کد خبر: 540278
تاریخ انتشار :

خط و نشان پکن برای جنگ طلبی واشنگتن

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش فارس،‌ «وی فنگه» وزیر دفاع چین امروز (یکشنبه) در نشست امنیتی موسوم به «گفت‌وگوی شانگری-لا» سنگاپور ضمن هشدار درباره اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در شرق آسیا، گفت درگیری نظامی در میان پکن و واشنگتن تبعات فاجعه‌باری برای جهان خواهد داشت.
وی گفت: «چین تا وقتی که مورد حمله قرار نگیرد، حمله نمی‌کند. دو طرف می‌دانند که درگیری یا جنگ بین دو کشور، فاجعه‌ای را برای هر دو کشور و جهان به همراه خواهد داشت».
بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام دفاعی چین، با اشاره صریح به آمریکا گفت: «برخی کشورها از خارج منطقه به دریای جنوب چین می‌آیند تا به اسم آزادی عبور و مرور کشتی‌ها زورآزمایی کنند».
وی همچنین از تلاش‌های اخیر واشنگتن در حمایت از جدایی تایوان از چین هشدار داد چین با هرکس که در «اتحاد مجدد» کشورش با تایوان مداخله کند، مقابله و مبارزه خواهد کرد.
فنگه ادامه داد: «اگر کسی جرئت جداسازی تایوان از چین را داشته باشد، ارتش چین گزینه‌ای جز مبارزه به هرقیمتی ندارد... ایالات متحده غیرقابل تقسیم است و چین نیز به همین صورت. چین باید مجدداً متحد شود و اینطور خواهد شد».
این مقام چین، از تایوان به عنوان یک مکان مقدس یاد کرد که اگر لازم باشد، چین برای «بازپس‌گیری» آن به زور متوسل می‌شود.
چین از اقدامات تحریک‌آمیز اخیر دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در افزایش حمایت از تایوان و همچنین اعزام کشتی‌های آمریکایی از طریق تنگه تایوان به خشم آمده است.
اواسط اردیبهشت ماه، علی‌رغم هشدارهای پکن به واشنگتن درباره تحرکات نظامی در مناطق هم‌جوار چین، ارتش آمریکا اعلام کرد دو ناوشکن موشک‌انداز این کشور در راستای «تعهد آمریکا» به عبور و مرور و دریانوردی آزاد منطقه هند-اقیانوسیه، از تنگه تایوان عبور کردند.
«پاتریک شاناهان» سرپرست پنتاگون روز گذشته (شنبه) در مقابل رؤسای دفاعی کشورهای منطقه آسیا در گفت‌وگوی سالانه «شانگری-لا» در «سنگاپور»، چین را مسئول طیفی از فعالیت‌های ثبات‌زدا در آسیا معرفی کرد و بیش از پیش به تنش‌های میان دو کشور دامن زد.
وی، ضمن تأکید بر تعهد واشگتن به منطقه آسیا، از هم‌پیمانان آسیایی آمریکا خواست تا بودجه امنیتی خود را افزایش دهند.
روابط چین و آمریکا در ماه‌های اخیر بعد از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تعیین تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالای چینی، رو به تیرگی بیشتر رفته است.
پیش از وزیر دفاع چین، «شوا یانمینگ» یک ژنرال ارشد ارتش خلق چین در پاسخ به اظهارات «پاتریک شاناهان» نیز گفته بود: اقدامات ایالت متحده آمریکا درباره تایوان و دریای چین جنوبی به شدت به حفظ ثبات در منطقه آسیب خواهد زد.
وی هشدار داده بود که پکن در برابر هر کسی که بخواهد تایوان را از قلمروی چین جدا کند از حاکمیت خود به هر قیمتی دفاع خواهد کرد.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها