کد خبر: 545876
تاریخ انتشار :

پلیس نیجریه ۳۸ نفر از حامیان شیخ زکزاکی را به اعمال خشونت متهم کرد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پلیس نیجریه ۳۸ نفر از حامیان شیخ زکزاکی را در تظاهرات چند روز گذشته در ابوجا پایتخت این کشور بازداشت و آن‌ها را به ارتکاب خشونت و درگیری با نیروهای پلیس متهم کرده است.

جنبش اسلامی نیجریه نیز اعلام کرد که پلیس دو تن از اعضای این جنبش را در جریان تظاهرات اخیر در مقابل پارلمان در ابوجا، به قتل رسانده است.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس نیجریه مدعی شد که نیروهای پلیس از حداقل زور برای پراکنده کردن معترضان استفاده کرده و دو تن از نیروهای پلیس از ناحیه پا هدف اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.

«انجوگوری مانزاه» سخنگوی پلیس نیجریه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت که ۳۸ تن از تظاهرات‌کنندگان بازداشت‌شده، روز پنجشنبه(دیروز) رسما متهم شدند و سه دادگاه برای رسیدگی به این پرونده صلاحیت دارند.

بنابر این گزارش، اتهام این افراد در اختیار داشتن سلاح کشنده، اغتشاش و انجام اقداماتی است که به دیگران آسیب می‌رساند. ۲۸ نفر از این متهمان به قید وثیقه آزاد شده و ۱۰ نفر همچنان در بازداشت هستند.

حامیان شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه (IMN) در اعتراض به ادامه بازداشت غیرقانونی او، سه‌شنبه گذشته ضمن برگزاری تظاهرات در پایتخت تظاهرات، خواستار آزادی فوری شیخ شدند.

زکزاکی از آذرماه ۱۳۹۴ و به دنبال یورش سخت نیروهای ارتش و پلیس به اقامتگاه وی در ایالت «کادونا» در شمال نیجریه در زندان است؛ یورشی که در نتیجه آن تعداد زیادی شهید و زخمی شدند. نیروهای امنیتی و نظامی، «زینت ابراهیم» همسر شیخ زکزاکی را هم دستگیر کردند.

دادگاه عالی نیجریه سال ۲۰۱۶ حکم آزادی فوری زکزاکی را صادر کرد اما دولت این کشور تاکنون از پذیرش این مساله سرباز زده است. از آن زمان به بعد، مناطق مختلف نیجریه صحنه اعتراض‌های مردمی در حمایت از شیخ زکزاکی بوده است.

پیشتر، «محمد ابراهیم زکزاکی» فرزند رهبر معنوی شیعیان نیجریه در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته هشدار داد بود که «تقریباً همه گزینه‌ها برای نجات جان پدر از دست رفته است.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها