کد خبر: 533026
تاریخ انتشار :

ظریفیان : رقبای دولت از آب گل‌آلود تحریم ماهی را می‌گیرند/ سرمایه اجتماعی دولت و اصلاح‌طلبان آسیب دیده است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، غلامرضا ظریفیان در پاسخ به این سوال که مسائل اقتصادی و معیشتی یکی از علل عمده مشکلات کشور در سال ۹۷ را تشکیل می‌داد، آیا می‌توان اقتصاد را همچنان مهمترین چالش سال جاری دانست؟ گفت: مسئله اقتصاد یکی از مهمترین موضوعاتی است که با همه ابعاد زندگی مردم ارتباط دارد و طبیعتا ابعاد این بحران و مشکل اقتصادی در سطوح زندگی مردم به ویژه طبقه محروم تاثیر خواهد داشت بنابراین اگر راه حل ملی برای این مشکل نیندیشیم قطعا اقتصاد چالش سال جاری خواهد بود.

وی ادامه داد: مسائل اقتصادی ابعاد مختلفی دارد که بخشی از آن بر‌می‌گردد به نظم، مدیریت و هوشمندی مسئولان و بخشی نیز بر‌می‌گردد به نوع فشارهایی که خود آمریکا وارد می‌کند و قطعا بخشی هم به نوع تمهیداتی وابسته است که می‌‌اندیشیم چگونه جامعه جهانی را در کنار خود قرار دهیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه برای مثال در خصوص موضوعی همچون FATF می‌‌توانستیم با لحاظ کردن منافع ملی جامعه جهانی را هم به شکلی در کنار خود نگه داریم تا فشار تحریم‎ها تا جای ممکن کاهش پیدا کند، اظهار داشت: هم دیپلماسی، هم انضباط مالی و هم مدیریت شرایط حساس، آن هم مدیریت کلان در این شرایط مورد نیاز است. همچنین از طرف دیگر دستگاه‌های نظارتی نیز باید مراقب مسئله شکل‌گیری فساد در عرصه اقتصاد و برخی عرصه‌‌های دیگر باشند.

ظریفیان با تاکید بر اینکه در شرایطی که عرصه برای بخش‌های خصوصی باز می‌شود و در محیطی که مجبور هستیم مسئله ارز را به شکل دونرخی داشته باشیم، انضباط مالی باید به شکلی انجام بگیرد تا ارز دولتی که در اختیار مراکز مختلف قرار می‌گیرد به چرخه اقتصاد کشور بازگردد، تصریح کرد: این مسئله یک برنامه اساسی را می‌طلبد و اگر هوشمندانه برخورد شده و نگاه به منافع ملی داشته باشیم قطعا از این چالش عبور می‌کنیم.

وی درباره تاثیر چالش اقتصادی بر آغاز فعالیت‌های سیاسی برای ورود به انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان سال هم خاطرنشان کرد: ما در بخش‌های مختلف کشور با مسائل و مشکلاتی روبرو هستیم. بی‌‌انصافی‌هایی که رقبای دولت داشتند و سعی کردند از آب گل‌آلود تحریم که امر ناخواسته‌ای بود، ماهی خود را گرفته و حربه‌ای برای ناکارآمد جلوه دادن این دولت بسازند. درعین حال بی‌‌تدبیری‌های خود دولت هم موجب شد سرمایه اجتماعی دولت و آن پیوندی که دولت با اصلاح‌‌طلبان داشت و هم سرمایه اجتماعی اصلاح‌‌طلبان دچار آسیب شود.

معاون وزارت علوم در دولت اصلاحات با بیان اینکه هرچند اصلاح‌‌طلبان و جریان اصلاحات همچنان می‌توانند به عنوان یک سرمایه بزرگ برای اعتماد مردم و برون‌‌رفت از مشکلات قرار مورد استفاده بگیرند اما به هرحال این سرمایه تا حدودی آسیب دیده که البته امکان بازسازی آن وجود دارد، ابراز داشت: اقتصاد یک امر محسوس است و اگر دولت بتواند با هم‌فکری جامعه‌‌شناسان، ‌اقتصاددانان، اساتید دانشگاه و جریاناتی که توان کار حرفه‌ای دارند، این شرایط را تا میزان قابل قبولی بهبود ببخشد؛ می‌توان تا حدودی این اعتماد از دست رفته را بازسازی کرد.

ظریفیان افزود: این اعتماد از دست رفته از آن جهت مهم است که یکی از ارکان مهم کشور یا یکی از مهمترین ارکانش مسئله مردم‌‌سالاری و حضور مردم در تعیین سرنوشت خود است. اگر این رکن مهم به هر دلیلی آسیب ببینید و مردم به هر دلیلی در عرصه تعیین سرنوشت حضور نداشته باشند، تجربه نشان می‌دهد عدم فعال بودن مردم، میدان را برای حضور افراد ناکارآمد و کسانی‌که در واقع شاید صلاحیت لازم برای حضور در مراکز حساس کشور را نداشته باشند، باز خواهد کرد و آنها بیشترین سود را خواهند برد.

وی درخصوص مهمترین چالش سال جدید بیان کرد: همانطور که همه پیش‌بینی می‌کنند مهمترین چالش سال ۹۸ اقتصادی است اما حل مسائل اقتصادی صرفا راه‌حل‌های اقتصادی ندارد بلکه این چالش مهم باید با انسجام ملی در عرصه اجتماعی و سیاسی، فهم درست از تحولات بین‌المللی و همچنین یک انضباط دیوان‌‌سالارانه در عرصه انسجام سیاست‌ها و نظارت بر اجرای سیاست‌ها و هم مراقبت از سرمایه‌های اقتصادی و اجتماعی رفع شود.

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها