کد خبر: 527068
تاریخ انتشار :

دستمالچی: حریری جوان شکست خورد/چرا سیدحسن نصراالله درباره تحول خطرناک خاورمیانه هشدار داد؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، دولت جدید لبنان بالاخره پس از 9 ماه کشمکش سیاسی تشکیل شد. اما بازتاب بین المللی و تحت فشار گذاشتن لبنان برای تشکیل سریع دولت پایان نگرفت.حزب الله لبنان رسما صاحب سه وزارتخانه شد. همچنین در یک امر بی سابقه در کابینه حریری وزیر زن نیز دیده می شود. به هر حال این مقدمه ای بود بر آغاز دولت حریری، آنهم در زمانی که خاورمیانه آبستن تحولات جدی قرار گرفته است. سیدحسن در آخرین گفتگوی خود، بر نتانیاهو تاخت و از تحولات مهمی در خاورمیانه خبر داد. در این باره با احمد دستمالچی، سفیر سابق ایران در لبنان گفتگو کرده ایم که از نظر می گذرانید:

چیدمان کابینه لبنان را چه طور ارزیابی می کنید؟ پس از آنکه ماهها مجادله سیاسی برای تشکیل دولت جدید که پس از انتخابات پارلمانی لبنان در ۲۴ ماه می گذشته برگزار شد؛ لبنانی ها ۲۵۲ روز سخت را پشت سر گذاشتند تا سرانجام بر موانع تشکیل کابینه غلبه کرده و دولت جدید لبنان به ریاست سعد حریری را تشکیل دهند این دولت که پس از دولت تمام سلام که از ۶ آوریل ۲۰۱۳ تا ۱۵ فوریه ۲۰۱۴ یعنی حدود ۳۱۵ روز برای تشکیل آن به طول انجامید از حیث مدت زمان تشکیل آن حائز رتبه دوم است.

به هرحال دولت جدید لبنان با گذشت مدت زمان طولانی به سختی شکل گرفت تا لبنانی ها به حل چالشهای سخت پیش رو امیدوار شوند. کابینه جدید ۳۰ وزیر دارد که ۴ پست وزارتی منحل و در مقابل آن سه وزارت خانه جدید تاسیس شد سهم جریانات از پست های کابینه نیز در خور توجه است. در کابینه جدید جریان ملی آزاد لبنان با ۱۱ نفر وزیر در رأس است. گروه حزب الله متحد جریان ملی آزاد لبنان نیزسه پست وزارتی و جنبش امل متحد حزب الله هم سه کرسی را به دست آورده است. اما جریان المستقبل علاوه بر ریاست کابینه یعنی سعد حریری، ۵ پست را به دست آورده است. سهم حزب نیروهای لبنانی به رهبری سمیرجعجع نیزچهار پست وزارتی است. حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان به رهبری ولید جنبلاط نیز با دونفر وزیر درکابینه حضور دارد. جریان المرده لبنان نیزبا یک وزیر حضور دارد.

واکنش ها به حضور حزب الله در کابینه را چگونه ارزیابی می کنید؟

دولت لبنان باید بیانیه وزارتی را ظرف ۳۰ روز تدوین کند که از شنبه گذشته کار خود را شروع کرده و گفته می شود که بیانیه وزارتی دولت جدید تفاوت چندانی با دولت قبل نخواهد داشت و بر دو بند اساسی مربوط به حمایت از اقتصاد و مبارزه با فساد تمرکز داردو بند مقاومت همانند بیانیه وزارتی سابق(بدون تغییر) خواهد بود.

رژیم صهیونیستی نگرانی های زیادی در خصوص اینکه حزب الله بتواند از طریق کابینه جدید بتواند بیش از گذشته جای پای خودرا در ساختار رسمی قدرت در لبنان تثبیت نماید ابراز نموده است. در همین رابطه روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونت درباره تشکیل دولت لبنان نوشت: «مانور غافلگیر کننده حزب الله پس از بحث و جدلهای سخت چند ماهه. گذشته که موفق به کسب سه وزارتخانه شد که مهمترین آن وزارت بهداشت است که جمیل جبق پزشک مخصوص سید حسن نصرالله وزیر بهداشت شد وزارتخانه ای که در دولت جدید لبنان رده چهارم بودجه را برعهده دارد».

وزارت خارجه آمریکا نیزبا صدور بیانیه‌ای از دولت جدید لبنان خواست مانع از آن شود که وزرای وابسته به حزب‌الله از منابع و خدمات ارگان‌های متبوع خود در راستای منافع این حزب استفاده کنند.

«رابرت پلدینو» معاون مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه مدعی شد: «واشنگتن از بابت اینکه حزب‌الله همچنان قادر به احراز پست‌های وزارتخانه‌ای است و مجاز به معرفی وزیر بهداشت لبنان شده، نگران است. ما از دولت جدید لبنان می‌خواهیم که ضمانت کند منابع وزارتخانه‌ای صرف حمایت از حزب‌الله نخواهد شد. از همه احزاب دخیل در دولت لبنان می‌خواهیم که به تعهدات بین‌المللی پایبند بوده و سیاست این کشور مبنی بر عدم مداخله در درگیری‌های منطقه‌ای را حفظ کنند».

به هر حال تشکیل کابینه در لبنان این امیدواری را ایجاد می کند که مشکلات فراوانی که به ویژه این کشور از حیث اقتصادی با آن دست و پنجه نرم می کند هرچه زودتر به سمت حل بخشی از آنها نزدیک شود. قدر مسلم آن است که تشکیل کابینه همان قدر که می تواند برای لبنانی ها نوید بخش باشد برای رژیم صهیونیستی وآمریکا میتواند ناخوشایند باشد.

با این تفاسیر فکر میکنید مصائب پیش روی کابینه جدید لبنان و چالش های آن چیست؟ در نهایت چه شد که تیر الحریری به سنگ خورد؟

نخست، کابینه جدید لبنان 30 عضو دارد که بیشتر وزارتخانه های کلیدی آن در اختیار چهره های نزدیک به مقاومت قرار گرفته است. از چهار وزارتخانه مهم (خارجه، دفاع، دارایی و کشور) سه وزارتخانه خارجه، دفاع و دارایی در اختیار جریان نزدیک به مقاومت قرار گرفت.

دوم، کابینه جدید شکست سعد الحریری بود. چون یکی از دلایل بن بست 9 ماهه در تشکیل کابینه جدید لبنان این بود که الحریری خواستار این بود که همه کرسی های وزارتی اهل سنت در اختیار جریان المستقبل قرار گیرد، موضوعی که با مخالفت قاطع گروههای سیاسی اهل سنت قرار گرفت.

جریان المستقبل در انتخابات پارلمانی مه 2018 یک‌ سوم از کرسی‌ های پارلمانی خود را از دست داده بود. با این حال، برداشت الحریری این بود که گروههای اهل سنت فردی غیر از وی را به‌ عنوان نخست‌ وزیر معرفی نخواهند کرد و به همین دلیل نیز الحریری سقف مطالبه های خود را افزایش داده و بدون توجه به آراء مردمی سعی داشت سهمیه وزارتی اهل‌ تسنن را در انحصار خود داشته باشد. در نهایت، اما نمایندگان سنّی مستقل به کابینه راه یافته و انحصار نمایندگی سنّی ها از دست الحریری خارج شد.

سوم، در کابینه ۳۰ نفره لبنان، نام چهار زن دیده می ‌شود و برای اولین بار نیز در این کشور یک زن عهده دار سمت وزارت کشور شده است.

چهارم، به نظر می رسد چالش های اقتصادی مهمترین چالش پیش روی سعد الحریری 48 ساله و کابینه وی است. بدهی ‌های لبنان حدود ۱۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده است و دولت الحریری باید این بدهی را کاهش دهد. بر همین اساس، سعد الحریری، نخست وزیر لبنان با بیان اینکه دولت جدید این کشور «دولت سرمایه گذاری» است، بر ضرورت تلاش برای حل مشکل های اقتصادی لبنان و تقویت بخش تولیدی در این کشور تأکید کرد.

پنجم، چالش های منطقه ای به خصوص معضل تروریسم و اقدام های اسرائیل در نقض قطعنامه 1701 شورای امنیت و تجاوز به حاکمیت لبنان نیز یکی دیگر از چالش های مهم پیش روی کابینه جدید لبنان است. در همین راستا، سعد الحریری گفت: "ما با چالش های اقتصادی، مالی، اجتماعی، اداری و خدماتی مواجه هستیم. افزون بر آن، چالش های منطقه، اوضاع مرزها و تهدیدهای اسرائیل نیز فراروی ماست."

حل یا دست کم کاهش شدت مشکل ها بیش از همه نیازمند همگرایی در درون کابینه جدید لبنان است.

کابینه جدید حریری از چه لحاظ مهم است .... اهمیت کابینه جدید لبنان و نگرانیهای فزاینده امریکا واسرائیل به این خاطر میباشد که پس از شکست سختی که مثلث شوم در جنگ‌های نیابتی متحمل شده و محور مقاومت پیروزی بزرگی را در عرصه نظامی از آن خود کرد در عرصه سیاسی نیز نیازمند پیروزی بزرگ بود که در گام اول در انتخابات پارلمانی پیروزی قاطعی را در پارلمان بدست آورد و امروز نیز پس از کارشکنی های زیاد که توسط مخالفان بر سر تشکیل کابینه ایجادشده بود غلبه کرده و کابینه مورد دلخواه خود را تشکیل داد. به همین دلیل بنظر میرسد بیشترین کارشکنی را رژیم صهیونیستی و مثلث شوم عبری عربی امریکایی برای شکست این کابینه به کار خواهند بست. از جمله اقدامات آنان تشدید فضای رقابتی وحساسیت های طائقه ای و ایحاد ناامنی در لبنان خواهدبود. باید به انتظار روزهای آینده وحوادث آن در مورد لبنان بود. همانطور که آقای سید حسن نصرالله اشاره نمود هرحرکت ناشیانه رژیم صهیونیستی می تواند تحولات بزرگ وغیرقابل محاسبه ای را در سطح منطقه به وجود آورد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها