کد خبر: 528653
تاریخ انتشار :

چهره های خبر ساز هفته؛

آیا اصلاح طلبان قول استیضاح حسن روحانی در مجلس را داده اند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: این هفته در حالی گذشت که سر اهالی سیاست حسابی شلوغ بود. از بررسی بودجه در مجلس و بررسی لوایح چهارگانه FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته تا سفر استانی رئیس جمهور و اظهارات قابل توجه ظریف در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ . رویدادهای سیاسی و خبری مذکور اما تمام ماجرا نبود و مثل همیشه شاهد اظهارات و اقداماتی بودیم که برخی سیاسیون را خبرساز کرد.
از لندن تا استعفا
خبرساز تر از همه آیت‌الله موسوی جزایری امام جمعه اهواز بود. امام جمعه درحالی از سمت خود استعفا داد که حرف و حدیث ها در مورد سفر وی به لندن هنوز تمام نشده بود. نکته قابل توجه این بود که وقتی رسانه های سفر به لندن را زیر ذره بین گذشته و نوشتند که برای درمان بوده، مسئول رسانه ای دفتر امام جمعه اهواز واکنش نشان داد و تاکید کرد که ایشان درسلامت کامل هستند. گفته شد که سفر مذکور در راستای تبیین ارزش ها و آرمان های انقلاب بوده است. البته کمی بعد تر سفیر ایران در انگلستان لب به سخن گشود و گفت که البته معاینه ای هم در جریان این سفر انجام شده است. این قصه هنوز ادامه داشت که آیت الله موسوی جزایری در خطبه های نماز جمعه با اشاره به بیماری خود از عدم امکان ادامه خدمت رسانی در قامت امام جمعه گفت.
ناگفته نماند که خبرساز شدن آیت الله موسوی جزایری تنها به خاطر مساله سلامت جسمانی ، سفر به لندن و استعفا بود. تصاویر منتشر شده از فرود او به فرودگاه و طلابی که دست او را می بوسیدند نیز در این راستا نقش موثری داشت.
بگو مگو های مطهری
ماجرای نامه امام و بگو مگو با حسین شریعتمداری در کیهان، همچنین واکنش به مصاحبه مهدی طالقانی و پاسخ او موضوعاتی است که علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی را به یکی از خبرسازهای این هفته تبدیل کرد. داستانی که سخنان مطهری در باب تشکیک در نامه امام خمینی در عزل آیت الله منتظری و همچنین نامه ایشان درباره نهضت آزادی درست کرده بود با ارائه اسنادی که حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) رو کرد؛ پایان یافت. موضوع اما چیزی نبود که روزنامه کیهان و حسین شریعتمداری ساده از کنار آن عبور کنند. این روزنامه علی مطهری را «دمدمی مزاج و هرهری‌مسلک » توصیف کرد و نوشت: «غلط کرده که تعیین تکلیف کند امام چه باید می‌نوشته».
پاسخ مطهری به این حرف های کیهان آن بود که « اصل ولایت‌فقیه به معنی تعطیل عقل و اطاعت کورکورانه نیست، همچنان که رهبر گرامی انقلاب تاکنون چندبار فرموده‌اند «ممکن است کسی نظری خلاف نظر من داشته باشد، باید بتواند نظرش را بیان کند.» البته این حرف به مذاق کیهان خوش نمی‌آید چون کاسه داغتر از آش است.» کیهان نیز یک بار دیگر به او پاسخ داد و نوشت : « آقای مطهری مدت‌هاست از صداقت و اخلاق فاصله گرفته است. ... امام راحل عظیم‌الشان که کمر طاغوت و ابرقدرت‌ها را با هم شکست، آن قدر عظمت دارد که اگر یک طفل تازه پای میدان سیاست (و مشهور شده به صرف انتساب به یکی از نظریه‌پردازان والامقام انقلاب) در تخطئه آن حضرت سخن بگوید، فاقد کمترین اهمیت برای اعتنا و پاسخگویی باشد.»
علی مطهری البته این هفته درگیر پاسخ دادن و پاسخ شنیدن با مهدی طالقانی نیز بود. او به بخش هایی از مصاحبه فرزند آیت الله طالقانی واکنش نشان داده و گفته بود: « آقای مهدی طالقانی نه تاریخچه حسینیه ارشاد را می‌داند و نه شخصیت شهید مطهری را می‌شناسد.» همین واکنش باعث شد که مهدی طالقانی دست به قدم شده و در پاسخی نسبتا مفصل به او توصیه کند که «حقایق تاریخی را در انحصار خویش نبینند و شان خود را همسنگ پدر نینگارند.»
تلاش برای استیضاح
پافشاری مجتبی ذوالنوری به استیضاح رئیس جمهور از او یک چهره خبرساز ساخت. مجلسی ها با او همراهی نکردند و آنطور که خودش اعلام کرده است بعد از دو روز تلاش تنها 18 امضا جمع کرد. شاید اگر نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون ولایی تاکید نمی کرد که این یک اقدام شخصی است و فراکسیون با او همراهی نمی کند می توانست موفق تر باشد اما نبود. این ماجرا موجبات دلخوری او را هم فراهم کرد. این دلخوری آنجا مشهود شد که گفت «دو روز تلاش کردیم تنها 18 نفر امضا کردند ولی بیش از 80 نفر به من وعده کردند که امضا می‌کنند».
ذوالنوری حتی ادعا کرد که نمایندگان اصلاح طلب مجلس هم با این استیضاح موافق هستند و گفته اند که «آقای ذوالنور دل ما با شماست، اما امضا نمی‌کنیم چون مشکل پیدا می‌کنیم؛ ولی اگر رئیس‌جمهور را به مجلس کشاندید به استیضاح رأی مثبت می‌دهیم».
مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب تهران البته این ادعا را تکذیب کرد و در تذکری گفت که «هیچ اصلاح طلبی در مجلس با استیضاح رئیس جمهور موافق نیست چرا که ما بسیار رشیدتر از اینها هستیم.» این جمله کواکبیان اما برای ذوالنوری سنگین بود و او را به پاسخ واداشت. ذوالنوری گفت: «این حرف آقای کواکبیان یعنی کسانی که این کار را انجام دادند (استیضاح رئیس‌جمهور را تهیه کرده‌اند) غیررشید هستند و این توهین‌آمیز است ... ‌بنده که استیضاح رئیس‌جمهور را طرح کردم بر این کارم افتخار می‌کنم و تا آخر هم می‌ایستم. مردم باید قضاوت کنند. کار ما کار غلطی نیست. مجلس باید به مردم پاسخگو باشد. مردم چگونه باید داد و مشکلات خود را به گوش مسئولان برسانند. امروز اگر ما ساکت باشیم تکلیف خانواده‌هایی که متلاشی می‌شود چیست؟»
پیشنهاد رفراندوم
محمود احمدی نژاد هم این هفته به هدف همیشگی خود یعنی حضور در صدر اخبار رسید. او در گفت و گویی ویدئویی با خبر فوری به انتقاد از وضعیت اقتصاد کشور پرداخته و پیشنهاد کرده است که یک رفراندوم اقتصادی برگزار شود!
مشروح این گفت و گو همچون چند گفت و گویی که اخیرا آنونس آن رفته است، هنوز منتشر نشده است. احمدی نژاد اصولا اهل پاسخ دادن نیست اما اخیر روزنامه ها و رسانه ها را به حضور پذیرفته و در قالب مصاحبه برای خود تریبون می خرد. از قضا اصلاح طلبان را ترجیح داده و خیلی علاقه ای به گفت و گو با رسانه های اردوگاه اصولگرا نشان نمی دهد. اولین مصاحبه را با روزنامه آرمان انجام داد و این طور که گفته می شود قرار نیست این مصاحبه منتشر شود. بعد هم سراغ روزنامه شرق رفت. سرویس سیاسی این روزنامه اما با توجه به اینکه احمدی نژاد پا را از گلیم مصاحبه شونده فراتر گذاشته و درصدد تعیین خط و خطوط گفت و گو برآمده بود ، دعوتش به مصاحبه را نپذیرفت. برای همین هم حرف هایش را به خبرنگار اقتصادی این روزنامه گفت. گویا گفت و گویی سیاسی تر و جدی تر هم با اعتماد آنلاین انجام داده است. حال باید منتظر ماند و دید که چند تا از این مصاحبه های منتشر می شود و رئیس دولت نهم و دهم چطور شهر را بهم می ریزد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها