کد خبر: 544723
تاریخ انتشار :

گزارش میدانی «الجزیره»: زندگی ایرانی ها در تحریم چگونه است؟ 

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در ادامه این مطلب آمده است: آنها در گفتگو با خبرنگار الجزیره از افزایش نسبت بیکاری، فقر و تورم و کاهش قدرت خرید صحبت کرده و تصریح نمودند که تحریم‌ها باعث گسترش مشکلات اجتماعی و اقتصادی، در نتیجه افزایش قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی شده است. علاوه بر اینکه دولت در مهار پیامد‌های فشار‌های اقتصادی بویژه در بخش خودرو، مسکن و کالا‌های وارداتی موفق عمل نکرده است.

این در حالی است که طبق تحقیقات الجزیره، عده‌ای دیگر از مردم ایران معتقدند که این کشور می‌تواند مشکلات اقتصادی اش را با خودکفایی حل کند و در این راستا، دولت و ملت با یکدیگر هم داستانند. این گروه، تحریم‌های ترامپ را جنگ روانی برای ایجاد ناآرامی در ایران می‌دانند.

یک فعال و کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با الجزیره در این باره می‌گوید: نمی‌توان اثر تحریم‌ها بر ملت ایران و پیامد‌های آن بر نسبت تورم و کاهش ارزش پول ملی را نادیده گرفت، اما باید گفت: تاثیر تحریم‌ها متوجه بخش‌های محدودی می‌شود و تمام بخش‌ها را در بر نمی‌گیرد.

وی افزود: زندگی روزانه مردم ایران چندان تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگرفته و تنها تاثیر مشهود در این باره، کاهش قدرت خرید مردم است. این کارشناش امور اجتماعی خاطر نشان کرد که در بازار‌های منطقه اندرزگو در تهران، هیچ تغییری در روند خرید و فعالیت‌های اقتصادی مردم مشاهده نمی‌شود.

در این میان، مسئولان در تهران بار‌ها از شناخت راه‌های دور زدن تحریم‌های آمریکا سخن گفته و بر ادامه صادرات نفت، با وجود تلاش‌های ترامپ برای به صفر رساندن آن، تاکید می‌کنند. همانطور که حسن روحانی در جریان جلسه هیئت وزرا از پشت سر گذاشتن با افتخارِ تحریم‌ها صحبت کرد.

گذشته از این، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران، محمد رضا پورابراهیمی از امضای توافق‌های نقدی با چین و دیگر دولتها، برای رهایی از سیطره دلار در روابط اقتصادی خبر داده و تاکید کرد که ایران راه‌های تازه‌ای برای در هم پیچیدن تحریم‌های آمریکا ابداع کرده است.

از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال گذشته، این کشور به سمت تکیه بر ارز‌های مختلفی در تعاملات تجاری خود با دیگر دولت‌ها حرکت کرد، تا تحریم‌ها را بی اثر کند.

منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها