کد خبر: 529285
تاریخ انتشار :

خبرگزاری فارس فقط بخشی از مصاحبه احمدی نژاد را منتشر کرده است؛

معمای عدم انتشار مصاحبه‌های احمدی‌نژاد/ عبدالرضا داوری به «نامه نیوز» می‌گوید: کار ما نیست

معمای عدم انتشار مصاحبه‌های احمدی‌نژاد/ عبدالرضا داوری به «نامه نیوز» می‌گوید: کار ما نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، محمود احمدي‌نژاد در اواخر بهمن‌ماه نيز با خبرگزاري فارس گفت‌وگويي را انجام داد كه به گفته خبرآنلاين اصلا اجازه ورود دوربين و حتی وسایل ضبط خبرنگاران خبرگزاری فارس به جلسه گفت‌وگو را نداد و به مصاحبه‌کنندگان گفت كه خودمان ضبط می‌کنیم و همان روز فیلم و صوت را تحویل می دهیم؛ اين درحالي است كه ظاهرا اكنون كه بيش از 10روز از آن گفت‌وگو مي‌گذرد نه فيلم و نه صوت گفت‌وگو را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده نشده است. عبدالرضا داوری در توئیتی گفت که «امیدوارم خبرگزاری فارس متن کامل مصاحبه را منتشر کند» و سردبیر خبرگزاری فارس هم با توئیتی جوابش را داد که «اگر مصاحبه را بدون سانسور تحویل بدهید، حتما همان کار می‌شود».

حال خبرگزاری فارس بخش‌هایی از این گفت‌وگو را منتشر کرده و در مقدمه این گفت‌وگو آورده است: «پیگیر بودیم که گفت‌وگویی صریح و بی‌پرده با آقای احمدی‌نژاد داشته باشیم و از آخرین تغییرات اعتقادی و بینشی و رفتاری‌شان سوال کنیم. درخواست مصاحبه دادیم و الحمدلله استقبال کردند. وعده‌مان ساختمان ولنجک بود. با همکاران گروه عکس و تصویربردار وارد ساختمان شدیم. پیرمرد صاف و ساده و خوش مشربی دم در بود که با بذله گوئی قوانین ورود به ساختمان را برایمان مرور کرد: «لطفا برای ورود، گوشی و دوربین و ضبط و غیره را همینجا بگذارید و بروید». ابتدا تصور کردیم هماهنگی لازم انجام نشده اما بعد از اینکه از راه پله تاریک با پله‌های بلند عبور کردیم و به حلقه نزدیکان رئیس‌جمهور سابق نزدیک شدیم فهمیدیم که احتمالا گفت وگو منحصر به همین جلسه است و قرار نیست چیزی به دست مخاطب فارس برسد. با این حال به محض ورود آقای احمدی نژاد مجدد از خود ایشان هم درخواست کردیم که اجازه دهند تصویر برداریم و ضبط کنیم که مصمم بودند بی‌دوربین و بی‌ضبط و بی‌گوشی. اما قرارمان چیز دیگری بود. آقایان تمدن استاندار سابق تهران و جوانفکر هم در جلسه حضور داشتند. قرار بود همان شب فایل مصاحبه صوتی و تصویری هر 3دوربینی که مصاحبه را ضبط می‌کردند را به ما برسانند که از این وعده نزدیک به 2 هفته گذشت و بازهم خبری نشد. اما 2 روز پیش یکی از نزدیکان آقای احمدی نژاد خبر انجام این گفت‌وگو را هم منتشر کرد و جالب اینکه توصیه کرده بود که گفت‌وگو کامل منتشر شود. طبیعی بود که این خواسته ماست اما چون قواعد یک گفت‌وگوی صمیمانه و صادقانه شکسته شد و اساسا دست ما برای انتشار کوتاه بود، روایتی از جلسه را جهت اطلاع مخاطبان محترم منتشر می کنیم. بدیهی است که هر زمان فایل تصویری این گفت وگوی حدودا 4ساعته به دست ما برسد مصاحبه را کاملتر منتشر می کنیم».

معلوم نیست که هدف احمدی‌نژاد از انجام مصاحبه‌های پی در پی چیست و اگر او تن به یک مصاحبه حرفه‌ای می‌دهد، چرا تاب چالش را ندارد و سعی می‌کند تنها به نشر خواسته‌های خود بپردازد. البته بعید نیست که او با چنین رویه‌ای اهدافی مانند حضور سیاسی در انتخابات داشته باشد زیرا در گذشته نیز نشان داده است تحرکات او در نهایت به خواسته‌های سیاسی منجر می‌شود. هرچند عبدالرضا داوری، از نزدیکان احمدی‌نژاد مخالف این دیدگاه است. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» می‌گوید که محمود احمدی‌نژاد به دنبال کسب قدرت نیست و تنها می‌خواهد یک‌روش انسان‌مدارانه و مبتنی بر آزادی به مردم ارائه بدهد. متن گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*آقای احمدی‌نژاد چندی است که گفت‌وگوهای متعددی با رسانه‌های تصویری و مکتوب کشور انجام می‌دهد. که سه گفت‌وگوی از آنها منشتر نشده است. آیا علت این موضوع، حرج و تعدیل گسترده از سوی دفتر آقای احمدی‌نژاد بوده است؟

هیچ جرح‌وتعدیلی بر محتوای آن دو گفت‌وگو انجام نشده است و احتمالا دلایلی فرامتنی و خارج از اراده در عدم انتشار این گفت‌وگوها وجود داشته است.

* مصاحبه با خبرگزاری فارس چه‌طور؟

بگذارید اکنون توضیحی درباره آن مصاحبه ندهم؛ مضافا آنکه آقای جوانفکر بهتر می‌توانند این سوال را پاسخ بدهند.

*آقای احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی اخیرش با اعتمادآنلاین از منشور نهضت به سوی بهار سخن گفته است. هدف از طرح این منشور چیست؟

چهارم بهمن بود که آقای احمدی‌نژاد منشوری با 12بند را در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی منشتر کرد؛ اساس این منشور انسان‌شناسی است. آقای احمدی‌نژاد در این منشور سعی کرده است که تعالی انسان را در آزاد بودن او بداند. نکات دیگری مانند حق مالکیت، توزیع عادلانه ثروت و قدرت، حفظ کرامت انسانی و مفاهیمی از این دست در این منشور آمده است. چنددهه است که مسائل سیاسی به دعواهای جناحی محدود شده است و به‌جای آنکه به مناسبات اجتماعی از منظر انسانی توجه شود، بر محور قدرت می‌چرخد. در حقیقت منشور نهضت به سوی بهار یک مانیفست است تا بتواند مسیر آینده را مشخص کند.

* آیا این منشور می‌خواهد یک مانیفست حزبی باشد تا از طریق آن آقای احمدی‌نژاد به اهداف سیاسی برسد؟

من مخالف دیدگاه شما هستم زیرا دلیل نمی‌شود که هر فردی که بخواهد یک روش بدیع را به مردم ارائه کند در پی جایگاه سیاسی باشد. منشور اخیر نتیجه جلسات بی‌شماری است که دکتر احمدی‌نژاد با طیف‌های مختلف مردم برگزار کرده است. هرچند که کارکرد اصیل حزبی ارائه یک مانیفست روشن است اما شما در نظر داشته باشید که احزاب در ایران معمولا به این سمت نرفته‌اند. در ایران احزاب تنها برای انتخابات فعالیت می‌کنند و می‌خواهند در نهایت رأی عمومی را جذب و کرسی‌های سیاسی را اخذ کنند؛ در حالی که آقای احمدی‌نژاد دنبال کسب قدرت نیست و او یک مصلح اجتماعی است.

* اگر آقای احمدی‌نژاد واقعا به مفهوم آزادی باور داشت، چرا در دوران ریاست جمهور او شاهد برخورد با صداهای مخالف بودیم؟ آیا این موضوع تعارض در حرف عمل او را نمی‌رساند؟

آقای احمدی‌نژاد در مقام رئیس‌جمهور با محدودیت‌های مهمی روبه‌رو بود؛ برای مثال او اساسا باور داشت که انتشار مطبوعات نیاز به مجوز ندارد اما او ملزم به رعایت قانون بود. برخی می‌گویند دولت‌های نهم و دهم از طریق هیئت نظارت بر مطبوعات نشریات را توقیف می‌کرد. اگر چنین هم بوده باشد، در نظر گرفته نمی‌شود که دولت در این هیئت سهم اندکی در تصمیم‌گیری‌ها داشت زیرا بیشتر کرسی‌های هیئت نظرات برمطبوعات متعلق به نهادهای دیگر بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها