کد خبر: 545025
تاریخ انتشار :

روزنامه آلمانی: اینستکس موفق نبوده/ مذاکرات مدنظر آمریکا غیرقابل تصور است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش تسنیم، روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان در مطلبی به مسئله تشدید مناقشات اتمی بین آمریکا و ایران پرداخته و با اشاره به اینکه ایران اعلام کرده می خواهد تعهدات برجامی خود را کاهش دهد نوشت: این توافق هسته‌ای که در سال 2015 توسط همه پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل و آلمان امضا شده بود حالا در آستانه شکست قرار دارد. حالا مجددا یک شرایط خطرناک ایجاد شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: می توانیم راحت در پاسخ به این سوال بگوییم که می توانیم مذاکره کنیم، صحبت کنیم یک کنفرانس برگزار کنیم، یک توافق با ایران منعقد کنیم که در آن خود را موظف کند که حداقل برنامه‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و این توافق باید دائما توسط آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نظارت شود. و در مقابل تحریم های اقتصادی علیه ایران هم تضعیف شود.

نویسنده در ادامه تصریح کرد که این دقیقا همان کاری بود که انجام شد تا این که دونالد ترامپ، سال گذشته به صورت یکجانبه آن را لغو کرد. از آن زمان رئیس جمهور آمریکا فشار حداکثری بر ایران وارد می کند. ارتش خود را در منطقه مستقر می کند و سعی می کند با تحریم های سخت تر جمهوری اسلامی ایران را مجبور به انعقاد توافق جدیدی کند. اما ایران در برابر همه این اقدامات بی تفاوت بود و در مقابل یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را ساقط کرده، برنامه های اتمی خود را به سطح بالاتر ارتقا می دهد و تهدید می کند که تنگه هرمز را می بندد.

نویسنده در ادامه تصریح کرد که بی تردید تحریم ها تاثیر خود را می گذارند. اما هر چقدر شرایط دراماتیک تر می شود نظام جمهوری اسلامی تهاجمی تر رفتار می کند. در این شرایط آمادگی برای مذاکرات به سمت صفر میل می کند و شانس مذاکرات زودهنگام به حداقل می رسد.

در ادامه این مطلب آمده است: اتحادیه اروپا خیلی تلاش کرده است تا توافق هسته‌ای را نجات دهد. این اتحادیه با سیستم مالی اینستکس نوعی بازار تبادل بدون ارز را راه اندازی کرده که تحریم های آمریکا را دور بزند. البته این سیستم موفق نیست. ترس بانک ها و شرکت ها از تحریم های آمریکا بسیار بالا است. به این ترتیب پنج عضو باقی مانده در توافق هسته‌ای نمی توانند به وعده های خود در این توافق عمل کنند.

نوسنده در ادامه نوشت: این هم غلط است که اروپایی ها حالا به توافق هسته‌ای پشت کنند.

نویسنده ضمن هشدار درباره عواقب چنین اقدامی نوشت: اگر جمهوری اسلامی این تصور را پیدا کند که توسط ائتلاف غربی تحقیر شده است این مسئله می تواند منجر به یک دینامیک در روند تنش زایی شود. در این صورت خطر ایجاد جنگ بر اثر محاسبات نادرست و رفتارهای افراطی افزایش می یابد. این وضعیتی است که حتی ترامپ هم آن را نمی خواهد.

نویسنده در ادامه تصریح کرد که امکان مذاکرات مجدد با ایران و همچنین تغییر نظام در این کشور غیر قابل تصور است.

در ادامه این مطلب آمده است: اتصال تنگاتنگ سیاست آمریکا در قبال ایران به شخص ترامپ می تواند به اروپاییان که نفوذشان بر اتفاقات پیش آمده بسیار کم است حداقل این امید را بدهد که شرایط بعد از تغییر دولت در آمریکا تغییر کند. تا آن زمان آن ها باید مراقب باشند و از چیزی که فیوز را می سوزاند اجتناب کنند و در حال حاضر کاری غیر از این از دست آن ها بر نمی آید.

ایران در سالگرد خروج آمریکا از برجام (18 اردیبهشت ماه) اعلام کرد که اجرای برخی از تعهدات خود در برجام را به‌حال تعلیق در می‌آورد و مهلتی 60روزه به 5 کشور باقی‌مانده در این توافق داد تا به تعهدات خود در برجام و به‌خصوص در حوزه بانکی و نفتی عمل کنند. رئیس جمهور کشورمان هم چهارشنبه گذشته هشدار داد در صورتی که این کشورها به تعهدات خود تا یکشنبه (16 تیرماه) عمل نکنند جمهوری اسلامی هم دیگر خود را متعهد به حفظ سطح غنی‌سازی اورانیوم در حد 3.67 درصد نمی‌داند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها