاد وزیر نفت دولت احمدی نژاد برای جایگزین فروش نفت

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم درباره نحوه تراکنش‌های مالی برای خرید و فروش نفت، گفت: در زمان‌های عادی وضعیت خرید و فروش روشن است، اما در زمان تحریم اوضاع فرق می‌کند، یعنی همه کالاها به جز غذا و دارو در این دوران، تحریم است. در زمان تحریم‌ها تراکنش‌ها و انتقال پول فروش نفت بسیار پیچیده است، ولی با استفاده از روش‌هایی می‌توان این شرایط را تغییر داد.

وی در ادامه افزود: نکته حائز اهمیت آن است که غربی‌ها در سال‌های گذشته تلاش کردند تا تجارت آزاد تشکیل دهند و اکنون به سادگی نمی‌توانند همه درها را به روی ما ببندند.

وی درباره تدبیر دولت در شرایط تحریمی برای جبران کاهش صادرات و تولید نفت، افزود: ما در گذشته صادرات ۲.۵ میلیون بشکه در روز را داشته‌ایم که اکنون این رقم کاهش پیدا کرده است. طبیعتا با سپری شدن زمان معافیت برخی از کشورها از تحریم، این موضوع سخت‌تر هم خواهد شد؛ در حال حاضر اگر روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت بفروشیم، می‌توانیم سال آینده را تا حدی تأمین کنیم اما جایگزین فروش نفت و حل دائمی مشکل تحریم‌های نفتی، کار و فعال کردن تولید در کشور است.

قاسمی در ادامه گفت: در کشور منابع مالی خوبی برای جایگزینی کسری فروش نفت داریم؛ دولت برای خرید مسکن به یک نفر، تا ۱۶۰ میلیون تومان وام می‌دهد. بهتر است در پرداخت این وام‌ها حرفه‌ای تر و با سازماندهی بیشتر عمل شود. طبق گفته یکی از مسئولین، بازگشت وام‌های صندوق مهر، بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان است؛ با این منابع مالی می‌توانیم کشور را از نظر بیکاری نجات دهیم.

وزیر نفت دولت دهم درباره صحبت جهانگیری مبنی بر اینکه ما در حل مشکلاتی نظیر کاهش بهره‌وری و یا اصلاح انرژی ناموفق هستیم گفت: این حرف که ما هر چقدر به سمت علم و دانش برویم، می‌توانیم بهره‌وری‌مان را بیشتر کنیم؛ سخن درستی است، اما به هر حال روش‌ها در این زمینه متفاوت است. ما سال‌های قبل در صنعت نفت و در حوزه‌های تولید و بهره‌برداری، پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‎‌ایم.

وی افزود: اینکه برخی از مسئولان بگویند ما پیشرفت نکردیم، چون راهکارهای خوبی نداشته‌ایم؛ مفهوم خوبی ندارد. راهکارهای خوبی در کشور داریم. ما باید راهکارهای خوب را از طریق شرکت‌های دانش بنیان و توسعه علم و فن‌آوری پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کنیم.

قاسمی درباره میزان فروش نفت قطر در مقایسه با ایران گفت: ایران امروز در حوزه تولید، به خصوص در حوزه گاز با قطر برابری می‌کند؛ ما باید استخراج، تولید و فروش بیشتری در حوزه نفت و گاز داشته باشیم.

مشاور پیشین اسحاق جهانگیری در پاسخ به این سوال که چرا مشکلات ساختاری کشور نظیر وابستگی به نفت حل نمی‌شود، گفت: کشور ما کشوری است که سال‌ها بر صادرات نفت خود تکیه داشته است و طبیعی است که در کوتاه مدت از این شرایط خارج نمی‌شویم؛ امیدواریم مسئولان با روش‌های جدید برای این مشکل تدابیر دیگری بیاندیشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها