کد خبر: 530856
تاریخ انتشار :

گفت‌وگوی «نامه‌نيوز» درباره ادعاهای جديد احمدی‌نژاد:

آقای احمدی‌نژاد پاسخ بده؛ پول نفت را چه كار كردی؟

آقای احمدی‌نژاد پاسخ بده؛ پول نفت را چه كار كردی؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نيوز، محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با روزنامه «شرق» ادعا کرده است که بالارفتن قیمت نفت در عرصه جهانی به واسطه فعالیت‌های او بوده است. او همچنین گفته که اگر باز هم دولت به دستم بیفتد قیمت نفت را به بالای صددلار می‌رسانم. این سخنان در حالی است که او پیش از طرح چنین ادعاهایی باید ÷اسخ بدهد که با درآمد هنگفتی که در آن سال‌ها از فروش نفت حاصل ایران شد چه کرده است؟ هرچند ادعاهای اخیر او نیز قابل نقد است زیرا باید بررسي کرد که آیا رئیس‌جمهور یک کشور می‌تواند قیمت نفت را در عرصه جهانی بالا ببرد؟

علي اصغر زرگر، کارشناس مسائل اقتصادی باور دارد که نه‌تنها اقدامات فردی مانند احمدی‌نژاد بلکه تصمیمات اوپک نیز در بالا یا پایین رفتن قیمت نفت چندان موثر نیست. او در این‌باره به «نامه‌نیوز» گفت: «قیمت نفت به چندعامل مهم بستگی دارد. هنگامی که بعضی از کشورها مانند چین، هند یا کره در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفتند، به انرژی نیاز داشتند. در چنان شرایطی به‌دلیل تقاضای بالای نفتی،قیمت نفت نیز بالا می‌رفت. بعد از آن دوران با رکود قیمت نفت مواجه شدیم و در حال حاضر نیز ثبات را در عرصه جهانی تجربه می‌کنیم. بنابراین معیار نخست افزایش قیمت نفت، تقاضای بالای جهانی است که البته کشورهای صنعتی و پیشرفته از این موضوع سیب ندیدند زیرا برای مثال کشوری مانند فرانسه توانست با وضع مالیات‌های متناسب برای شرکت‌های نفتی بر قیمت نفت فائق آید. دلیل دیگر بالارفتن قیمت نفت، فصل است؛ به نحوی که مشاهده می‌شود که در زمستان باز هم به دلیل تقاضا قیمت بالا می‌رود. همچنین بورس‌بازی‌ها نیز در افزایش قیمت نفت بی‌تأثیر نیست».

زرگر ادامه داد: «با ذکر تمام اینها باید دانست که حتی اوپک هم تأثیر چندانی بر قیمت نفت ندارد. اگر به تاریخچه اوپک نگاه کنیم، درمی‌یابیم که در ابتدای تشکیلش یعنی سال1960 این نهاد بین‌المللی هیچ‌تأثیری بر قیمت نفت نداشت؛ بعدها برای اینکه کسری بودجه بعضی کشورها جبران شود با درخواست از آمریکا قیمت نفت بالا رفت. در حقیقت به جز آن دوران محدود که کشورهای عربی نفت تحریم کرده بودند یا در زمان محمدرضاشاه که توانست با استفاده از ابزار دیپلماسی و با هماهنگی آمریکا قیمت نفت بالا برود، زمان دیگری را نمی‌توان مثال زد که اوپک توانسته باشد مستقیمابر قیمت نفت اثرگذار بوده باشد. پس نه‌تنها احمدی‌نژاد که اوپک هم در قیمت نفت تأثیر چندانی ندارد».

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان یادآور شد: «جدای از تمام این‌بحث‌ها باید گفت که پول نفت در آن دوران چه شد؟ احمدی‌نژاد باید پاسخ بدهد که با مجموع درآمد نفتی و گازی هشت‌ساله دوران ریاست‌جمهوری‌اش که بالغ بر 700میلیارد دلار بود، چه کرد؟ جز این بود که زیربناها نابود شد، صنایع تولیدی از بین رفتند و جنس‌هاي قاچاق به كشور وارد شد؟ در دوران رياست‌جمهوري او اختلاس به امر عادي تبديل شد كه اكنون نيز نتيجه دورانش مشاهده مي‌شود. بايد بدانيم كه سياست مانند پارك نيست كه عده‌اي براي تفريح بيايند و بروند؛ مسئولان پس از دوران مسئوليت خود نيز بايد در قبال اعمالشان پاسخگو باشند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها