کد خبر: 536959
تاریخ انتشار :

سکوت اعراب در قبال وقایع غزه

سکوت اعراب در قبال وقایع غزه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل یکشنبه خواهان خویشتن‌داری مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی و پایان دادن به تنش در نوار غزه شد.

گوترش تأکید کرد که از نزدیک تحولات غزه را زیرنظر دارد و خواهان توقف فوری درگیری‌هاست.

نیکولای ملادینوف، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه نیز اعلام کرد که این سازمان با مصر و تمامی طرف‌ها برای آرام کردن اوضاع همکاری می‌کند.

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل نیز خواهان اتخاذ موضع جدی بین‌المللی برای توقف حمله به غیرنظامیان و حمایت از مردم فلسطین شد.

اما فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در موضعی در حمایت از اسرائیل خواهان توقف شلیک موشک از نوار غزه به اراضی اشغالی شد.

وی بر پایبندی این اتحادیه به امنیت اسرائیل تأکید کرد.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای نسبت به سرانجام افزایش خشونت میان رژیم صهیونیستی و فلسطین هشدار داد و تأکید کرد که این مساله روند صلح منطقه را از بین می‌برد.

در این بیانیه آمده است: افزایش تنش تلاش‌ها برای کاهش مشکلات فلسطینی‌ها را از بین می‌برد و فلسطینی‌ها به خاطر وخامت اوضاع مجبور می‌شوند بهای سنگینی بپردازند. تعداد زیادی از فلسطینی‌ها در این درگیری کشته شده‌اند و این موجب خشم و ناراحتی ماست.

اتحادیه اروپا همچنین خواهان توقف فوری شلیک موشک‌ها از غزه به سرزمین‌های اشغالی شد اما نامی از حملات رژیم صهیونیستی به غزه نبرد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز بر حمایت پاریس از میانجیگری سازمان ملل و قاهره برای آرام کردن اوضاع تأکید کرد.

وی در صفحه توییتر خود نوشت: ما عملیات بمباران از غزه را محکوم و با ساکنانی که در معرض حمله هستند اعلام همبستگی می‌کنیم. خشونت باید متوقف شود و باید از تمامی غیرنظامیان حمایت به عمل آید.

ماکرون افزود: ما از تلاش‌های سازمان ملل و مصر حمایت می‌کنیم و مجددا بر حق اسرائیل برای حفظ امنیت و مشروعیت خواسته‌های مردم فلسطین تأکید داریم.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز اوضاع میان رژیم صهیونیستی و فلسطین را خطرناک دانست و نسبت به آتش‌بس میان دو طرف ابراز امیدواری کرد اما تأکید کرد که اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند.

از سوی ترکیه حملات رژیم صهیونیستی به غزه و هدف قرار دادن دفتر خبرگزاری آناتولی را محکوم کرد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست برای کاهش تنش در غزه اقدام کند.

در میان کشورهای عربی به جز اردن بقیه اعراب درباره تجاوز اسرائیل به غزه رسما سکوت کردند. تنها برخی نهادهای عربی غیردولتی این تجاوز را محکوم کردند.

وزارت خارجه اردن فورا خواهان توقف فوری حملات به نوار غزه و احترام به قوانین بین‌المللی شد و نسبت به تبعات این تجاوز هشدار داد.

در این بیانیه بر لزوم توقف عملیات نظامی علیه غزه تأکید شده است.

تونس نیز هدف قرار دادن غیرنظامیان را محکوم کرد و خواهان توقف فوری عملیات نظامی در نوار غزه شد.

پارلمان عربی نیز در بیانیه‌ای از سازمان ملل و شورای امنیت خواست فورا برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی وارد عمل شوند.

همچنین کمیته روابط خارجی در پارلمان عراق از جامعه جهانی خواست فورا برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها وارد عمل شود.

گروه اخوان المسلمین نیز از شورای امنیت خواست برای توقف درگیری و تنش در غزه تلاش کند.

در بیانیه این گروه آمده است: ادامه تجاوز و هدف قرار دادن غیرنظامیان در میان سکوت بین‌المللی و منطقه‌ای جنایت بزرگی است.

چین نیز بر موضع ثابت این کشور درباره نزاع فلسطین و اسرائیل تأکید کرد و خواهان پایبندی به راهکار تشکیل دو کشور و ازسرگیری مذاکرات صلح میان دو طرف در سریع‌ترین زمان ممکن شد.

در همین راستا، نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست‌ تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خواهان برگزاری جلسه شورای امنیت درباره تحولات غزه شده است.

وی گفت: سکوت هولناک جامعه جهانی موجب ترغیب اسرائیل به ادامه جنایت‌هایش می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها