کد خبر: 529345
تاریخ انتشار :

دنیا چگونه با خبر استعفای ظریف مواجه شد؟

دنیا چگونه با خبر استعفای ظریف مواجه شد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمد جواد ظریف در اینستاگرام خود خبر از استعفایش داد و نوشت: «با عرض تبریک به مناسبت میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، روز مادر و روز زن، از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در 67 ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید».

این خبر شاید یکی از مهم‌ترین خبرهای حوزه دیپلماسی در سال97 بود که نه‌تنها باعث شوک اهالی سیاست در داخل ایران شد بلکه به سرعت با واکنش‌های رسانه‌های بین‌المللی مواجه شد؛ به نحوی که رویترز نوشت: «ظریف استعفا داد. اون نقشی مهم در توافق هسته ای داشت، اما با خروج آمریکا از این توافق از سوی مخالفان مورد حمله قرار گرفت». اورشلیم پست هم برای استعفای ظریف این تیتر را زد بود: «ظریف وزیر امور خارجه ایران کناره گیری کرد». آسوشیتدپرس هم تیتر زد: «ظریف وزیر امور خارجه ایران استعفا داد. او عامل اصلی به ثمر رسیدن توافق هسته‌ای در سال2015 بود». الجزیره هم در مطلب کوتاهی نوشت: «ظریف استعفا داد». ان‌بی‌سی هم اعلام کرد: «ظریف استعفا داد، اما هنوز مشخص نیست که آیا استعفای او پذیرفته شده یا خیر». واشنگتن‌پست هم این خبر را منتشر کرد و نوشت: «ظریف وزیر امور خارجه ایران استعفا داد».

رسانه‌های روسی هم به این خبر پرداختند؛ چنانکه خبرگزاری تاس و ریانووستی به صورت همزمان و در خبری فوری به نقل از رویترز خبر استعفای محمد جواد ظریف از طریق اینستاگرام را منتشر کردند. همچنین کامرسانت، گازتا رو، یوفا تایم و شبکه‌های مختلف تلویزیونی روسیه از جمله روسیه24 و رن تیوی و ان.ت.و روسیه نیز در خبری فوری به این رویداد پرداختند. بعضی از رسانه‌های روسیه از جمله شبکه تلویزیونی رن.تیوی روسیه با اشاره به این خبر نگاهی نیز به زندگی نامه محمد جواد ظریف از کودکی تا رسیدن به پست وزارت امور خارجه ایران داشته‌اند.

دقایقی پس از انتشار پست اینستاگرام وزیر امور خارجه، سید عباس موسوی، معاون سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با ایرنا، اصالت متن اینستاگرام و استعفای وزیر خارجه را تأیید کرد.

حال باید دید که واکنش رسمی دولت به استعفای ظریف چه خواهد بود. این استعفا در حالی است که چند روز پیش محمدجواد ظریف در نشست مونیخ حاضر شده بود و طبق روال معمول از منافع جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده بود و با در نظرداشتن شرایط سیاسی اختلافی آشکار میان او دیگر مسئولان دولت دیده نمی‌شد؛ به همین دلیل باید منتظر ماند و دید که شخص ظریف و دولت در توضیح این استعفا چه خواهند گفت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها