کد خبر: 524749
تاریخ انتشار :

نامه نیوز سرنوشت سیاسی قاضی زاده هاشمی و عباس آخوندی را بررسی می کند؛

پاستور یا بهارستان؛ ژنرال های سابق به خانه قدرت باز می گردند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز- دولت دوازدهم در حالی به کار خود ادامه می دهد که در همین یک سال نخست دو نفر از ژنرال های خود را از دست داده است. عباس آخوندی و سید حسن قاضی زاده هاشمی عطای دولت را به لقایش بخشیده و با یک استعفا به همکاری خود با روحانی پایان داده اند. او اما خم به ابرو نیاورده و راه خود را می دهد. این رویکرد روحانی می تواند دلایل مختلفی از جمله تغییر رویه او ، بی تفاوتی نسبت به نظر جریان سیاسی حامی اش یا بی توجهی به خاطره ای که در افکار عمومی باقی می گذرد ؛ داشته باشد که محل بحث ما نیست. آنچه از آن سخن می گوییم سرنوشت سیاسی دو ژنرال مذکور است. ساده انگاری است اگر گمان کنیم که آخوندی و قاضی زاده هاشمی بعد از پذیرش استعفاهایشان خانه نشین می شوند. پیش بینی در مورد جایگاه آتی آنان نیز کار سختی نیست و تنها باید دید که جریانات سیاسی چه طور برنامه ریزی کرده و آن ها را به کدام سو هدایت می کنند؛ پاستور یا بهارستان.
بازگشت به پاستور
ماجرای استعفای قاضی زاده هاشمی تازه تر است و احتمال بازگشتش به پاستور؛ بیشتر. یک ماهی می شود که شایعات در مورد اختلاف نظر او با دولتی ها علنی و به پیاده شدن از قطار کابینه ختم شد. در همین یک ماه نیز گمانه زنی ها در مورد سمت بعدی او آغاز شده است. برخی می گویند که باید منتظر حضور وی در فهرست کاندیدهای 98 بود اما گمانه جدی تر آن است که او تا 1400 صبر کرده و اگر بخت یارش باشد یک بار دیگر پاستور نشین می شود. این بار اما در قامت رئیس جمهور!
ریشه این گمانه از آنجا است که قبل از انتخابات 96 نیز نام او به عنوان کاندیدای پوششی روحانی طرح شده بود. آقای وزیر همان وقت هم احتمال کاندیداتوری اش را تایید نمی کرد و حتی طی نامه ای به رئیس سازمان صدا و سیما از وی خواسته بود که در برنامه های انتخاباتی از به کار بردن نام وی تحت عنوان «یکی نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری» پرهیز شود. در عین حال گفته می شد که روحانی به نامزدی قاضی زاده هاشمی مایل تر است و او را به کاندیدای اصلاح طلبان ترجیح می دهد.
همین حمایت و نگاه روحانی بود که باعث می شد ورود قاضی زاده هاشمی به عرصه انتخابات منطقی به نظر برسد. به اضافه اینکه او فردی ثروتمند است و به گفته برخی رسانه ها حتی توانایی این را داشت که در انتخابات ریاست جمهوری نقش اسپانسر روحانی را بازی کند. او هنوز هم همان قدر ثروتمند است لذا و اگر حرف از یک کاندیداتوری جدی باشد می تواند به خوبی از پس هزینه ها برآید. افزون بر این در پنج سال گذشته کارنامه نسبتا قابل قبولی نیز داشته است. او نام خود را با اجرای طرح تحول سلامت یعنی یکی از نقاط قوت دولت یازدهم گره زد. ماجرای استعفا و گلایه اش از بودجه 98 که به گفته او برای بیمه سلامت کافی نبود نیز خود گواه تلاش او برای اجرای دقیق این طرح است.
قابل توجه تر از همه این ها اما رویکرد او در پنج سال گذشته است. او همواره به نحوی عمل کرده که گویی انتخاباتی پیش رو است و قرار است کاندید باشد. چنان که برخی به او لقب وزیر دوربینی را دادند. پیگیری و رسیدگی به وضعیت سلامتی محصورین نیز باعث شد که تا حدی نظر بدنه اجتماعی اصلاح طلبان را جلب کند. همه این ها در کنار هم موجب می شود که ورود قاضی زاده هاشمی به کارزار 1400 محتمل تر به نظر برسد. اینکه او در قد و قواره ریاست جمهوری است یا خیر اما خود بحث مفصل دیگری است.
از بهشت تا بهارستان
عباس آخوندی دیگر ژنرال جدا شده از ارتش روحانی و محبوب اصلاح طلبان است که به نظر می رسد بعد از وزارت مسکن به جمع پارلمانتاریست ها بپیوندد. او با یک استعفای جنجالی راه خود را از روحانی جدا کرد و به آغوش اصلاح طلبان بازگشت. پاداش این اقدام هم طرح نام او به عنوان یکی از گزینه های جدی برای تصدی شهرداری تهران بود. درست است که نهایتا اختلاف نظرهای حزبی و گروهی در درون جریان اصلاح طلب اجازه بهشتی شدن او را نداد اما روشن شد که اصلاح طلبان قدردان زحمات او بوده و به عنوان یک مهره موثر روی او حساب می کنند. حال که تکلیف شهرداری پایتخت روشن شده ، زمزمه هایی از حضور وی در فهرست اصلاح طلبان برای انتخابات 98 به گوش می رسد.
بدون شک منظور اصلاح طلبان از فرستادن آخوندی به بهارستان کسب یک کرسی سبز معمولی نیست . آن ها تنها در صورتی این مهره خود را حرکت می دهند که برایشان مسلم باشد در رقابت برای تکیه زدن بر کرسی ریاست مجلس حرفی برای زدن دارد. این امر نیز به این سادگی ها مشخص نخواهد شد و بستگی به عوامل مختلفی از جمله تصمیم لاریجانی برای ماندن در مجلس یا رئیس جمهور شدن دارد. اصلاح طلبان می دانند که آخوندی شانسی در انتخابات 1400 ندارد لذا این گزینه را چندان جدی نمی گیرند. اصلاح طلبان فضای سیاسی کشور را آنقدر می شناسند که بدانند آخوند شانس عبور از فیلتر دستگاه های نظارتی و احراز صلاحیت ریاست جمهوری را ندارد و به فرض که اینچنین شود ، قادر به کسب رای بالا نیست. بر همین اساس او را برای جایگاهی مثل ریاست مجلس در نظر می گیرند که منطقی تر است و دست یافتنی تر.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها