کد خبر: 535374
تاریخ انتشار :

نامه نیوز گزارش می دهد؛

حمایت تمام و کمال بهارستان از سپاه؛ جزییات طرح اقدام مقابله به مثل با آمریکا در مجلس تصویب شد/ اعلام تروریستی بودن «سنتکام» ؛ دولت موظف به اقدام قاطع با آمریکا شد/ وزارت امور خارجه برای تعطیلی پایگاه‌های آمریکایی در منطقه تلاش کند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز؛ یک هفته پیش بود که کلیات طرح اقدام مقابله به مثل با آمریکا بعد از قرار گرفتن اسم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و امروز نمایندگان مجلس بررسی جزئیان این طرح را در دستور کار گذاشتند و با تصویب جزییات این طرح به صورت تمام و کمال پشت سپاه پاسداران ایستادند.

«سنتکام» تروریست اعلام شد

در ادامه بررسی جزئیات این طرح، نمایندگان مجلس با ۱۷۳ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر، ماده ۱ این طرح را به تصویب رساندند. در ماده یک این طرح آمده است: «به منظور اقدام متقابل در برابر تصمیم و یا اقدام ایالات متحده آمریکا در تضعیف صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و از آنجا که این رژیم بر خلاف اصول مسلم حقوق بین‌الملل سپاه پاسداران را که مطابق اصل ۱۵۰ قانون اساسی به عنوان یکی از ارکان حاکمیتی دفاعی ایران شناخته می‌شود سازمان تروریستی خارجی اعلام کرده است به موجب این قانون فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، نیروها و سازمان‌ها و یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی، تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه کمک اعم از نظامی، اطلاعاتی، مالی، فنی و آموزشی خدماتی و تدارکاتی به این نیروها جهت تقابل با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران همکاری و اقدام تروریستی محسوب می‌شود.»

دولت اقدام متقابل کند

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا ماده ۲ این طرح را با ۱۶۸ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند. طبق ماده ۲ طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در چهارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند، اقدامات متقابل و قاطع بر اساس این قانون به عمل آورد.

همچنین ماده ۳ این طرح با ۱۶۶ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد. طبق ماده ۳ طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح موظفند در زمان مقتضی با اقدامات ضروری و هوشمندانه به گونه‌ای عمل کنند که نیروهای آمریکایی نتوانند از هر گونه توان و امکانات علیه منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

وزارت امور خارجه موظف به تلاش برای تعطیلی پایگاه‌های آمریکایی در منطقه شد

همچنین نمایندگان در جریان رسیدگی به طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا با ماده (۶) با ۱۵۷ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. در ماده ۶ آمده است: «وزارتخانه امور خارجه با همکاری سایر دستگاه‌ها موظفند با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی، سیاسی و دیپلماسی نظامی خود، برای تعطیلی پایگاه های آمریکایی در منطقه تلاش کرده و بهره‌مندی نیروهای آمریکایی از تأسیسات، تجهیزات، منابع مالی و سایر کمک‌های احتمالی کشورهای منطقه را خاتمه دهند.»

با کشورهای حامی آمریکا در موضوع تروریست خواندن سپاه برخورد می‌کنیم

در ادامه بررسی جزئیات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا، نمایندگان مجلس امروز با ماده (7) با 170 رأی موافق، 5 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. در ماده 7 آمده است: «کلیه کشورها که به هر نحوی از تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی تبعیت یا حمایت کنند مشمول عمل متقابل می‌شود.»

اشخاص حقیقی و حقوقی تابع تحریم سپاه توسط آمریکا مجازات می شوند

همچنین نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با ماده 8 این طرح با 165 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. متن ماده 8 بدین شرح است: «ماده ۸- اشخاص حقیقی و حقوقی که به هر نحو از تصمیم و اقدام ایالات متحده آمریکا تبعیت نموده و به استناد تحریم های یکجانبه یا بین المللی از ارائه خدمات به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اشخاص حقوقی و حقیقی شاغل، وابسته یا مرتبط به آن خودداری نمایند، مجرم و مستوجب مجازات تعزیری درجه ۵ تا ۸ قانون مجازات اسلامی می شوند.»

دولت موظف به حمایت حقوقی از تمامی اشخاص مرتبط با سپاه شد

همچنین صبح امروز نمایندگان مجلس مقرر کردند تا دولت از تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری دارند، حمایت حقوقی و مقتضی داشته باشد. ماده (5) این طرح با 176 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در جلسه رای آورد. در ماده 5 آمده است: «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری می کنند و از این جهت در معرض آسیب قرار می گیرند، با تشخیص دستگاه مربوطه حمایت های حقوقی و مقتضی به عمل آورد.»

ردیف بودجه برای اقدام متقابل با آمریکایی ها در نظر گرفته شد

در پایان بررسی جزییان این طرح، نمایندگان با ماده 10 این طرح با 172 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. براساس ماده ۱۰ این طرح؛ سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است منابع مورد نیاز برای اجرای این قانون را سالانه در بودجه سنواتی دستگاههای مجری این قانون پیش بینی و تخصیص صددرصد (۱۰۰٪) را صادر کند.

همچنین نمایندگان با ماده 11 این طرح با 180 رأی موافق، یک رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. در ماده ۱۱ نیز آمده است؛ دولت و کلیه دستگاههای مشمول این قانون موظف هستند هر چهار ماه یکبار گزارش عملکرد خود را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای طرح در مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

در ادامه وکلای مردم در مجلس با ماده 12 این طرح با 169 رأی موافق، 6 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. در ماده ۱۲ این طرح نیز آمده است؛ وزارت اطلاعات و سایر دستگاه های اطلاعاتی موظفند اسامی کسانی که در این تصمیم مشارکت داشته اند، شناسایی و به قوه قضائیه معرفی نمایند تا اقدام قانونی مقتضی به عمل آید.

نمایندگان در ادامه به بررسی ماده 13 طرح مذکور پرداختند و آن را با 169 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۱۳؛ کلیه تکالیف مرتبط با نیروهای مسلح مقرر در این قانون بر اساس تدابیر فرماندهی کل قوا قابل اجراء است.

در نهایت بهارستان نشینان با 176 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در صحن در ماده 14 طرح مذکور تاکید کردند که این قانون از زمان تصویب، اجرا شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها