کد خبر: 525455
تاریخ انتشار :

با تأکید بر مبارزه با نظامیان ترکیه

یک مسئول کُرد: بین ترکیه و سوریه قطعا حکومت سوریه را انتخاب می‌کنیم

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، «الهام احمد» رئیس مشترک هیئت اجرایی نهاد موسوم به «شورای دموکراتیک سوریه» تأکید کرد که اگر نیروهای نظامی ترکیه وارد سوریه شوند، با آنان مبارزه خواهند کرد.

احمد در رأس یک هیئت سیاسی از شورای دموکراتیک سوریه هم اکنون در واشنگتن حضور دارد تا مسائل مربوط به اختلافات آنان با ترکیه را با آمریکا بحث و بررسی کند.

شورای دموکراتیک، شاخه سیاسی گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» است. اکثریت این گروه، شبه‌نظامیان کُرد هستند و تحت حمایت آمریکا قرار دارند.

پس از اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد که قصد دارد نیروهای نظامی این کشور را از سوریه خارج کند، شبه‌نظامیان کُرد خود را در برابر تهدیدهای ترکیه تنها دیدند و این تصمیم آمریکا را «خنجر از پشت» قلمداد کردند.

احمد در گفت‌وگو با خبرگزاری «بلومبرگ» گفت که «در واقع وضعیت برای ما خوشایند نیست، ولی چاره دیگری نداریم... اگر در گوشه‌ای قرار بگیریم که بین تٌرکها و دستیابی به توافق با بشار اسد، مخیّر شویم، ما طبیعتا نظام سوریه را انتخاب خواهیم کرد».

وی درباره ادعاهای ترکیه و آمریکا مبنی بر ایجاد منطقه امن، اعلام کرد که این منطقه به هیچ عنوان برای کُردها امن نخواهد بود، «بلکه باتلاق تروریسم خواهد بود».

این مسئول کُرد تصریح کرد که اگر رئیس جمهور ترکیه نیروهای این کشور را به سمت سوریه روانه کند، با آنان مقابله خواهند کرد؛ زیرا «خودمان می‌توانیم از منطقه امن دفاع کنیم».

احمد با بیان اینکه کُردها به دمشق و مسکو نقشه راه 11 بندی ارائه کردند تا این منطقه تحت حاکمیت دمشق قرار گیرد، ادعا کرد که باید سیستم جدید اداره سوریه به صورت غیر متمرکز باشد.

وی در عین حال گفت که «خواستار تمامیت [ارضی] سوریه هستیم و نمی‌خواهیم که جدا شویم».

رئیس مشترک هیئت اجرایی شورای دموکراتیک سوریه با اشاره به اینکه به آمریکا سفر کردند تا نظرات خود را به طرف آمریکایی اعلام کنند، تأکید کرد که هنوز زمان مشخصی برای خروج نیروهای آمریکایی وجود ندارد.

احمد در پایان تهدید کرد که اگر کُردها از هر منطقه‌ای از سوریه بیرون رانده شوند، ممکن است «موج دیگری از خشونت» ایجاد شود و به همین دلیل آمریکاییها باید تلاش کنند برای حل درگیری بین کُردها و ترکیه یک راهکار سیاسی پیدا کنند.

در همین ارتباط، اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، روز پنجشنبه چهارم بهمن‌ماه رجوع به توافق «آدنا» را به جای منطقه امن اعلام کرد و گفت که حضور ترکیه در سوریه طبق توافق با سوریه موسوم به «آدنا» (به سال ۱۹۹۸) «قانونی است».

رجوع اردوغان به توافقی در ۲۰ سال پیش، در اصل پیشنهاد روس‌ها به او بود. اردوغان در دیدار با پوتین در مسکو، نتوانست وی را برای ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه به عمق ۳۰ کیلومتر مجاب کند و در عوض پوتین به وی پیشنهاد کرد که به جای ایجاد منطقه امن و اجرای توافق ترکیه و آمریکا، توافق قدیمی سوریه و ترکیه موسوم به «توافق آدنا» را مبنای حل مشکلات و بحران‌های ایجاد شده با دمشق و مسأله کردها قرار دهد؛ توافقی که به نوشته الجزیره «تفسیرهای وسیعی» می‌توان از آن کرد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها