کد خبر: 545152
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با نامه‌نیوز مطرح شد

فریدون مجلسی در واکنش به کاهش تعهدات برجامی: شرایط دیپلماتیک بسیار پیچیده شده است

فریدون مجلسی در واکنش به کاهش تعهدات برجامی: شرایط دیپلماتیک بسیار پیچیده شده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز، رسته خبر سیاسی : صبح امروز مقامات کشورمان گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران را تبیین کردند و پس از آن واکنش‌‎های متفاوتی از سوی نهادهای بین‌المللی و کشورهای مختلف ابراز شد.

فریدون مجلسی ، تحلیلگر سیاست خارجی و دیپلمات اسبق ایران باور دارد که هرچه جلو می‌رویم شرایط دیپلماسی پیچیده‌تر می‌شود. مجلسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «فضای ملتهب این روزهای دیپلماسی نتیجه خواست آنهایی است که از ابتدا تمایل به مذاکره نداشتند که چنین افرادی هم در سیاست‌مداران آمریکایی و هم در نیروهای داخلی وجود دارند. افزایش غنی‌سازی توسط ایران می‌تواند شرایط را پیچیده‌تر از گذشته کند به نحوی که اگر کاهش تعهدات ایران و افزایش غنی‌سازی مغایر با بندهای برجام باشد، عملا برجام باطل شود. اروپا در چندوقت اخیر برای حفظ برجام تلاش‌هایی انجام داد و حتی انگلیس نیز تا مقطعی همراه با دیگر کشورهای عضو در اتحادیه اروپا برای ایجاد آرامش بین‌المللی کوشش کرد اما جایی به بعد کنار آمریکا ایستاد؛ نمونه واضح رویکرد انگلیس در حمایت از مواضع آمریکا را می‌توان در توقیف غیرقانونی نفتکش ایران در جبل‌الطارق مشاهده کرد. انگلیس عامدانه یک عمل کاملا غیرقانونی و تخطی نظامی علیه ایران انجام داد. انگلیس و آمریکا تمایل دارند که با تحریک ایران واکنشی دریافت و آن واکنش را بهانه اقدامات بعدی قرار دهند. عربستان هم در همین ایام کشتی ایران متوقف کرده است و هنوز تکلیفش روشن نیست. تمام این نشانه‌ها حکایت از وضعیت غیرعادی دارد که می‌تواند خطراتی را به همراه بیاورد».

این دیپلمات سابق درباره نزدیکی انگلیس به آمریکا گفت: «انگلیس همیشه نزدیک‌ترین متحد آمریکا بوده است. آمریکا هم هیچگاه پشت انگلیس را خالی نکرده است تا حدی که در جنگ جهانی اول و دوم در حمایت از انگلیس وارد جنگ شد؛ بنابراین نمی‌توان این دو کشور را جدای از هم فرض کرد و دلخوش به این بود که انگلیس دربرابر آمریکا بایستد».

مجلسی در انتها گفت: «اکنون زمان آن رسیده است که دیپلماسی به افرادی واگذار شود که توانایی حل بحران را دارند. به نظر من دیگر نباید ریسک کرد زیرا شرایط رنگ‌وبوی نظامی به خود گرفته است و به سرعت باید درصدد حل مناقشات برآمد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها