کد خبر: 540085
تاریخ انتشار :

جلیلی: اولين گزينه جريان استكبار، نظامی است

جلیلی: اولين گزينه جريان استكبار، نظامی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نيوز، سعید جلیلی در سخنرانی پایانی راهپیمایی روز جهانی قدس و سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: امام بزرگوار که یک حکیم فرزانه و فقیه بزرگ اهل‌بیت بود، مبدأ و مبدع روز قدس است. تأکید امام بزرگوار این بود که لازم است روز قدس که هم‌جوار شب قدر است در بین مسلمانان احیا شده و مبدأ بیداری و هوشیاری آنان شود و هوشیاری روز قدس می‌تواند امت اسلام را ده‌ها سال جلو بیاندازد.

وی با اشاره به چرایی مبدأ بیداری و هوشیاری بودن روز قدس برای امت اسلام، ادامه داد: یکی از نکاتی که بسیار اهمیت دارد، این است که امت اسلام بتواند از آن‌چه می‌گذرد تحلیلی صحیح و درست داشته باشد.

جلیلی تصریح کرد: هنگامی می‌توانیم تحلیل صحیح و حرکت درست را انجام دهیم که رفتار و اهداف طرف مقابل را به درستی شناخته و هم‌چنین اهداف و برنامه‌ها و نقاط قوت خود را بدانیم.

وی با بیان این‌که «امروز دشمن سئوالات و شبهاتی را در جامعه القا می‌کند»، خاطرنشان کرد: این‌گونه نیست که اگر طرف مقابل اهداف و راهبردی دارد، همه آن چیزی که بیان کرده و به جامعه القاء می‌کند، همان چیزی باشد که در واقعیت وجود دارد. او ترفندهایی را در حرکت خود به کار می‌برد که اذهان عمومی را از داشتن یک تحلیل صحیح منحرف کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به طرح موضوع معامله قرن در موضع فلسطین در میان جهان اسلام، بیان کرد: این موضوع به صورت یک معامله و با ابعاد اقتصادی بیان می‌شود که قرار است طرف مقابل -جبهه استکبار- بیاید کارهایی اقتصادی انجام دهد. این موضوع است که می‌تواند شبهه ایجاد کند و برخی از کسانی که در قلوب آن‌ها مرضی وجود دارد -مانند برخی کشورهای منطقه- بگویند که ما هم در جهت کمک اقتصادی به فلسطین حرکت می‌کنیم. اگر این موضوع درست فهمیده نشود، انحرافی ایجاد می‌کند که ممکن است تا ده‌ها سال ادامه پیدا کند.

وی با بیان این‌که «این موضوع در رویارویی امروز رژیم حاکم بر آمریکا با کشور ما مشاهده می‌شود»، یادآور شد: آمریکایی‌ها می‌گویند شماره تلفن می‌دهیم و برای گفت‌وگو آماده‌ایم و دنبال جنگ هم نیستیم. این موضوع ظاهر خوبی دارد؛ این‌جاست که تحلیل صحیح و دقیق از رفتار دشمن اهمیت پیدا می‌کند.

جلیلی تأکید کرد: بر این اساس نمی‌توان سخنان امروز طرف مقابل، چه در مسئله فلسطین و معامله قرن و چه در مسئله مواجه با امریکا، را جدای از رفتار و روندی که در یک صد سال گذشته طی شده است، دید.

وی با اشاره به روند طی شده در یک قرن گذشته در مسئله فلسطین، تصریح کرد: روال حرکتی جریان استکبار در قضیه فلسطین این‌گونه است که بر خلاف آنچه ادعا می‌کنند، همواره اولین گزینه آن‌ها گزینه نظامی بوده است. ابتدا حرکتی را مبنی بر اشغال و ترور و تجاوز شروع می‌کنند و آن را تا نقطه‌ای ادامه می‌دهند. ابتدا رژیم صهیونیستی را شکل می‌دهند و بعد هر زمان اراده می‌کنند با یک عملیات و حرکت نظامی میزانی دیگر از سرزمین‌های فلسطینی را به رژیم خود اضافه می‌کنند. پس از آن در مرحله‌ای برای تثبیت موفقیت‌های خود، اول باید کسانی اراضی آن‌ها گرفته شده و حقوق آن‌ها زیر پا گذاشته شده است را به دست خود وادار به تسلیم کنند و دوم مانع هرگونه حرکت انقلابی شوند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بر این اساس ابتدا حرکات نظامی انجام می‌شود و سپس برای تثبیت موقعیت خود گفت‌وگوهایی شکل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که انقلابیون فریاد می‌زدند مسیر مذاکره و سازش فریب است و نمی‌تواند منجر آزادی فلسطین شود، اشتباه در تحلیل و توصیف صحیح از آن‌چه می‌گذرد باعث شد که امروز پس از گذشت بیش از 20 سال از مذاکرات اسلو، سازش‌کارترین افراد در فلسطین می‌گویند که این روند غلط بود و ما هیچ چیزی به دست نیاوردیم.

جلیلی بیان کرد: امروز نتیجه آن صلح و سازش این است که رژیم حاکم بر آمریکا رسماً اعلام می‌کند که قدس را پایتخت و جولان را جزئی از رژیم صهیونیستی می‌دانم. هم‌چنین نتیجه دیگر آن این است که امروز دیگر از صلح در برابر زمین حرف نمی‌زنند و در طرح معامله قرن می‌خواهند به شکلی دیگر به برخی دیگر از سرزمین‌های اسلامی روی بیاورند و می‌گویند که فلسطین که هیچ و قدس هم که پایتخت رژیم صهیونیستی است و جولان جزئی از این رژیم است. با این حال، حاضر هستیم در بخش‌هایی از مصر و اردن فعالیت اقتصادی کرده و فلسطینی‌ها به آن‌جا بروند و حمایتشان می‌کنیم؛ این معامله قرن است.

وی اضافه کرد: در این فضا دشمن با زور شروع می‌کند، با تزویر ادامه می‌دهد و با تطمیع به دنبال اهداف خود است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رفتار سازمان‌های بین‌المللی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی، گفت: امروز مسئله فلسطین در سطح جهانی نمونه خوبی از تجربه روند سازش و اعتماد به نظام سلطه و اتکا به سازمان‌های بین‌المللی برای گرفتن حق است. قطعنامه صادر کرده و کارهایی انجام می‌دهند، اما روز به روز رژیم صهیونیستی بیش‌تر جلو رفته است. رفتار رژیم صهیونیستی مصداق بارز رفتار نظام استکبار و جریان سلطه است.

وی ادامه داد: درک مسئله فلسطین به ما کمک می‌کند که نه تنها معضل صهیونیست، بلکه معضل استکبار را حل کنیم. ‌

جلیلی با اشاره به رفتار سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت در مواجه با حمله رژیم بعث به ایران، یادآور شد: شورای امنیت در زمان تجاوز رژیم بعث به کشور حاضر به صدور قطعنامه نشدند و تنها یک هفته بعد که کشور در اشغال بود، قطعنامه دادند و بدون ذکر نام جنگ اعلام کردند که ما از وضعیت میان ایران و عراق مطلع هستیم. پس از آن دیگر قطعنامه نداند تا روزی که ملت ما متکی به خود خرمشهر را آزاد کرد. طرف ما از سلاح شیمیایی استفاده می‌کرد و حاضر نبودند آن را محکوم کنند و بعد همین نظام، روزی که شما چند سانتریفیوژ برای مقاصد صلح‌آمیز زیر نظر دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار می‌کرد، چند قطعنامه صادر می‌کردند.

وی افزود: این حرکت نظام سلطه است؛ ابتدا از اهرم فشار استفاده می‌کند و هنگامی که به نقطه مطلوب می‌رسد، می‌گوید تو نباید دیگر هیچ کاری انجام داده و با من مبارزه کنی، بیا با من مذاکره کن تا فشار خود را تثبیت کنم. این حرکتی است که آن‌ها امروز دنبال می‌کنند. این مسئله ماهیت شناخت رفتارهای استکباری است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: فلسطین موضوعی است که نشان می‌دهد که آن‌ها چگونه رفتار می‌کنند. اگر این موضوع را درست فهمیدیم آن زمان رفتارهای دیگر آمریکا و رژیم صهیونیستی را هم درک می‌کنیم و اهمیت روز قدس در این است.

وی با اشاره به این‌که «اگر قضیه امریکا در چارچوب سیر رفتاری آنان بررسی نشود ممکن است تفسیرهای غلطی ارائه شود»، تصریح کرد: اگر این موضوع درست فهمیده نشود کسانی هم پیاده نظام دشمن شده و می‌گویند که امریکا می‌گوید عدم جنگ و گفت‌وگو و چرا ما این کار را انجام نمی‌دهیم؛ بر این اساس روز قدس برای این است که مبدا هوشیاری و بیداری باشد.

جلیلی با اشاره به راهبرد مقامات آمریکا مبنی بر فشار حداکثری بر ایران و تروریست خطاب کردن ملت ایران و اعلام رسمی این موضوع و اعمال آن، بیان کرد: بر این اساس هدف امریکا که آن را به طور رسمی هم اعلام کرده‌اند تغییر سیستمی رفتار ایران است که ایران نباید بتواند از خود دفاع کند و نباید حق مسلم هسته‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: این همان کسی که با شما توافق می‌کند و انحراف از صد حق مسلم هسته‌ای را می‌آورد و شما همه این کارها را انجام می‌دهید و پس از آن می‌گوید این کافی نیست و شروع به باز کردن پرونده‌های جدید می‌کند. بعد می‌گوید فشار حداکثری و این فشار حداکثری را دنبال می‌کنیم تا زمانی که ایران نتواند نفت بفروشد و نتواند مراودات بانکی با دنیا داشته باشد؛ منطق چیست؟ چون زورمان بیش‌تر است و این سیستمی است که دنبال می‌کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رفتار اروپایی‌ها پس از خروج امریکا از برجام، گفت: خودشان 14 بار است که اعلام می‌کنند ایران همه تعهدات خود را انجام داده است و بعد از یک سال از خروج امریکایی‌ها، اروپایی‌ها حتی حاضر نشده‌اند حتی یکبار اعلام کنند که خروج امریکا نقض توافق است و آن را محکوم کنند، تنها می‌گویند که ما تأسف عمیق خود را اعلام می‌کنیم. اما در کنار آن می‌گویند که ایران باید به تعهدات خود ادامه دهد.

وی تأکید کرد: دشمن ابرازهایی دارد، کارهایی را می‌تواند انجام دهد و کارهایی را نمی‌تواند انجام دهد. آنچه را که می‌توانسته انجام دهد با بسیج تمام امکانات خود اعمال کرده است. اکنون باید این فشار تثبیت و نقد شود و برای نقد کردن این موضوع می‌گوید که بیا و تحت فشار با من مذاکره کن و همچنین تو نباید در برابر اقدامات من هیچ اقدامی انجام دهی چراکه نباید این رفتارها را برای من هزینه‌مند کنی و برای همین است که می‌گوید من دنبال جنگ نیستم.

جلیلی با بیان این‌که «دشمن آنچه را که نمی‌تواند انجام دهد را به شما می‌فروشد»، افزود: جنگ مگر چیست؟ خودت می‌گویی که من جنگ اقتصادی را شروع کردم و هرآنچه می‌توانستم علیه ایران استفاده کردم و یک ملت را تروریست اعلام می‌کنیم، مگر جنگ غیر از این است؟ تو یک استاد دانشگاه ما را دستگیر می‌کنی، جنگ با یک ملت یعنی چه؟

وی گفت: دشمن امروز وقتی می‌گوید مذاکره برای نقد کردند فشارهاست و اگر می‌گوید جنگ نمی‌خواهد برای این است که رفتارهای متناسب با اقدامات او را انجام ندهید و اقدامات او بی‌هزینه شود. مذاکرات برای دشمن مزه‌کرده و به این دلیل می‌گوید که باید تکرار شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش از موافقان مذاکره با امریکا که آمریکا باید چه رفتاری انجام دهد که بگویید گفت‌وگو بی‌معنی است؟، بیان کرد: امریکا چه کاری می‌خواسته کند که تا امروز نکرده است. او آن‌چه را توانسته انجام داده و آن‌چه نمی‌تواند انجام دهد می‌خواهد به ملت ما بفروشد؛ این حرکتی است که امریکا دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات متحدان امریکا در این روند، عنوان کرد: مقام سیاسی اروپایی اخیراً با جسارت و وقاهت هرچه تمام‌تر بیان می‌کند که شما باید به تعهدات برجامی خود عمل کنید و با وقاهت بیان می‌کند که اگر درخت برجام میوه نداشت، از سایه آن استفاده کنید. این وقاهت یک مقام اروپایی است که می‌آید و به اصطلاح خود پیام می‌آورد که اگر درخت برجام میوه نداشت، از سایه آن استفاده کنید.

جلیلی اضافه کرد: جهان استکبار مناسبات را اینگونه تعریف می‌کنند که میوه‌های برجام از ما و سیه آن از شما و دو روز دیگر می‌گویند این درخت شاخ و برگ و سایه هم ندارد و بعد از آن چوب آن را هم برای خود بر می‌دارند.

وی ایجاد جهانی دیگر با انقلاب اسلامی و نرسیدن استکبار به اهداف خود را از جمله دلایل ناراحتی و خشم جهان استکبار نسبت به انقلاب اسلامی برشمرد و عنوان کرد: با انقلاب اسلامی قدرتی ایجاد شد که گفت قدرت مومنان بیش‌تر است و فقط مقاومت نکرد و توانست پیشرفت کند و تکثیر شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: هنگامی که الگوی انقلاب اسلامی تکثیر می‌شود تنها خرمشهر آزاد نمی‌شود بلکه جنوب لبنان هم آزاد می‌شود و این الگو هر جا شکل پیدا می‌کند روند پیروزی‌های رژیم صهیونیستی تبدیل به روند شکست‌های پی‌درپی او می‌شود.

وی گفت: بر این اساس است که دشمن تمام تلاش خود برای شکست انقلاب اسلامی را انجام می‌دهد. با این وجود این ملت فهمیده است که چگونه می‌تواند از حقوق و منافع خود دفاع کند و پیروز شود. همچنین دشمن ‌فهمیده است پیروزی‌های بزرگ در انتظار ملت ماست و این دلیل اصلی دشمنی او با انقلاب اسلامی است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها