کد خبر: 544429
تاریخ انتشار :

کدخدایی: غلط است که برخی می‌گویند قانون اساسی نباید ایدئولوژیک باشد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای رفع نیازهای مردم، نیاز بود که نهادهایی مانند قوای مجریه، مقننه و قضائیه تشکیل شود که این اقدام ذیل قانون اساسی انجام شد، گفت: محتوای همه این نهادها باید اسلامی باشد و برای پایش این محتوا، قانون اساسی نهادی مانند شورای نگهبان را پیش‌بینی کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: تجربه مشروطه نیز همین بود؛ در آن دوران استقلال و آزادی به انحراف کشیده شدند ولی گفتند که با توجه به اسلامی بودن جامعه، علمای طراز باید ناظر بر مجلس و قانون باشند اما متأسفانه این موضوع هیچ وقت اجرایی نشد اما در قانون اساسی جمهوری اسلامی نهادی به نام شورای نگهبان تأسیس شد تا این وظیفه را برعهده بگیرد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: در هر جامعه‌ای، اجرای کامل قانون اساسی آرمان مردم است؛ چرا که قانون اساسی به زحمت به دست می‌آید و ماحصل تحول عظیمی مانند انقلاب اسلامی است و خود این قانون، نیازمند محافظت است.

کدخدایی اشاره‌ای هم به نهادهای مشابه شورای نگهبان در سایر کشورها داشت و در این زمینه گفت: در کشور آمریکا، دیوان عالی این کشور بر انطباق قوانین مصوب با قانون اساسی نظارت می‌کند و در کشورهایی مثل فرانسه، ژاپن، آلمان و… نیز نهادهای مشابهی همچون دادگاه قانون اساسی همین اقدامات را انجام می‌دهند. وی افزود: فلسفه ایجاد شورای نگهبان، تضمین جمهوریت و اسلامیت نظام است و به طور کلی، سه وظیفه مهم شامل "نظارت بر مصوبات مجلس و هیأت وزیران"، "نظارت بر انتخابات" و "تفسیر قانون اساسی" را بر عهده دارد. درباره نظارت بر انتخابات این نکته قابل توجه است که در قانون، شورای نگهبان مکلف به نظارت بر انتخابات است نه اینکه حق نظارت داشته باشد یعنی اگر این شورا وظیفه نظارتی خودش را انجام ندهد، مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان نیز گفت: در حوزه نظارت بر انتخابات، یکسری محدودیت‌های قانونی درباره صلاحیت افراد وجود دارد که این موضوع باید رعایت شود به این معنا که اگر کاندیدایی تخلفی کرده، ضرورتی ندارد که این تخلفات علنی و افشا شود، البته این تخلفات با مستنداتش به خود فرد اعلام می‌شود.

وی شورای نگهبان با بیان اینکه ما همیشه اعلام کرده‌ایم که شورا در قبال عملکرد خودش پاسخگو است اما اسناد و مدارک را نمی‌تواند با فرد دیگری غیر از خود نامزد در میان بگذارد، تصریح کرد: وقتی موضوع و دلایل به اطلاع خود کاندیداها رسید، آنها می‌توانند خودشان موضوع و دلیل احراز صلاحیت نشدن خود را بیان کنند؛ اما از نظر قانون در بررسی صلاحیت‌ها انتشار اسناد تخلفات افراد، منع قانونی دارد.

کدخدایی ادامه داد: شورای نگهبان در چارچوب قوانین و مقررات انجام وظیفه می‌کند البته ممکن است در برخی بخش‌ها، قوانین حداقلی و ناکارآمد باشند اما در عین حال دولت و مجلس می‌توانند پیشگام شده و اصلاحاتی را در این قوانین اعمال کنند. اما تا وقتی قوانین اصلاح نشده است، ما نمی‌توانیم اقدامی خارج از چارچوب قوانین موجود انجام دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در خصوص میزان کارآمدی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده گفت: ما ابزار شایسته‌سنجی نداریم و فقط شرایط حداقلی را بررسی می‌کنیم لذا ممکن است فردی بعد از انتخاب شدن، تخلفاتی انجام دهد و یا ممکن است اسنادی از چشم ما پنهان مانده باشد، اینها دیگر بر عهده شورا نیست و باید سهمی هم برای احزاب و گروه‌هایی که این کاندیداها را معرفی کردند، باقی گذاشت.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به مشارکت بالای مردم در انتخابات سال‌جاری گفت: امسال، سال انتخابات است و مردم در این چهل سال همیشه نشان دادند که از نظام و نهادهای نظام حمایت می‌کنند و انشاالله در انتخابات امسال نیز مشارکت پرشوری خواهند داشت.

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها