کد خبر: 532054
تاریخ انتشار :

ادعای مراکش علیه ایران

ادعای مراکش علیه ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، عدم حضور هیأت جمهوری اسلامی ایران در چهاردهمین دوره اجلاس اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی حرف و حدیث‌های زیادی در محافل رسمی به دنبال داشت. حبیب المالکی، رئیس پارلمان مراکش در یک نشست خبری در شهر رباط پایتخت این کشور در این رابطه مدعی شد که دلیل حضور نیافتن هیأت ایرانی در نشست اتحادیه بین المجالس در رباط عدم احترام و پایبندی این کشور به برخی شروط و قوانین است.

وی افزود: زمانی که یک نشست بین المللی چند جانبه برگزار می‌شود، کشور میزبان قوانینی را وضع می‌کند که باید به آنها احترام گذاشته شود.

المالکی که ریاست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را نیز برعهده دارد در ادامه گفت: کشور مراکش رئیس اتحادیه مجالس نیست بلکه دبیرخانه عمومی اتحادیه مجالس مسئولیت دعوت از هیأت و کشورهای عضو را برعهده دارد.

رئیس پارلمان مراکش گفت که این کشور پیام‌هایی در رابطه با مسائلی که باید به آنها احترام گذاشته شود به دبیرخانه عمومی اتحادیه مجالس ارسال کرده و اعلام کرده است که پذیرش هیأتی که ۳۰ و یا ۴۰ نفر را شامل می‌شود امری دشوار است.

در این راستا برخی منابع خبری پیش از این مدعی شدند که مقامات مراکشی به دلایل امنیتی از ورود هیأت ایرانی در فرودگاه محمد الخامس در منطقه البیضا در این کشور ممانعت کرده است.

بر اساس این گزارش، کشور ترکیه از غیاب هیأت ۴۲نفره ایرانی در کنفرانس بین المجالس رباط که در رأس آنها علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران قرار دارد ابراز تأسف کرد.

همچنین محمد قریشی نیاس، رئیس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد که غیبت هیأت ایرانی در کنفرانس این دوره در پایتخت مراکش «خارج از اراده آنها» (ایران) بود.

چهاردهمین دوره اجلاس اتحادیه بین المجالس اسلامی ۱۱تا۱۴ مارس با حضور برخی رؤسا و مسئولان پارلمانی کشورهای عربی و اسلامی در شهر رباط پایتخت مراکش برگزار شد.

به گزارش ایسنا، کشور مراکش پیش از این با طرح ادعای حمایت جمهوری اسلامی ایران از جبهه پولیساریو روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها