کد خبر: 539843
تاریخ انتشار :

مهم: آمریکا خلبان‌های ترکیه را تهدید کرد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، منابع آگاه روز سه شنبه اعلام کردند که آمریکا در حال بررسی تعلیق آموزش خلبان های ترکیه برای استفاده از جنگنده های پیشرفته اف 35 است، آن هم در شرایطی که آنکارا همچنان بر خریداری سامانه های دفاع موشکی اس 400 از روسیه اصرار و پافشاری می کند. آمریکا بارها مخالفت خود را با این تصمیم ترکیه ااعلام و تهدید کرده است که تحریم هایی را علیه آنکارا اعمال خواهد کرد.

دو متحد عضو ناتو اکنون ماهها است که بر سر تصمیم ترکیه برای خریداری سامانه های موشکی اس 400 از روسیه به شدت اختلاف نظر دارند. واشنگتن بر این باور است که سامانه های موشکی روسیه به هیچ وجه قابلیت هماهنگی با شبکه دفاعی ناتو را ندارد و یک تهدید بزرگ علیه جنگنده های رادار گریز اف 35 به شمار می رود.

2 منبع آگاه در این باره گفتند: آمریکا هنوز تصمیم نهایی را برای تعلیق آموزش خلبان های ترکیه اتخاذ نکرده است.

این تحولات در شرایطی است که به نظر می رسد ترکیه هیچ برنامه ای برای لغو قرارداد سامانه های موشکی اس 400 با روسیه ندارد.

حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه 22 ماه می در اظهاراتی تاکید کرد که نظامیان ارتش ترکیه آموزش هایی را برای استفاده از سامانه های اس 400 در روسیه فراگرفته اند و پرسنل نظامی روسیه نیز به ترکیه خواهند آمد.

خلبان های ترکیه نیز برای آموزش های لازم با هدف استفاده از جنگنده های اف 35 در پایگاه هوایی آریزونا بوده اند. هنوز معلوم نیست که آیا تصمیم آمریکا برای تعلیق آموزش خلبان های ترکیه به معنای بازگشت آنها به آنکارا خواهد بود یا نه.

آمریکا همچنین تهدید کرده است که ترکیه را از برنامه تولید جنگنده های اف 35 کنار خواهد گذاشت. اگر این مساله محقق شود، تنش ها بین ترکیه و آمریکا به بالاترین حد طی دهه های اخیر خواهد رسید.

البته آمریکا و ترکیه پیش از این نیز بر سر مسائل مختلفی از جمله سوریه و تحریم های ایران اختلافات شدیدی داشته‌اند.

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها