کد خبر: 539649
تاریخ انتشار :

چرا احزاب سنتی سیاسی انگلیس احساس خطر می‌كنند؟

چرا احزاب سنتی سیاسی انگلیس احساس خطر می‌كنند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نيوز، «جرمی کوربین» رهبر حزب اصلی مخالف دولت انگلیس در واکنش به نتیجه این انتخابات گفت: کشور دچار شکاف زیادی شده و ضرورت دارد که با یکدیگر متحد شویم. وی افزود: نایجل فاراژ و حزب برگزیت، تنها خروج بی توافق از اتحادیه اروپا را پیشنهاد می‌کنند و این در حالی است که باید با اتحادیه اروپا توافق کنیم و نتیجه را به رأی مردم بگذاریم.

کوربین دراین‌باره اضافه کرد: حزب کارگر خواستار برگزاری انتخابات سراسری و همه‌پرسی دوم است تا درباره آینده کشور تصمیم‌گیری شود.

نتیجه رأی‌دهندگان انگلیسی در انتخابات پارلمان اروپا به‌شدت دوقطبی بوده است. حزب برگزیت، که فقط شش هفته از تأسیسش می‌گذرد، به رهبری نایجل فاراژ، ۳۰ درصد آرا را کسب کرد. فاراژ در همین رابطه گفته است که حزب جدیدش را تا انتخابات آینده سراسری در انگلیس هدایت خواهد کرد. او همچنین اعلام کرد که تمایل دارد در مذاکرات برگزیت شرکت کند.

از سویی حزب لیبرال دموکرات که مخالف خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست با 20 درصد آرا، در ردیف دوم قرارگرفته است. اما دو حزب اصلی محافظه‌کار و کارگر شکست سنگینی را متحمل شده‌اند.

حزب کارگر با ۱۴ درصد و حزب سبزها با ۱۲ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند. حزب حاکم محافظه‌کار هم با ۱۴ درصد کاهش آرا فقط ۹ درصد آرا را کسب کرده است.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه اسبق انگلیس و جانشین بالقوه «ترزا می» روز دوشنبه با انتشار یادداشتی در دیلی تلگراف عنوان کرد: پیام انتخابات پارلمان اروپا این است که ما با خطر از دست دادن همیشگی حمایت مردم روبرو هستیم. وی هشدار داد: اگر به این وضع ادامه دهیم ممکن است رأی‌دهندگان ما را اخراج کنند و از اداره کشور کنار گذاشته می‌شویم.

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس هم با انتشار پیامی در توییتر، نتیجه انتخابات اخیر را «دردآور» و «تهدیدی جدی» برای محافظه‌کاران توصیف کرد. وی که در انتخابات جانشینی «ترزا می» در کنار جانسون و 6 نامزد دیگر رقابت می‌کند، عبور از بحران برگزیت را تنها راه نجات کشور و حزب محافظه‌کار ارزیابی کرد.

گزارش‌ها حاکی است که نتیجه انتخابات پارلمانی اروپا، بدترین عملکرد سیاسی حزب محافظه کار در نزدیک به ۲۰۰ سال گذشته بوده است

ندیم زهاوی معاون وزیر آموزش انگلیس این نتیجه را تلنگری برای نمایندگان مجلس دانست که برگزیت را محقق سازند. او گفت اگر محافظه‌کاران موفق به این کار نشوند، دچار دردسر جدی خواهند شد.

نمایندگان مجلس انگلیس در 5 ماه گذشته سه بار با اختلاف رأی بالا به طرح دولت انگلیس درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا رأی منفی دادند. ترزا می نخست‌وزیر انگلیس با اعمال تغییراتی در این طرح امید داشت که برای چهارمین بار آن را به رأی پارلمان بگذارد اما به دلیل فشار هم‌حزبی‌هایش تصمیم گرفت تا ضمن صرف‌نظر از این اقدام، دو هفته دیگر استعفا دهد.

در حال حاضر هشت نامزد برای جانشینی ترزا می اعلام آمادگی کرده‌اند. از یک‌سو جرمی هانت، روری استورات، مت هنکوک و مایکل گوو به ترتیب وزرای امور خارجه، توسعه بین‌الملل، بهداشت و محیط‌زیست و از سوی دیگر بوریس جانسون، دومینیک راب، استر مکوی و اندریا لیدسوم به ترتیب وزرای اسبق امور خارجه، برگزیت، کار و معاون پیشین پارلمانی «ترزا می» برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری دندان‌تیز کرده‌اند. برخی از آن‌ها طرفدار برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت و خروج با توافق از اتحادیه اروپا هستند و برخی دیگر بر لزوم خروج سخت از اتحادیه اروپا تأکیددارند.

کارشناسان بر این باورند که نتیجه انتخابات پارلمان اروپا نه‌تنها معمای برگزیت را حل نکرده بلکه عمق شکاف در احزاب سیاسی بر سر خروج یا ماندن در اتحادیه اروپا را عریان کرده است.

با این وضع کمتر کارشناسی این روزها جرئت می‌کند درباره آینده سیاسی انگلیس اظهارنظر مثبتی ارائه کند. ترزا می که روزهای پایانی نخست‌وزیری‌اش را سپری می‌کند می‌گوید: نتیجه انتخابات برای حزب محافظه‌کار ناخوشایند بود و حزب کارگر هم خسارت بزرگی را متحمل شد. این مساله نشان‌دهنده اهمیت دست‌یابی به راهی برای رسیدن به توافق برگزیت است. امیدوارم با این نتیجه نمایندگان پارلمان [روی موضوع برگزیت] متمرکز شوند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها