کد خبر: 533861
تاریخ انتشار :

آمریکا می‌خواهد ایران شروع‌کننده جنگ باشد؛ گفت‌وگوی ویژه نامه‌نیوز با فریدون مجلسی

آمریکا می‌خواهد ایران شروع‌کننده جنگ باشد؛ گفت‌وگوی ویژه نامه‌نیوز با فریدون مجلسی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فریدون مجلسی، پژوهشگر عرصه ديپلماسی باور دارد که آثار روانی و اقتصادی اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه بیشتر فشار روانی و اقتصادی به ایران وارد می‌کند. او در این خصوص به «نامه‌نیوز» گفت: «تروریستی‌دانستن بخشی از حاکمیت یک کشور امری خصمانه است که در عین حال به هیچ وجه در عرف بین‌الملل رایج نیست. این مهم در حالی است که در عرصه جهانی کشورهای مختلف فارغ از قواعد و عرف بین‌المللی جانب کشوری را می‌گیرند که قدرت بیشتری دارد. تعدادی از کشورهای عربی، آمریکا و اسرائیل تمایل دارند که در مبارزه‌ای فرسایشی ایران را از هر حیث اعم از اقتصادی، سیاسی و نظامی ضعیف نگه دارند؛ از این‌رو تروریستی قلمدادکردن سپاه پاسداران بیش از آنکه وجه نظامی داشته باشد، دارای آثار روانی واقتصادی شدید است. آمریکا و اسرائیل پس از تروریست دانستن سپاه منتظر بهانه‌ای هستند که ایران را شروع‌کننده جنگ معرفی کنند تا هرچه بیشتر ایران را تضعیف کنند».

وی درخصوص اقدامات متقابل ایران علیه آمریکا اظهار کرد: «شاید ایران تصور کند که برای مقابله با اقدام اخیر آمریکا می‌تواند به کشورهای هم‌پیمان با آمریکا در منطقه لطمه بزند. چین دیدگاهی نتیجه‌بخش نیست زیرا برای آمریکا چندان اهمیتی ندارد که چه قدر خسارت به کشورهای خاورمیانه وارد می‌شود و چه‌بسا در پی هرگونه خسارتی با اخذ مبالغ هنگفت به بازسازی دست بزند و منافع اقتصادی زیادی را به دست بیارود؛ بنابراین برای مقابله با اقدام اخیر آمریکا باید به دور از احساسات و هیجان‌های عصبی تصمیم‌گیری کرد. ضرورت دارد که مسئولان به جای انتقام‌گیری صرف، راهکاری برای تأمین منافع ملی پیدا کنند تا مردم کشورمان هزینه‌هایی بیش از اینها را پرداخت نکنند. آمریکا از هیچ اقدام غیرقانونی فروگذار نمی‌کند؛ کمااینکه در اقدامی عجیب سفارت خود را به بیت‌المقدس منتقل کرد یا آنکه بلندی‌های جولان که سال‌ها پیش در پی اشغال به دست اسرائیل افتاده بود را تحت حاکمیت شناسایی می‌کند. ما با چنین آمریکایی مواجهیم که در عین داشتن قدرت ضدقانون است و باید حواسمان جمع باشد که بهانه به دست آمریکایی‌ها ندهیم».

مجلسی در پاسخ به ایران پرسش که آیا آمریکا از این پس می‌تواند نیروهای سپاه را در منطقه مورد هدف قرار دهد گفت: «ایران و آمریکا هیچ‌وقت در منطقه اقدام مشترکی انجام نداده‌اند. البته در جنگ افغانستان برای مقابله با طالبان اقداماتی هماهنگ صورت گرفته بود اما آن اقدامات هم مشترک قلمداد نمی‌شود. درباره مبارزه با داعش نیز ایران و آمریکا اقداماتی موازی انجام می‌دادند که برای عدم برخورد این اقدامات از طریق رابط‌های مشترک به هم اطلاع‌رسانی می‌شد. آن دوران تمام شد و آمریکا وارد فاز جدیدی شده است و دیگر می‌تواند حساب خود را به طور کامل از ایران جدا کند پس شاید بخواهد با سپاه طور دیگری رفتار کند».

این دیپلمات سابق درباره این موضوع که آیا آمریکا از این پس می‌تواند ادعا کند که دولت ایران به دلیل روابط مشترک اقتصادی با سپاه، حامی تروریست است، ادامه داد: «این اتهام از همین حالا هم زده می‌شود و در رسانه‌ها چنین عنوان می‌کنند که ایران حامی تروریسم است اما برای آنکه آنها نتوانند از این اتهام به صورت عملی سوءاستفاده کنند، وقت آن فرارسیده است که در ایران هر نهادی کار خود را بکند و سپاه خود را از فعالیت‌های اقتصادی کنار بکشد. بی‌تردید بعد از این بسیاری از شرکت‌های خارجی و حتی غیرآمریکایی خود را از معاملاتی که سپاه در آنها سهمی ولو جزئی دارد، کنار می‌کشد و شاید بتوان امید داشت که بعضی شرکت‌های هندی و چینی که ارتباطی با آمریکا ندارند بخشی از خسارت‌های ناشی از تحریم شرکت‌های کشورهای غربی را جبران کنند اما این موضوع نیز دلیل نمی‌شود که ما از رعایت‌ چارت‌های حقوقی غافل شویم».

فریدون مجلسی در پایان درباره اینکه آیا می‌توان انتظار داشت که با اقدام ضدایرانی آمریکا میان این دو کشور جنگ دربگیرد، گفت: «به نظر من هدف آمریکایی‌ها جنگ فرسایشی و نه تقابل آشکار نظامی است. آنها می‌خواهند که طریق جنگ‌های نیابتی در سوریه، عراق و یمن ایران را مستهلک کنند و در پی غرامت‌خواهی تقصیر را گردن ایران بیندازند و آنقدر این تحریک‌ها را ادامه دهند تا ایران را وادار به واکنش نظامی کنند و آنها نیز بگویند که شروع‌کننده جنگ ایران بود. البته در آن صورت نیز جنگ گسترده و ادامه‌داری را شاهد نخواهیم بود. خود آمریکا هم انکار نمی‌کند که می‌خواهد ایران را به عصر حجر بازگرداند و تردید نکنیم برای این خواسته هصمانه هر اقدامی می‌کند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها