کد خبر: 543478
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با نامه‌نیوز مطرح شد

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه: تحریم رهبری و وزیر خارجه هیچ ضمانت اجرایی ندارد/ ترامپ حیثیت شهروندان آمریکا را به تمسخر گرفته است

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه: تحریم رهبری و وزیر خارجه هیچ ضمانت اجرایی ندارد/ ترامپ حیثیت شهروندان آمریکا را به تمسخر گرفته است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهرشاد ایمانی، نامه‌نیوز، رسته خبر سیاسی : شب گذشته دولت آمريكا تحريم‌هايی عليه رهبر انقلاب و چند تن از فرماندهان سپاه وضع كرد و اينگونه اعلام شد كه احتمالا در روزهای آينده محمدجواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان نیز تحریم می‌شود. اقدام اخیر آمریکا برخلاف ادعاهای پیشین ترامپ مبنی بر ضرورت مذاکره عملا باب هرگونه مذاکره‌ای و در هر سطحی را میان ایران و آمریکا می‌بندند زیرا در شرایطی که وزیر امور خارجه یک کشور تحریم می‌شود نباید انتظار داشت با همان کشور تحریم‌کننده مذاکره‌ای صورت بگیرد. از سوی دیگر مشخص نیست ضمانت اجرای تحریم شخص اول یک کشور چیست و تحریم‌های اخیر آمریکا چه‌قدر در عالم واقعیت و به دور از فضای تبلیغاتی قابل اِعمال است.

رامین مهمان‌پرست ، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه باور دارد که تحریم جدید آمریکا هیچ ضمانت اجرایی ندارد. او به «نامه‌نیوز» گفت: «تحریم‌های اخیر آمریکا بسیار تعجب‌آور است زیرا تحریم مقام معظم رهبری و دفتر ایشان و تحریم وزیر امور خارجه کشورمان هیچ ضمانت اجرایی ندارد. وزیر امور خارجه وظیفه ذاتی‌اش برقراری روابط دیپلماتیک با کشورهای مختلف است و در انجام این وظیفه باید سفر کند و با مقامات مختلف مذاکره کند؛ از این‌رو تحریم چنین فردی نه‌تنها امکان‌پذیر نیست، بلکه با عقل هم سازگاری ندارد. البته شاید ا یالات متحده آمریکا بخواهد این تحریم را برای روابط دوجانبه خود اِعمال کند که در این صورت کشور ایران سال‌هاست که روابط رسمی ندارد؛ اگر هم بنا این باشد که از تردد وزیر خارجه ایران به نیویورک برای حضور در سازمان ملل ممانعت شود که این کار کاملا غیرقانونی است زیرا سازمان ملل مستقل از آمریکاست و تنها محلش در نیویورک واقع شده است و آمریکا وظیفه دارد تا تمام امکانات را برای حضور مقامات کشورهای مختلف فراهم کند. البته اقدامات اخیر ترامپ و تیم همراهش آنقدر به دور منطق سیاسی و قواعد بین‌المللی بوده است که حتی تحریم‌های اخیر هم چندان انسان را حیرت‌زده نمی‌کند چون هر عمل عجیبی از او برمی‌آید. واقعا ترامپ حیثیت شهروندان آمریکا را به تمسخر گرفته است و از اعتبار آمریکا در سطح جهانی می‌کاهد. رفتارهای ترامپ هشداری برای مردم آمریکاست که جلوی او را بگیرند زیرا افکار عمومی دولت‌ها و مردم کشورهای جهان درباره ایالات متحده آمریکا قضاوت خوبی ندارند».

مهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که آیا با تحریم رهبری و وزیر امور خارجه باب هرگونه گفت‌وگو در هر سطحی با آمریکا بسته شد یا خیر، اظهار کرد: «آمریکا باید پاسخگوی رفتار غیردیپلماتیک خود باشد. تحریم مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه نشان می‌دهد که تمام ادعاهای این کشور مبنی بر مذاکره دروغ بوده است. اگر آمریکایی‌ها اهل مذاکره بودند در برجام می‌ماندند. برجام یک تفاهم دو طرفه میان ایران، کشورهای اروپایی و آمریکاست و گرچه می‌توان به آن نقدهایی داشت اما به هرحال تمام کشورهای مورد بحث بر سر آن توافق کردند. ترامپ بدون هیچ دلیل موجهی از برجام خارج شد و همین عمل او نشان می‌دهد که از اساس به مذاکره اعتقاد ندارد و این نخستین باری نیست که دولت فعلی آمریکا خلاف تعهدات بین‌الملی‌اش عمل کرده است؛ برای مثال به یاد داریم که ترامپ به تعهدات محیط زیستی آمریکا در قبال اروپایی‌ها عمل نکرد یا از انجام بسیاری از تعهدات دولت آمریکا نسبت به روسیه ، چین و کشورهای آمریکای جنوبی سرباز زد.وقتی تمام این موارد را کنار هم می‌گذاریم، درمی‌یابیم که ادعاهای ترامپ درباره ضرورت مذاکره بی‌اساس است و همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره کردند او حتی شایسته تبادل پیام هم نیست. دولت آمریکا مسیر اشتباهی را در پیش گرفته است و تصور می‌کند که در چاچوب‌‌های بین‌المللی اِعمال زور می‌تواند تعیین‌کننده باشد؛ درصورتی که چنین نیست».

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه درباره اینکه موضع ایران در مواجهه با برجام چگونه باید باشد، گفت: «برجام تعهدی که ایران یک‌سوی آن و 6کشور دیگر آن سو قرار داشتند و قرار بود که ایران محدودیت‌هایی را بپذیرد تا حسن نیت خود را در امر هسته‌ای به جهانیان ثابت کند و از طرفی امتیازاتی هم دریافت کند. اگر آن امتیازات و تعهداتی که طرف مقابل داده است، اجرا نشود، دیگر تعهد دو جانبه‌ای باقی نمی‌ماند؛ یعنی انتظار اینکه آنها به تعهداتشان عمل نکنند و ما یکسره به برجام متعد باقی بمانیم کاملا بی‌منطق و نادرست است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها