کد خبر: 531777
تاریخ انتشار :

واکنشی به سخنان اسحاق جهانگیری در گفت و گو با آلبرت بغزیان؛

آیا دولت حسن روحانی واقعا «تنهای تنهاست»؟

آیا دولت حسن روحانی واقعا «تنهای تنهاست»؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه اقتصاد نامه نیوز : تلاطم های اقتصاد ایران تمامی ندارد. آنقدر در بخش های مختلف حباب درست شده است که برخی می گویند برای آرام کردن اوضاع باید دوباره اقتصاد کوپنی را احیا کرد، در مقابل جمعی از اقتصاددان ها نیز معتقدند اقتصاد کوپنی رانت ایجاد می کند بنابراین راهی جز اجرای اصول اقتصاد آزاد وجود ندارد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اما دیدگاه دیگری دارد او اخیرا اعلام کرد «تلاطم اقتصادی فعلی کشور، فقط «راهکار سیاسی» دارد؛ اقتصاددانان نمی‌توانند راهی برای آن پیدا کنند».

آلبرت بغزیان در گفتگو با نامه نیوز ضمن تأیید این دیدگاه جهانگیری گفت: تلاطم های عرصه اقتصادی ایران معمولا دلایل غیراقتصادی دارد. به عبارت دیگر همانطور که ریشه مسائل سیاسی است، راه حل شان هم سیاسی است و نمی شود از طریق اقتصادی آنها را حل کرد چون خود همین عوامل سیاسی مجدد باعث می شود این مسائل حل نشود. پس تا آن عوامل سیاسی اصلاح نشود، راهکاری هم برای حل مسائل اقتصادی پیدا نخواهد شد.

وی درباره این گفته جهانگیری که اعلام کرده دولت تنهای تنهاست، افزود: دولت را نباید مقصر وضعیت موجود اقتصاد کشور دانست، اطرافیان دولت و نهادهای عمومی می توانند در اقتصاد دخالت کنند و با دولت همراه نباشند چون دنبال منافع خودشان هستند در عوض تنها دولت دنبال منافع و رفاه جمعی است. این وضعیت خیلی از اقدامات دولت را خنثی می کند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در پاسخ به این سئوال که آیا وحدت و انسجام سیاسی تنها راهکار حل اوضاع کنون است؟ اظهار کرد: کسانی که ذی نفع هستند و سهم از اقتصاد می خواهند باید با هم بنشینند و هدف شان را تأمین رفاه عمومی بگذارند. البته اجماع نظر روی این مسئله خیلی سخت اتفاق می افتد و هیچ کسی حاضر نمی شود، محدوده در اختیار خودش را به راحتی تسلیم کند.

وی افزود: در حوزه های مختلف واردات و صادرات اعم از خودرو، پارچه، موبایل و ... گروه هایی درگیر هستند که سلطان هایی هم ایجاد می شود و آنها قدرت بالایی دارند و از نظر سیاسی هم می توانند حرف شان را پیش ببرند.

بغزیان با بیان اینکه در دعواها و اختلاف بین دست اندرکاران اقتصاد ایران چیزی که نمود پیدا می کند بحث کمبودها و احتکارها و تورم است. اظهار کرد: وحدت سیاسی لازمه کار حرکت به سوی تأمین رفاه و منافع عمومی است.همه نهادها و رئیس جمهور می توانند ورود کنند و اهداف همه طرف ها را یک سو کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها