کد خبر: 540699
تاریخ انتشار :

عضو فراکسیون امید: اختیارات رئیس جمهور باید افزایش یابد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، «سلام امینی» نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون اساسی رئیس جمهوری دارای اختیارات و حقوقی است، اما ممکن است به مرور زمان بسیاری از ظرفیت‌های قانون اجرا نشود یا به عرف و عادت تبدیل شده یا زمان آن فرا نرسیده باشد.

وی به بی توجهی به برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال‌های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: تا مدت‌ها بعد از انقلاب اسلامی به ظرفیت‌های قانون اساسی در زمینه برگزاری انتخابات شوراها توجه نشد، ۲۰ سال از انقلاب اسلامی گذشته بود و ما انتخابات شوراها را برگزار نکردیم و پس از دو دهه این ظرفیت قانونی محقق شد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرایی و محقق نشدن ظرفیت‌های قانون اساسی به دلایل مختلف در کشور است، اظهار داشت: افزایش اختیارات رئیس جمهوری مستلزم بازنگری در قانون اساسی است و این بازنگری نیز به سازوکارهای خاصی نیاز دارد.

امینی شرایط کنونی کشور را شرایط جنگ اقتصادی دانست و تصریح کرد: ما اکنون در شرایط جنگ اقتصادی به سر می بریم و به گفته دکتر روحانی درباره افزایش اختیارات رئیس جمهوری به فرماندهی اتاق جنگ مربوط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شرایط کنونی کشور به لحاظ اقتصادی با شرایط عادی تفاوت می‌کند؛ اکنون زمانی مشابه جنگ تحمیلی است که خیلی از اختیارات با رئیس جمهوری بود و برخی اختیارات از طرف امام راحل (ره) به رئیس جمهوری وقت تفویض شده بود، ممکن است رئیس قوه مجریه بر اساس مشابهت این دو زمان و همچنین فرماندهی قوی جنگ اقتصادی، بخواهند که اختیارات بیشتری به ایشان تفویض شود.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی سوم خرداد ۹۷ در دیدار با مسئولان نظام فرمودند: «دشمن ما اتاق جنگ را برده است در وزارت خزانه‌داری؛ [اتاق] جنگ علیه ما به جای وزارت دفاع، وزارت خزانه‌داری آنها است، به شکل فعّال هم مشغولند… من عرض می‌کنم اینجا هم بایست ستاد مقابله با شرارتِ این دشمن در مجموعه‌ی اقتصادی تشکیل شود؛ وزارت خارجه باید پشتیبانی کند، باید به‌صورت همراه کمک کند لکن بایست در مرکز اقتصادی دولت این ستاد تشکیل شود و این کار را دنبال کنند».

دکتر روحانی نیز در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه به اصل ۱۳۴ قانون اساسی و اختیارات رییس جمهوری در مدیریت جنگ اقتصادی اشاره کرد و گفت: از شما می‌خواهم که این اصل را یک بار دیگر مطالعه کنید که طبق آن، برنامه و خط مشی را به عهده رئیس جمهوری گذاشته است و بنابراین رئیس جمهوری برنامه‌های خود را در قالب کتاب به مردم ارائه می‌کند. تا جایی که حتی قبل از معرفی کابینه ابتدا این برنامه به مجلس معرفی و به رأی گذاشته می‌شود.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه بارها در جلسات مهم کشوری از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت بیان کرده‌ام که مشکل این نیست که دولت چه اختیاراتی دارد و اگر قانون اساسی اجرا شود، دولت اختیارات کافی دارد، گفت: اما باید در نظر داشته باشیم که شرایط جنگ با شرایط عادی تفاوت دارد و در هشت سال دفاع مقدس تمام اختیارات در شورای عالی پشتیبانی جنگ جمع شده بود و امام راحل تمام این اختیارات را به این شورا محول کرده بود.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها