کد خبر: 526919
تاریخ انتشار :

چهره های خبر ساز؛

جنجال عجیب برای علی لاریجانی ؛ آیا دعوت نامه جدید صادر می شود؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز : اگرچه برگزاری جشنواره فیلم فجر و سختی های موجود در حوزه معیشت، فضای رسانه ها را بیشتر فرهنگی و هنری یا اقتصادی کرده است اما اخبار سیاسی این هفته نیز کم نبود. از ادامه واکنش ها به سخنان رئیس جمهور در مورد حجاب و فیلترینگ گرفته تا صف آرایی در برابر رییس مجلس. علی لاریجانی، عباس آخوندی، محمدرضا عارف، بیژن زنگنه و آیت الله یزدی را به دلایلی که خواهیم گفت، می توان خبرسازترین چهره های این هفته دانست.
لاریجانی و غائله کرج
نخستین چهره خبرساز هفته علی لاریجانی رئیس مجلس بود. خبر را اما در ابتدای امر خودش نساخت. این امام جمعه کرج و همفکرانش بودند که با طومار نویسی علیه وی مخالفتشان را با حضور و سخنرانی لاریجانی در مراسم روز 22 بهمن این شهر اعلام کردند. این ماجرا یادآور سخنرانی لاریجانی در قم - 22 بهمن 91 - و مهر پرت کردن های طیف نزدیک پایداری بود، برای همین هم آقای رئیس مجلس پیش دستی کرد و اعلام نمود که در این مراسم شرکت نخواهد کرد. او طی بیانیه ای که از سوی دفترش منتشر شد اعلام کرد که اين تصميم را براي حفظ وحدت در كشور كه از هر چيزي مهم‌تر است، گرفته است.
لاریجانی البته اشاره ای هم به نقش امام جمعه کرج در این ماجرا کرده و گفته بود که از سخنراني خود صرف‌نظر مي‌كند تا «آقاي امام‌جمعه يا خودش سخنراني كند يا هركسي كه مطلوبش هست!».
نکته قابل توجه در این غائله به گوش رسیدن شایعاتی عجیب بود. شایعاتی بر این مبنا که لاریجانی و همراهانشان خود در به راه انداختن این بازی دست داشته اند. یا اینکه از راه افتادن آن استقبال می کنند و ترجیحشان بر این است که با یادآوری ماجرای 6 سال قبل یک بار دیگر مرزبندی خود را با تندروها مشخص کرده و در چشم میانه روها عزیز شوند. برخی می گویند ممکن است برای او دعوت نامه جدیدی برای سخنرانی در کرج صادر شود.
آخوندی؛ ژنرال شورشی
دومین چهره سیاسی و خبرساز هفته عباس آخوندی بود. ژنرالی که علیه رئیس سابق شورید. وی که بعد از انتشار نامه استعفای خود و جدا شدن از دولت سکوت کرده بود، طی مصاحبه ای با روزنامه شرق علنا به مرزبندی خود با روحانی و دولت وی پرداخت. پیش تر و در دوره وزارت نیز خبرهای از مخالف خوانی های آخوندی و زاویه داشتن وی با روحانی می رسید اما او هیچ وقت تا آنجا پیش نرفته بود که حمایت اصلاح طلبان از روحانی را به شرط بندی روی اسبی تشبیه کند که دیگری او را برده است.
آخوندی طی مصاحبه اخیر سنت خروج بی سر و صدای اعضای کابینه از دولت را شکست و دوران احمدی نژاد را یادآور شد. او به سبک وزرای مستعفی احمدی نژاد لب به گله و شکایت گشود و از اختلاف نظرهایش با رئیس سابق گفت. به طور مشخص گفت که با نظر روحانی بعد از خروج آمریکا از برجام مخالف بوده است. همچنین گفت که با سیاست های اقتصادی مبتنی بر نرخ دستوری ارز موافق نبوده است.
آنچه مصاحبه و اظهارات اخیر آخوندی را متمایز و قابل توجه کرد اما این اختلاف نظرها نبود. این بود که آخوندی گفت از سال 94 به این باور رسیده که پیش روی با فرمان روحانی عاقبت خوشی ندارد و به جریان سیاسی خود یعنی اصلاح طلبان نیز در این باره هشدار داده است.
عارف و مار در آستین
محمدرضا عارف هم در بیان حرف های جنجالی از آخوندی عقب نماند. حرف های عارف در مصاحبه تفصیلی با ایسنا او را به یکی از چهره های خبرساز هفته تبدیل کرد. به خصوص آنجا که حرف به انتخابات 98 و 1400 رسیده بود و رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت:« هیچ جریانی نمی‌تواند باب ائتلاف را ببندد، ائتلاف در ذات جریان‌های سیاسی است البته ما در این دوره مثل انتخابات مجلس دهم عمل نکرده و مار در آستین پرورش نمی‌دهیم.» این اولین باری نیست که عارف صراحتا یا تلویحا از ائتلاف نکردن در انتخابات های آتی می گوید. او پیش تر هم گفته و همه می دانند که ترجیح می دهد اصلاح طلبان در انتخابات های بعدی گزینه مستقل خود را معرفی کنند. بسیاری از تحلیل گران و رسانه ها اما این رویکرد عارف را به انتخابات 92 و ناشی از دلخوری وی از اصلاح طلبان می دانند. عبارت مورد استفاده عارف یعنی «مار در آستین» بسیار مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت و در مواردی نیز علیه خود او استفاده شد. برخی از کاربران با اشاره به عملکرد ضعیف و مورد نقد او در مقام رئیس فراکسیون امید و شورای عالی فضای مجازی ، خود عارف را به ماری در آستین اصلاح طلبان تشبیه کردند.
دومین نکته قابل توجه و جنجالی در مصاحبه اخیر عارف اما پافشاری وی بر دفاع از پسرش و قصه تکراری ژن خوب بود. او این بار نیز گفت: «این‌که صحبت‌ها نیز به صورت تقطیع شده منتشر شد و ملاک ارزیابی قرار گرفت.»
سکوت به سبک زنگنه
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت را می توان دیگر چهره خبرساز این هفته دانست. او از ابتدای دولت یازدهم تا کنون زیر فشار و تیغ مخالفان دولت بوده است و در مقابل هیچ یک از سوال و جواب ها، نامه نوشتن ها، تیتر زدن ها و ... عقب نشینی نکرده است. این بار هم بر مواضع همیشگی خود پافشاري كرد و نشان داد که اطلاعات نفت فاش شدنی نیست. او گفت: «ما نمي‌توانيم همه‌چيز را به مردم بگوييم. مردم غريبه نيستند، اما آنچه منتشر مي‌شود تنها به گوش مردم نمي‌رسد، بلکه اسرائيل و اشرار منطقه و آمريکا نيز مي‌شنوند، بنابراين من نبايد اطلاعات خودم را به آنها بدهم و بگويم چگونه تحريم را دور مي‌زنم. ... روزي که سختي‌ها برطرف شود، به مردم نيز خواهيم گفت که چه کارهايي انجام داده‌ايم، اما اکنون مانند همان سربازان گمنامي هستيم که کسي نمي‌داند چه کاري انجام مي‌دهيم. خيلي‌ها به ما حرف‌هايي مي‌زنند و کاري مي‌کنند تا ما را تحريک کنند حرف بزنيم، اما هيچ حرفي نمي‌زنيم.»
او قاطعانه در پاسخ به 72 نماینده مجلس که در نامه به سران قوه از بی میلی وی برای مذاکره با چین و روسیه گفتند، گفت: « تنها قراردادي را امضا مي‌کنم که با عزت باشد و به‌هيچ‌وجه براي خوشايند ديگران از منافع ملت ايران نمي‌گذرم.»
پاسخ تند زنگنه به خبرنگار يكي از روزنامه‌هاي دلواپس اما قابل توجه ترین بخش از نشست خبری اخیر او بود. او خطاب به خبرنگاری که مدعی شد بعد از سه سال از اجراي برجام به نفت در برابر غذا رسیدیم، گفت: «شما برجام را به هم زديد. برجام که آمد من توليد نفت را در چهار ماه يک ميليون بشکه اضافه کردم. صحبت‌هاي رهبري را بخوانيد، بعد حرف بزنيد. مواظب باشيد از رهبري جلو نزنيد».
انتقادات آیت الله یزدی
آیت الله یزدی را نیز می توان آخرین چهره خبرساز هفته دانست. نوک پیکان انتقادات او این بار به سوی روحانی و وزیر ارشاد بود. اشاره یزدی به اظهارات اخیر روحانی در مورد حجاب بود و او را به نفهمی متهم کرد. وی گفت: « اگر رئیس جمهور می باشید، باید به مردم خدمت کنید. مشکل مردم را حل کنید. اگر اسلام را بیان می کنید، به اندازه علمتان و فهمتان بگوئید. نباید بیش از این گفت. حجاب از ضروریات دین است و منکرش کافر است.»
وی همچنین در انتقاد از سید عباس صالحی وزیر ارشاد گفت: «به این وزیر ارشاد می گویم، برای چه هر روز بزرگداشت برگزار می کنید، در یکی از این سالن ها هر روز خواننده ای می آورید، اسم آن را وزارت ارشاد اسلامی می گذارید، باید از این خانواده شهداء خجالت کشید.»
ناگفته نماند که وزیر ارشاد این روزها به سیاق همه بهمن ماه های گذشته به واسطه برگزاری جشنواره فیلم فجر و حواشی آن مورد نقد است. صالحی نیز بعد از برگزاری افتتاحیه جشنواره و حضور یک زن در گروه کر مورد انتقاد قرار گرفت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها